Gjest Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Har flere ganger vurdert å begynne med 1-2 økter med pilates/yoga i uken, primært for å øke "tilstedeværelsen" samt fleksibilitet. Har nå lest at yoga fokuserer mest på pust og tilstedeværelse, mens pilates på pust (på en annen måte) og styrke. Stemmer dette, sånn ca? Lurer også på om noen vet hvilke effekt yoga og pilates har, spesielt med tanke på fleksibilitet og muskelmasse. De fleste kvinnene i ulike yoga/pilates dvder eller filmer er klassiske dvd-fitnessjenter: tynne, slanke og med lav fettprosent. Jeg tviler på at dette kommer bare av yoga/pilates, så hvilken effekt gir da pilates og yoga? Er det bra for kjernemuskulaturen, og vil det gi "utholdenhets/lange, slanke muskler", eller har det egentlig svært liten effekt som en treningsøkt? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyRainicorn Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg er veldig glad i å kombinere styrketrening og yoga for å øke fleksibilitet og klare å fokusere bedre på trening. Jeg har ikke prøvd pilates før, men vet om noen som har prøvd det og da fikk jeg et inntrykk av at pilates var tyngre og fokuserte mer på mage- og ryggtrening, mens yoga er pust og tilstedeværelse. Selv bruker jeg yoga for å trene fleksibilitet og for å roe ned kroppen og mindfullness for å roe ned hodet og bli bedre til å fokusere. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1031476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Andreas Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Effekten av yoga kommer veldig an på hvilken yogaform du praktiserer. Dersom du prøver yogaen som blir tilbudt på treningssentre vil du få en ganske god miks av fleksibilitet, balanse og litt kjernetrening, i tillegg til litt fokus på tilstedeværelse og avslapping. Så vidt jeg har skjønt har pilates mer fokus på styrkedelen, og mindre på det andre. Jeg tror ikke noen form for hverken yoga eller pilates vil gi noe særlig økning i muskelmasse, med mindre du er veldig dårlig trent fra før av. Det beste du kan gjøre er nok å prøve det ut selv, og se hva du synes. Personlig er jeg veldig stor fan av yoga. Elin, SterkBalanse og LadyRainicorn 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1031486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lolte Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Nå snakker jeg kun av egen erfaring her, men Gud hjelpe meg så tungt yoga kan være. De to neste dagene kan man også bli riktig forbauset over alle de ulike stedene man er støl og kjernemuskulaturen får absolutt kjørt seg. Ashtanga (på litt høyere nivå) eller bikram opplever jeg som fysisk krevende, særlig sistnevnte. Jeg har også drevet en del med pliates, men synes yoga er både morsommere og jeg føler at jeg får mer ut av det både når det gjelder bevegelse og fleksibilitet samt at det hjelper meg å stresse ned. Yoga + styrkettening = tommel opp Elin 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1031690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Bare for å få det nevnt med en gang, det finnes ingenting som heter "lange og slanke muskler"; det er ikke mulig å endre lengden på en muskel via trening. En muskel er enten svak eller sterk. Men yoga kan være særdeles god trening for kjernemuskulatur og fleksibilitet og denslags, det er klart. malenesofie og Infa 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1031703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infa Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Har flere ganger vurdert å begynne med 1-2 økter med pilates/yoga i uken, primært for å øke "tilstedeværelsen" samt fleksibilitet. Har nå lest at yoga fokuserer mest på pust og tilstedeværelse, mens pilates på pust (på en annen måte) og styrke. Stemmer dette, sånn ca? Lurer også på om noen vet hvilke effekt yoga og pilates har, spesielt med tanke på fleksibilitet og muskelmasse. De fleste kvinnene i ulike yoga/pilates dvder eller filmer er klassiske dvd-fitnessjenter: tynne, slanke og med lav fettprosent. Jeg tviler på at dette kommer bare av yoga/pilates, så hvilken effekt gir da pilates og yoga? Er det bra for kjernemuskulaturen, og vil det gi "utholdenhets/lange, slanke muskler", eller har det egentlig svært liten effekt som en treningsøkt? Tror det kan være bra i tillegg til vanlig trening for fleksibilitet o.sv. men hvis du skal bli #fitnessgørl som de på filmene går det mer i å ligge i underskudd, trene styrke og til en hvis grad cardio. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1031708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Nå snakker jeg kun av egen erfaring her, men Gud hjelpe meg så tungt yoga kan være. De to neste dagene kan man også bli riktig forbauset over alle de ulike stedene man er støl og kjernemuskulaturen får absolutt kjørt seg. Ashtanga (på litt høyere nivå) eller bikram opplever jeg som fysisk krevende, særlig sistnevnte. Jeg har også drevet en del med pliates, men synes yoga er både morsommere og jeg føler at jeg får mer ut av det både når det gjelder bevegelse og fleksibilitet samt at det hjelper meg å stresse ned. Yoga + styrkettening = tommel opp Har du tilfeldigvis noen tips da til enten videoer på youtube eller dvder jeg kan prøve meg på? Vurderer å teste ut yoga på nærliggende treningssenter til høsten, men trives best å kunne gjøre det alene om morgenen, på hybelen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1031773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Bare for å få det nevnt med en gang, det finnes ingenting som heter "lange og slanke muskler"; det er ikke mulig å endre lengden på en muskel via trening. En muskel er enten svak eller sterk. Men yoga kan være særdeles god trening for kjernemuskulatur og fleksibilitet og denslags, det er klart. Mente det vel ikke helst bokstavelig, da jeg vet det har vært omdiskutert. Mer for å skille mellom musklene en får av hard styrketrening med få rep og utholdenhetsmuskler ved f.eks. utholdenhetstrening/rolig jogging. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1031775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lolte Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Har du tilfeldigvis noen tips da til enten videoer på youtube eller dvder jeg kan prøve meg på? Vurderer å teste ut yoga på nærliggende treningssenter til høsten, men trives best å kunne gjøre det alene om morgenen, på hybelen. Tja, denne finnes: Herlig slutten av åttitallet-preg. Jeg synes i alle fall den viser ganske fint mange viktige øvelser, men det forklares lite. Har vært på timer/klasser både på Sats og egne yoga studio, og øvelsene varierer gjerne bittelitt fra gang til gang og fra instrukør til instruktør. Denne er også ok og mer gjennomførbar med tanke på hvor lenge man skal holde på: Bikram skal utføres i et rom på nærmere 40 grader, mao litt vanskelig å få til hjemme. Husk pusten! Namaste! (lol) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1031801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Mente det vel ikke helst bokstavelig, da jeg vet det har vært omdiskutert. Mer for å skille mellom musklene en får av hard styrketrening med få rep og utholdenhetsmuskler ved f.eks. utholdenhetstrening/rolig jogging. Jeg regnet med at du ikke tok den bokstavelig, men det finnes brukere her inne som sitter på mindre kompetanse enn du og jeg som kan tro denslags bokstavelig , og da tjener ingen på at man gjentar upresis informasjon, den har en tendens til å leve mye lengre enn den burde. Men læll , jogging bygger ikke muskler i de aller aller aller fleste tilfeller, men kan være finfint for utholdenhet. Sånn sett er det forskjell på å trene muskler via tung styrke og få reps, og å ikke trene muskler via jogging(: Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1031803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frittflyvende Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Kjære Dorothea. Nå skal du få svar! Har drevet med yoga i ti år, ashtanga, hatha, kundalini, sivananda... you name it. Så dette svaret bærer selvfølgelig preg av den sære yoga-kulturens synspunkter, men jeg liker å tro at jeg er moderat og fornuftig. Har nå lest at yoga fokuserer mest på pust og tilstedeværelse, mens pilates på pust (på en annen måte) og styrke. Stemmer dette, sånn ca? Yoga - og da snakker jeg IKKE om den yogaen du får på treningssenterne, fokuserer som du skriver svært mye på pust og "tilstedeværelse". Hensikten med yoga er meditasjon og kroppskontroll. Dersom noen utøver yoga for "fitness" eller såkalt "poweryoga" så er det ikke lenger yoga. Da er det det styrketrening som er inspirert av yoga. (for å være skikkelig pirkete og sær) Pilates fokuserer på styrke. Det å hevde at pilates fokuserer på pusten er like riktig som å si at du fokuserer på pusten når du løper, løfter vekter, eller sykler. Alle som trener seriøst fokuserer jo på pusten mens vi gjør det! Yoga derimot, har spesielle pusteøvelser og har et fokus på pusten som går utover det å se på pusten som et middel for å oppnå best effekt av treningen. Yoga bruker fokus på pusten for å oppnå en meditativ tilstand, ikke for å bedre fysiske prestasjoner. Lurer også på om noen vet hvilke effekt yoga og pilates har, spesielt med tanke på fleksibilitet og muskelmasse. Yoga gjør deg sterk. Pilates gjør deg enda sterkere (med veldig fokus på kjernemuskulatur og nesten null på armer og ben). Men ingen av delene kommer i nærheten av den styrken du får av skikkelig styrketrening. Igjen, jeg snakker av erfaring. Yoga gjør deg s u p e r f l e k s i b e l , dersom du trener regelmessig, Og riktig. Effekten av yoga kommer EKSTREMT mye an på hvilken type yoga du velger. Å si at en driver med "yoga" er egentlig det samme som å si at en driver med "kondisjonstrening" - skjønner? Mange varianter og muligheter. Har du tilfeldigvis noen tips da til enten videoer på youtube eller dvder jeg kan prøve meg på? Vurderer å teste ut yoga på nærliggende treningssenter til høsten, men trives best å kunne gjøre det alene om morgenen(...) For det første: BRA at du trives best med å kunne gjøre det alene om morgenen. Yoga er, i motsetning til hva folk synes å tro, ikke en flokkaktivitet!!! Men noe som praktiseres best alene. Og mitt råd er: FØR du går i gang med ashtanga (som i videoene ovenfor) så lær deg stillingene ved å praktisere HATHA-yoga først. I hatha-yoga er fokuset på korrekt utførelse av posisjonene. Her holder du hver stilling i lengre tid (sånn ca. 5 dype pust). Dette bygger styrke og hindrer skader når/hvis du senere skal bevege deg raskt fra stilling til stilling i ashtanga-yoga. VARM OPP før yoga. Det er bare tull at man kan varme opp MED yoga. Hvis du vil bli fleksibel, så må du TØYE, og for å få effekt av tøyingen (og unngå skader) så må du være varm først! DROPP treningssenter-yogaen, med mindre det er en skikkelig yoga-lærer der og ikke en aerobic-instruktør som har tatt et lite yogakurs. Jeg har testet en drøss av yoga-timer på diverse treningsstudioer, og det er rett og slett ikke det samme som å gå hos noen som er mer seriøst dedikert til yoga. De finner du ofte på egne yoga-studioer, men som nevnt, den optimale yoga-praksisen utføres i ensomhet Det du egentlig trenger er: 1. En bok som har en tydelig og god innføring i hatha-yoga (Kan virkelig anbefale boken "Yoga for alle" av Tara Fraser) Fordelen med å ha en bok, og ikke en video, er at du slipper å høre de samme instruksjonene igjen og igjen. Du får også muligheten til å gå gradvis mer og mer i detalj og bli mer og mer presis i ditt eget tempo, istedenfor å bli bombardert med en haug av korreksjoner du skal huske, eller ikke få med deg vesentlige tips og triks som står i en bok. Som nevnt ovenfor gjøres posisjonene gjerne litt annerledes fra lærer til lærer, og det er derfor fint om du lærer deg stillingene på egen hånd først, slik at du selv kan kjenne hvilke versjoner som passer for kroppen din. (viktig aspekt av yoga) Ikke alle er hengslet sammen på en slik måte at de kommer inn i lotus-stilling, rett og slett. 2. En yogamatte 3. Tid. 4. Etterhvert en video / gå på yogatime. Når du mestrer stillingene (og det gjør du når du føler selv at du vet hvordan de skal utføres og at du kan de) så kan du begynne med ashtanga-yoga. Da er videoer eller yogastudioer ikke så dumme å ha, for det tar tid å lære utenat de "seriene" av posisjoner som utføres, og det er lettere å holde tempoet oppe. Hvis du gidder å bruke noen kroner vil jeg anbefale www.yogatoday.com Ja, dette er selvfølgelig verken forskningsbasert eller basert på formell yoga-utdanning, men jeg syns nå det er gode råd, allikevel. PS. Rådene er basert på at du er ute etter tilstedeværelse og fleksibilitet, den fysiske superformen må du få gjennom annen trening! Når det er sagt: GJØR DET. Yoga kan virkelig gi deg noe helt eget og unikt. Og spesielt når du gjør det på egen hånd. Lykke til!!! FitFish, Interbellum, Kristofferm og 12 andre 15 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1031844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Keegil Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Haha, nå fikk jeg seriøst lyst til å teste ut yoga. Thess, Aurelius, Stephanie F og 3 andre 6 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1032283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vildee Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 pilates er ålreit hvis du vil øke bevegeligheten. yoga har jeg ikke peiling på (bare prøvd en gang). ingen av de vil øke muskelmassen Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30274-effekt-av-yoga-eller-pilates/#findComment-1032768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.