kl99 Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Om en er fullstendig harmonisert i muskelstyrke i over og underkropp - så ja. De færreste er det, og selv om en jobber jevnt og trutt for å jevne ut ubalanser, så vil en ikke vente med markløft til en er perfekt balansert. Dermed vil en ofte se løftere som løser løftet på en måte som avslører hvor de er sterk og hvor de trenger å jobbe mer. Men løftet i seg selv kan likevel være bra, gitt forutsetningene. Dermed kan en også si at hvor lavt eller høyt hofta må være, like så godt kan bestemmes av løfterens styrker og svakheter. Tror kanskje du skal lese innlegget mitt før du svarer. Uansett er fleksjon i lumbar noe man absolutt ikke vil ha, spesielt under kraftig belastning. For det første klarer man ikke å bevare buktrykket, for det andre blir støttemuskler satt i en svekket posisjon, og avslutningsvis blir skivene feilbelastet. Er det en tilfeldighet at man ser så mange prolapser i L4/5/S1? Neppe. Jeg anbefalte OP å marke sumo, da dette vil tillate henne å løfte med jevnt press over ryggrad og hofte i forhold til hennes proporsjoner. Ikke minst vil det gjøre henne sterkere, da en stor del av hoftens kraft blir utkoblet desto større ujevnhetene er. Å da komme og si at en harmonisk muskulær status vil avhjelpe, stemmer bare ikke. Du vil ha en nøytral hofte og ryggrad som sitter sammen som betong, og et stort buktrykk. Dette er umulig med fleksjon rundt kjerneområdet, og vil føre til skader. Det er ikke snakk om å vente til noe er perfekt, det er snakk om å gjøre det som er fornuftig. Har ikke klienten mobilitet til å utføre konvensjonelle mark eller sumo, kjør strake mark eller block pulls. Har klienten korte armer og lange bein, kjør sumo. Skaderisiko!! Høyden på hofta avgjøres av målet på lemmene dine, beinstilling og hvor langt frem du lar knærne komme frem. Å finne den gunstigste posisjonen vil igjen føre tilbake til proporsjoner. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Mitt tilsvar knyttet seg til din bastante og feilaktige påstand om at hoftas posisjon må bestemmes av proporsjoner alene. Spørsmålet du stilte Tronaldo burde jeg ikke tatt med i sitatet. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Mitt tilsvar knyttet seg til din bastante og feilaktige påstand om at hoftas posisjon må bestemmes av proporsjoner alene. Spørsmålet du stilte Tronaldo burde jeg ikke tatt med i sitatet. Feilaktig er det ikke, og du må gjerne redegjøre for det du sier. Slik som jeg forstår det du sier, har du ikke peiling på hva det innebærer å flektere korsryggen under markløft, men du må gjerne motbevise meg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Feilaktig er det ikke, og du må gjerne redegjøre for det du sier. Om du ser i svaret jeg skrev innledningsvis, så ser du det forklart. Ellers så tenker jeg noen videre pissekonkuranse er lite tjenelig. Ha en flektert aften. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Om du ser i svaret jeg skrev innledningsvis, så ser du det forklart. Ellers så tenker jeg noen videre pissekonkuranse er lite tjenelig. Ha en flektert aften. Det med muskulær harmoni, og at styrke avgjorde? Hva er det en redegjørelse for annet enn ditt feilaktige syn på saken? Altså kan man ha hvilken som helst ryggposisjon bare man er sterk? Er vel temmelig mange styrkeløftere som har fulgt dette, og blitt skadet. Pissekonkuranse sier du, mens du påpeker mine "feil", men ikke kan redegjøre for "harmonien" din. Det sier seg selv, at for å bevare bekken og ryggrad i alignment, så må man justere hofte knær og føtter der etter. Proporsjoner. Spørsmålet blir da om det er gunstig å ha beina så langt frem, eller hofta så høyt, hva kan endres for å få et optimalt resultat. God kveld, ja. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Hoftas posisjon. Sterkest i ryggen - står med hofta høyt. Sterkest i beina - står med hofta lenger nede. Trenger ikke å ha med proporsjoner å gjøre. Simple as that. Hva gjelder mobilitet, samt fleksjon og svai/krumming av korsryggen - dette handler om å forstå og tilpasse seg grunnleggende forutsetninger for å kunne løse øvelsen på en trygg og god måte. Slikt må en selvsagt jobbe med før en begriper det hele. Men i motsetning til hva du vil ha det til - så er det ikke noe hokus pokus. Og vil en lære, så er nok en styrkeløftklubb det beste stedet for slikt. Tenker jeg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Hva jeg "vil ha det til"? Du har tydeligvis ikke forstått poenget her. Skal du ha en person med lange bein og korte armer til å ha hofta høyt (fordi han er sterkest i ryggen, som du sier), så vil ryggen bli nesten paralell med gulvet. 99% vil også krumme ryggen og det fører ofte til skader. Uansett er det hofta som skal ta støyten, ikke ryggen. Ryggen skal klare å holde igjen vekta, men hofta skal bevege den. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronaldo Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Så du mener tronaldo, at det er bedre med fleksjon i lumbar? Det er proporsjonene som bestemmer hvor høyt eller lavt hofta må være. Bedre enn hva? Jeg er for øvrig helt enig i at det er proporsjonene som avgjør plassering av hofta og ryggvinkel, som jeg skrev i forrige post (kroppstyper, forhold mellom bein/rygg). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Bedre enn hva? ...det er proporsjonene som avgjør plassering av hofta og ryggvinkel, som jeg skrev i forrige post (kroppstyper, forhold mellom bein/rygg). Dette er det vel ingen som vil være uenig i. Hvor høyt eller lavt en står med hofta i det en igangsetter løftet - er derimot noe ganske annet. Sterke ryggløftere drar ofte tilnærmet strakmark - folk som er sterkere i quads/hamstrings starter lavere med rompa - og kan ofte ha utbytte av å switche til sumo. Ingenting av dette er optimalt (strakmark/lav rumpe), men det er overhodet ikke skadelig så lenge en ikke slipper ryggen/krummer ryggen/tilter hofta/flekterer korsryggen... (kjært barn har mange navn.) Tronaldo 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronaldo Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Godt poeng Det er verdt å huske på at sterke løftere kan bli veldige effektive til å løfte ineffektivt. Altså at de ikke har optimal teknikk sånn rent mekanisk sett, men de løfter som faen likevel. If it works, don't fix it. Som du sier så er rygghelse alfa omega. Selv om et markløft på 300kg med stanga foran midtfoten er et imponerende løft, så er det ikke et optimalt løft, men hvem bryr seg om "optimalt" når man drar så mye (så lenge det skjer uten at ryggen skades) Håvard Vika og Linjemannen 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
selters Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Jeg synes teknikken din ser grei ut. Å bytte til sumo er ikke svar på spørsmålet. Å spise seg opp i vekt vil kanskje fungere, men er heller ikke svar på spørsmålet. Jeg tror treningsprogrammeringen er variabelen som bør endres i ditt tilfelle. Jeg tror på overtrening av markløft. Kjører man på med tung markløft på 85-100% av 1RM til failure ofte, vil man ofte ikke bli sterkere, men svakere. Jeg vet det vitenskapelige miljøet påstår overtrening for vanlige folk ikke eksisterer, men jeg tror ikke de har godt nok datagrunnlag for å trekke den konklusjonen. Øk treningsfrekvensen, men ikke tren mer enn ett-to sett på mer enn 70 kg i uka. Tren litt halvmark fra under knær og litt rumenske markløft også. Kanskje noen deficit deadlifts også. Tren gjerne Dietmar nybegynner for markløft. (jeg har tatt rumenske markløft i stedet for strakmark). Aurelius og Min treningslykke 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Min treningslykke Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Jeg synes teknikken din ser grei ut. Å bytte til sumo er ikke svar på spørsmålet. Å spise seg opp i vekt vil kanskje fungere, men er heller ikke svar på spørsmålet. Jeg tror treningsprogrammeringen er variabelen som bør endres i ditt tilfelle. Jeg tror på overtrening av markløft. Kjører man på med tung markløft på 85-100% av 1RM til failure ofte, vil man ofte ikke bli sterkere, men svakere. Jeg vet det vitenskapelige miljøet påstår overtrening for vanlige folk ikke eksisterer, men jeg tror ikke de har godt nok datagrunnlag for å trekke den konklusjonen. Øk treningsfrekvensen, men ikke tren mer enn ett-to sett på mer enn 70 kg i uka. Tren litt halvmark fra under knær og litt rumenske markløft også. Kanskje noen deficit deadlifts også. Tren gjerne Dietmar nybegynner for markløft. (jeg har tatt rumenske markløft i stedet for strakmark). Takk for gode tips! Har du noen link for det programmet du viser til? Finner ikke helt ut av det ved å google... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Dette er det vel ingen som vil være uenig i. Hvor høyt eller lavt en står med hofta i det en igangsetter løftet - er derimot noe ganske annet. Sterke ryggløftere drar ofte tilnærmet strakmark - folk som er sterkere i quads/hamstrings starter lavere med rompa - og kan ofte ha utbytte av å switche til sumo. Ingenting av dette er optimalt (strakmark/lav rumpe), men det er overhodet ikke skadelig så lenge en ikke slipper ryggen/krummer ryggen/tilter hofta/flekterer korsryggen... (kjært barn har mange navn.) Og da er vi inne på det jeg har sagt fra starten av. Ryggen krummet, og teknikken var ikke optimal. Så hva er det du egentlig argumenterer imot? Bedre enn hva? Jeg er for øvrig helt enig i at det er proporsjonene som avgjør plassering av hofta og ryggvinkel, som jeg skrev i forrige post (kroppstyper, forhold mellom bein/rygg). Se på S-formen i korsryggen. Det er krumming med i bildet her, og det er skadelig. Ryggen er alt for lav til at det er optimal teknikk (strak mark, som nevnt). Noen kommer til stanga uten å krumme, men det er ikke mange man ser som kan kjøre strak mark helt til gulvet. Eneste jeg veit om på stående fot er Eirik Sandvik. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Min treningslykke Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Og da er vi inne på det jeg har sagt fra starten av. Ryggen krummet, og teknikken var ikke optimal. Så hva er det du egentlig argumenterer imot? Se på S-formen i korsryggen. Det er krumming med i bildet her, og det er skadelig. Ryggen er alt for lav til at det er optimal teknikk (strak mark, som nevnt). Noen kommer til stanga uten å krumme, men det er ikke mange man ser som kan kjøre strak mark helt til gulvet. Eneste jeg veit om på stående fot er Eirik Sandvik. Har jeg misforstått krumming?Jeg har alltid tenkt det har vært greit så lenge jeg ikke har bananrygg... Litt sånn her liksom..... [ATTACH]145282[/ATTACH] Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 ...hva er det du egentlig argumenterer imot? Hvis du leser mitt første tilsvar - så er det godt forklart der. Les og lær. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronaldo Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Og da er vi inne på det jeg har sagt fra starten av. Ryggen krummet, og teknikken var ikke optimal. Så hva er det du egentlig argumenterer imot? Se på S-formen i korsryggen. Det er krumming med i bildet her, og det er skadelig. Ryggen er alt for lav til at det er optimal teknikk (strak mark, som nevnt). Noen kommer til stanga uten å krumme, men det er ikke mange man ser som kan kjøre strak mark helt til gulvet. Eneste jeg veit om på stående fot er Eirik Sandvik. Så vidt jeg kan se er det ikke mye S-form på ryggen til Frk.Treningslykke, og ikke noe jeg ville vært bekymret for med tanke på skadepotensiale. Dette er mer enn bra nok teknikk til å jobbe videre, IMHO. Når det gjelder ryggvinkelen så ser jeg virkelig ikke problemet. Det virker for meg opplagt at dette settet er langt unna en strakmark, se bare på knevinkelen. Beina er ikke i nærheten av å være strake. Jeg synes teknikken er bra; med et lite forbedringspotensiale på innpust/oppspenn, og det er bare småpirk. Fordi: 1. Hun setter opp med stanga over midtfoten 2. Hofta stiger samtidig med stanga 3. Ryggen holdes nøytral gjennom hele løftet 4. Stanga går (nesten) rett opp og rett ned Er disse faktorene på plass så kan ikke teknikken være særlig dårlig. Det er enkel mekanikk. Proporsjonene til Frk.Treningslykke gjør da at hun har mer horisontal rygg enn mange andre. So what? Prinsippene er på plass, og så lenge de er på plass så er det helt straight. Jeg sitter med et inntrykk av at det er en tiltagende trend at alle teknikkproblemer forklares med bekkentilt og/eller manglende mobilitet. Det kan selvfølgelig stemme i noen tilfeller, men det blir litt sånn at diagnosen er klar før problemet er analysert. If all you have is a hammer then pretty soon every problem starts looking like a nail Min treningslykke, PrideFC, Linjemannen og 3 andre 6 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Har jeg misforstått krumming?Jeg har alltid tenkt det har vært greit så lenge jeg ikke har bananrygg... Litt sånn her liksom..... [ATTACH]145282[/ATTACH] På bildet du viser, ser du en typisk hengsling i nedre thoracala. Ganske lett å se. Men er kompensasjonen helt nederst i lumbar , så er det veldig vanskelig å se det. Giveaway er at sacrum og lumbar skifter retning. Man kan altså ikke kikke kun på ryggraden, men MÅ inkludere sacrum når man vurderer. Det er vanskelig å si noe sikkert uten å ha gjort en fysisk vurdering, men etter min erfaring ser det slik ut. God alignment Lumbosacral hinge Selv om at begge tilsynlatende ser bra ut, men legg merke til hvilken retning rumpa peker i øvre kontra nedre bilde. Dette kan virke som en smal sak, men nedre lumbala har de største facettene og skivene i ryggraden, og er også de som bærer mest vekt. Altså er bagatellisering av dette problemet lite smart. Når disse blir ujevnt belastet, og musklene rundt i tillegg er inaktive (som er vanlig ved bekkentilt), så kan det fort smelle. Og riktignok, nedre lumbala er det vanligste skadestedet. Hvis du leser mitt første tilsvar - så er det godt forklart der. Les og lær. Ikke stort å lære der annet enn hvordan man skal bidra til ytterligere dysfunksjon. Om man strak-marker fordi "ryggen er sterkest", uansett hvor god mobilitet man har, så mister man leg drive. Dette er ikke optimalt. Ratio mellom kne og hoftehøyde (og bredde) må derfor justeres etter proporsjonene til den enkelte for å finne en posisjon der man ikke bare er trygg, men også optimaliserer styrke fra quads og hofte. Merk at jeg ikke sier "sterk i ryggen", for ryggen skal alltid være muret sammen med hofta i alle disse øvelsene. At optimalisering av teknikk er kritisk, er vel alle styrkecoacher enige om. Så vidt jeg kan se er det ikke mye S-form på ryggen til Frk.Treningslykke, og ikke noe jeg ville vært bekymret for med tanke på skadepotensiale. Dette er mer enn bra nok teknikk til å jobbe videre, IMHO. Når det gjelder ryggvinkelen så ser jeg virkelig ikke problemet. Det virker for meg opplagt at dette settet er langt unna en strakmark, se bare på knevinkelen. Beina er ikke i nærheten av å være strake. Jeg synes teknikken er bra; med et lite forbedringspotensiale på innpust/oppspenn, og det er bare småpirk. Fordi: 1. Hun setter opp med stanga over midtfoten 2. Hofta stiger samtidig med stanga 3. Ryggen holdes nøytral gjennom hele løftet 4. Stanga går (nesten) rett opp og rett ned Er disse faktorene på plass så kan ikke teknikken være særlig dårlig. Det er enkel mekanikk. Proporsjonene til Frk.Treningslykke gjør da at hun har mer horisontal rygg enn mange andre. So what? Prinsippene er på plass, og så lenge de er på plass så er det helt straight. Jeg sitter med et inntrykk av at det er en tiltagende trend at alle teknikkproblemer forklares med bekkentilt og/eller manglende mobilitet. Det kan selvfølgelig stemme i noen tilfeller, men det blir litt sånn at diagnosen er klar før problemet er analysert. If all you have is a hammer then pretty soon every problem starts looking like a nail At du ikke ser det, betyr ikke at det ikke er der. Les ovennevnte svar, om illusjonen av en rett rygg ved å ekskludere sacrum. Det er ikke tilfeldig at så mange får skader i nedre lumbar (L4,5 S1), da det er vanskelig å identifisere dette problemet. Hva dette kommer av, kan spekuleres i... Sannsynligvis pga mye sitting i hverdagen, der man naturlig vil ty til hengsling i ryggen som en kompensasjon, da hoften ikke er fri til å rotere. Som du selv nevnte, er det ikke optimalt å fortsette med strak mark bare fordi man er sterkest i den posisjonen. Det naturlige vil være å styrke alle områder slik at man kan utvikle en optimal teknikk. Du må gjerne sitte med hvilke inntrykk du vil, men hvem som kun har en hammer her, kan vel diskuteres Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1032834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronaldo Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 At du ikke ser det, betyr ikke at det ikke er der. Les ovennevnte svar, om illusjonen av en rett rygg ved å ekskludere sacrum. Det er ikke tilfeldig at så mange får skader i nedre lumbar (L4,5 S1), da det er vanskelig å identifisere dette problemet. Hva dette kommer av, kan spekuleres i... Sannsynligvis pga mye sitting i hverdagen, der man naturlig vil ty til hengsling i ryggen som en kompensasjon, da hoften ikke er fri til å rotere. Det er sant, re:utheving. Kan du angi tidspunkt i videoen hvor det vises? Hvor/når tilter bekkenet? Det kan jo hende at jeg kan lære noe her. Jeg synes fortsatt det er vanskelig å se, bl.a. pga. svarte tights mot mørk bakgrunn. Jeg ser ikke sacral fleksjon som f.eks. i dette bildet De to bildene i forrige post er ikke veldig sammenlignbare, selv om det er lett å se forskjellen på. Det ene er tatt skrått bakfra av ei dame med hyooge ass i bunnen av en knebøy og det andre av tatt fra siden en fyr som gjør stående roing. Jeg tror det poenget hadde blitt tydeligere med mer sammenlignbare bilder i konteksten med markløft. Jeg ble ikke mye klokere, men så er jeg stort sett hjernedød på fredager Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1033076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Jeg ser kraftig fleksjon på bildet du la ved her nå. Tilbake til hovedpoenget, det er vanskelig å identifisere og har stort skadepotensiale. De to bildene i posten min er 100% sammenlignbare. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1033115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raptorial Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Jeg ser kraftig fleksjon på bildet du la ved her nå. Det sier Tronaldo at han også ser. "Jeg ser ikke fleksjon, sånn som jeg ser i dette bildet her hvor det er tydelig fleksjon" Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30278-n%C3%A5r-markl%C3%B8ften-st%C3%A5r-bomstille/page/3/#findComment-1033116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.