Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg blir så frustrert når jeg føler jeg jobber hardt uten at det gir resultater! For ca halvannet år siden slet jeg med det samme. Da lå jeg på ca 70 kg og greide ikke å øke. Da fikk jeg tips via nettet om en annerledes måte å trene på. Etter å ha trent ca 5x5 på markløft lenge gikk jeg over til å jobbe meg opp på et toppsett på 3-5 og ta droppsett med 10 og 20 % av vekta. Ved hjelp av dette økte jeg til 80 kg på et halvt år og følte endelig det gikk fremover. Men så sa det stopp igjen...og ja, jeg ligger fortsatt på 80 kg...samme som i høst. Veldig frustrerende!

Trener markløft en gang i uka, har testa ut perioder med markløft fra vektskive siden jeg sliter mest i starten av løftet, men følte ikke det gav effekt. Trener innimellom med droppsett, andre ganger 3x3.

Noen som har tips til oppsett for å øke i øvelsen? Jeg elsker egentlig markløft men blir rasende sint når jeg aldri kommer videre her! Hjelp!

Fortsetter under...

Kjenner til hvor kjipt det er når stanga ikke vil rikke på seg ja. Hvordan ser kostholdet ditt ut?

Kunne du vurdert å trene markløft flere ganger i uka? Mange som har tjent på å øke frekvensen av markløfttreninger i løpet av uka.

Hadde du hatt mulighet til å ta en video av deg neste gang du marker,så vi kunne få sett på hvordan teknikken din er? Mange har klart å hente flerfoldige kilo på stanga ved små tekniske endringer.

Kjenner til hvor kjipt det er når stanga ikke vil rikke på seg ja. Hvordan ser kostholdet ditt ut?

Kunne du vurdert å trene markløft flere ganger i uka? Mange som har tjent på å øke frekvensen av markløfttreninger i løpet av uka.

Hadde du hatt mulighet til å ta en video av deg neste gang du marker,så vi kunne få sett på hvordan teknikken din er? Mange har klart å hente flerfoldige kilo på stanga ved små tekniske endringer.

Kan gjerne trene mark to ganger i uka, gjorde det i den perioden jeg økte sist faktisk...

Kosthold ja...jeg sliter litt med matlysten men prøver å få i meg kaloririk mat selv om jeg ikke er sulten. Har gått opp et par kilo siden i høst ihvertfall. Filma for ei stund siden, skal se om jeg får lagt den ut etterpå :)

Mange vil iallefall tjene på å øke frekvensen en del, selv om maksløftene blir sjeldnere.

Om ikke annet så bare for å få terpet på teknikk under forholdsvis tunge løft.

Kjenner iallefall at jeg selv har rundt 50kg i forskjell på de gangene teknikken går greit og de gangene det butter mer :p

Trener du mark sjeldent så er det vanskeligere å få til en "økonomisk" bevegelse.

Kan gjerne trene mark to ganger i uka, gjorde det i den perioden jeg økte sist faktisk...

Kosthold ja...jeg sliter litt med matlysten men prøver å få i meg kaloririk mat selv om jeg ikke er sulten. Har gått opp et par kilo siden i høst ihvertfall. Filma for ei stund siden, skal se om jeg får lagt den ut etterpå :)

Det er vanskelig å prestere i en så tung øvelse som mark,om man lever på luftsuppe og riskaker,så å sørge for at kroppen er uthvilt og har nok energi til å prestere bra, er ganske viktig.

Hva om du i en liten periode(3-4 uker?) prøver markløft tre dager i uken? En dag med litt mer mengde,men lettere vekter(5x5 f.eks), en dag med litt tyngre(3x3) og en dag hvor du terper teknikk eller kjører annen markløftvariant(Rumensk mark eller strakmark eller med vektene på skiver eller hvor du selv står på skiver)?

Det er vanskelig å prestere i en så tung øvelse som mark,om man lever på luftsuppe og riskaker,så å sørge for at kroppen er uthvilt og har nok energi til å prestere bra, er ganske viktig.

Hva om du i en liten periode(3-4 uker?) prøver markløft tre dager i uken? En dag med litt mer mengde,men lettere vekter(5x5 f.eks), en dag med litt tyngre(3x3) og en dag hvor du terper teknikk eller kjører annen markløftvariant(Rumensk mark eller strakmark eller med vektene på skiver eller hvor du selv står på skiver)?

Tusen takk for svar! Kan godt teste dette en periode i sommer :) Her er forresten video fra et par uker tilbake. En dårlig dag, får opp 75 kg x3 men viser vel teknikken min selv om kanskje ikke vinkelen er optimal...

Annonse

Snakker 100% uifra personlige erfaringer her, men marken min gikk ned ca. 40kg når jeg hadde en pause fra knebøy i en stund, ikke bare fordi jeg ble svakere i beina, men også fordi jeg slet med å komme i riktig posisjon for avløft.

Kanskje det er noe du kan se på?

teknikk, mobilitet, og om det er noen muskler som ikke blir riktig aktivert under øvelsen.

Slenger inn et lite tips som strider litt mot de andre her.

Selv trener jeg kun 1 tungt sett med mark i uken. Trener da hovedsaklig under 5 reps, men periodiserer her. Trener derimot en økt bestående av bøy og 1-2 ryggøvelser 2 dager i uken.

Slik har jeg trent de siste månedene. Får se selv hvordan det går når jeg prøver på 240 uten belte neste uke ;)

Litt vanskelig å se på videoen, men hvor stor avstand pleier du å ha mellom stanga og anklene? Det ser nesten litt ut som at du løfter med stanga et stykke vekk fra anklene, og da blir det straks både tyngre og mindre effektiv løfting.

Litt vanskelig å se på videoen, men hvor stor avstand pleier du å ha mellom stanga og anklene? Det ser nesten litt ut som at du løfter med stanga et stykke vekk fra anklene, og da blir det straks både tyngre og mindre effektiv løfting.

Jeg har stanga midt over foten, som jeg har lest jeg skal, så når jeg bøyer meg ned i startposisjon toucher stangen leggene, så tror selv ikke at problemet ligger her :)

Ja, men den skal gå mer eller mindre 0.1 mm fra leggene dine hele veien opp hvis jeg husker rett, så hvis du starter riktig, men så gjør det feil blir det fortsatt mye tyngre.

Stanga stryker langs leggene på veien opp sånn at jeg får vondt ihvertfall :p

Men la det være sagt at det siste innlegget mitt var hovedsaklig synsing,da det ikke er lett å se hva som skjer når vektskivene sperrer for innsikten, og at det følgelig ikke bør legges _for_ mye vekt på.

Annonse

Men la det være sagt at det siste innlegget mitt var hovedsaklig synsing,da det ikke er lett å se hva som skjer når vektskivene sperrer for innsikten, og at det følgelig ikke bør legges _for_ mye vekt på.

Men ser resten ok ut?

Så bare gjennom en gang, litt lite konsentret... blandet med at jeg har null kompetanse som teknikktrener

men fuckit

Det så ut som om du jobber mye med rygg/overkropp i avløftet, og så kommer beina litt seinere i løftet

Fremfor å jobbe med bein og overkropp samtidig.

Så bare gjennom en gang, litt lite konsentret... blandet med at jeg har null kompetanse som teknikktrener

men fuckit

Det så ut som om du jobber mye med rygg/overkropp i avløftet, og så kommer beina litt seinere i løftet

Fremfor å jobbe med bein og overkropp samtidig.

Takk for innspill :) Stemmer nok det der....har også alltid vært svak i beina, så sliter litt med å få de med i løftet...

Kjør sett på 5 repetisjoner opp mot ett toppsett på 5RM. Ta gjerne ett for hver 10 kg for å få litt volum. Siste settet skal være tungt. Ferdig med tunge løft nå.

Dropp så vekten til omtrent 50% og kjør 5 sett med 10 repetisjoner.

Dette fungerte veldig bra for meg en periode. :)

Kjør sett på 5 repetisjoner opp mot ett toppsett på 5RM. Ta gjerne ett for hver 10 kg for å få litt volum. Siste settet skal være tungt. Ferdig med tunge løft nå.

Dropp så vekten til omtrent 50% og kjør 5 sett med 10 repetisjoner.

Dette fungerte veldig bra for meg en periode. :)

Tusen takk for tips! Gjorde du det en eller flere ganger i uka?

Gjest =xXx=

Det er ikke markløft jeg sliter med, men et par andre øvelser der jeg omtrent ikke har progresjon i det hele tatt. For mitt vedkommende opplever jeg at det sitter fast mellom øra. Nå har jeg så treig og/eller manglende progresjon, at vakumet mellom øra ikke forventer annet enn det jeg klarte/ikke klarte sist gang. Sier ikke det samme er for deg. Deler bare en erfaring;)

Tusen takk for tips! Gjorde du det en eller flere ganger i uka?

En tung økt per uke. Jeg løfter såpass tungt at det siste settet krever en god del fokus og konsentrasjon. Start veldig lett med 5 * 10 og øk heller litt fra økt til økt. Målet er bare å få inn litt volum.

For meg personlig fungerer ikke tung markløft flere ganger i uken. Da får jeg ikke restituert meg skikkelig. I så fall måtte det vært volum og lavere vekter om jeg skulle gjort det flere ganger i uken.

Prøv det og se hva som skjer! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...