Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri fulgt noe treningsprogram, men tenker at jeg kanskje skal gjøre det, for å konservere mest mulig styrke når jeg skal ned i vekt. Altså, da tenker jeg bare på et program med programmering. Det funker å bare løfte tungt på bulk, men i mitt hode er riktig og passende programmering mye viktigere når man skal ned.

Jeg har sett på 531 BBB og jeg deler mye av treningsfilosofien til Wendler. Fordelen med det programmet i mine øyne på diett er:

*Lav frekvens (har litt fobi mot dette, tho...)

*Treg progresjon (jeg kommer jo til å gå i minus, så må evt ta høyde for det når jeg skal oppgi belastning til nye cycles)

*Ser ut som et hybridprogram som er både styrke og hypertrofibasert -> spare CNS en smule, kontra bare reinspikka styrke?

*Få øvelser - lar meg holde fokus på skikkelig utførelse og kvalitet fremfor kvantitet.

Og cons:

*Det er naturligvis et program bygget for progresjon, ergo det kan fort bli for tungt > utmattet cns > bare deload, kukerundt og programmet kommer til ingen nytte?

*Ellers ser det kanskje litt overkill ut på legday feks med 531 bøy, så 5x10 i bøy ("lett") så 5x10 i legext. I mitt hode burde kanskje frekvensen vært oppjustert en smule, men hvem er jeg til å betvile Wendler.

BluebearFastform Keegil erixenM Nicolai Hildre hevih @Yolo McSwag Håvard Vika

Så hvis jeg starter programmeringen på 90% (som Wendler anbefaler) også øker jeg hhv 2,5 i press og 5 i bøy og mark til neste cycle, så får jeg evt bare prøve samme cycle igjen etterpå, evt nedjustere, om jeg er så heldig å hele tatt komme gjennom.

Fuck. Kan noen komme med innspill? Er dette en dum idé, eller kan det funke hvis man er konservativ med progresjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30176-531-bbb-p%C3%A5-underskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Keegil og eirich er kongene her. Jeg liker ikke gamle 5/3/1, men nye virker veldig spennende ut! Med jokerset etc. Så lenge du er lydig mot dagsform, og ikke klikker mongo på all-out-settene kan dette bli spennende!
Keegil og eirich er kongene her. Jeg liker ikke gamle 5/3/1, men nye virker veldig spennende ut! Med jokerset etc. Så lenge du er lydig mot dagsform, og ikke klikker mongo på all-out-settene kan dette bli spennende!

Har du erfaringer med det BlåB? :) Jokersets er sikkert nice, men man har jo anledning til å klemme ut flere reps enn oppgitt i sistesettet på BBB. Men kanskje det er en fordel å fordele det på flere sett, type jokerset? I dunno.

Ja, å lytte til dagsform er alfa omega (y) Jeg bare håper dette er et program som kan gjennomføres med fungerende dagsform, uten å få fried cns :D

Jeg har erfaring fra tidligere 5/3/1 programmet, men ikke fra nye. Jeg lar keegil og eirich ta over da de har mer relevant erfaring.

Generelt:

Du vil være i en tilstand med nedsatt innhentningskapasitet og bør respektere @9 i tillegg ville jeg nok hatt "less is more" i bakhodet. En lårcurl er ikke så viktig å få ut 50 reps på kontra markløftspesifikke øvelser om du ønsker å beholde styrken.

x1-5@10 er ikke en spøk og gir deg pluss 80 % oftere enn man ser er gunstig (men må sees i lys av totalt volum selvsagt og generell programmering).

I underskudd hadde jeg personlig likt et RPE-basert blokkperiodisertprogram. Det finner du ikke slengende på nettet, så et smart 5/3/1 oppsett kan nok fungere fint. Har et godt inntrykk av det nye oppsettet. Nå har jeg riktignok ikke satt meg 100 % inn i det, men en stor kritikk mot det forrige/generelt amerikanske program er det hovedfokuset på press over hodet i 1:1 ratio for styrkeløftere i tillegg til roing. Dette gir da mindre volum på benkpressen (som har høyere behov/kapasitet for volum).

Har nok lite å bidra med her. Bare det at jeg kommer til å finne deg for å gjøre stygge, unevnelige ting med deg om du går full retard på denne dietten din.

Hehe :D Neida, det blir nok bare å finne frem litt blodårer og få ned midjemålet litt. Men jeg stopper hvis det regelrett går til helvete. Vil ikke ha deg etter meg :woot:

Jeg har erfaring fra tidligere 5/3/1 programmet, men ikke fra nye. Jeg lar keegil og eirich ta over da de har mer relevant erfaring.

Generelt:

Du vil være i en tilstand med nedsatt innhentningskapasitet og bør respektere @9 i tillegg ville jeg nok hatt "less is more" i bakhodet. En lårcurl er ikke så viktig å få ut 50 reps på kontra markløftspesifikke øvelser om du ønsker å beholde styrken.

x1-5@10 er ikke en spøk og gir deg pluss 80 % oftere enn man ser er gunstig (men må sees i lys av totalt volum selvsagt og generell programmering).

I underskudd hadde jeg personlig likt et RPE-basert blokkperiodisertprogram. Det finner du ikke slengende på nettet, så et smart 5/3/1 oppsett kan nok fungere fint. Har et godt inntrykk av det nye oppsettet. Nå har jeg riktignok ikke satt meg 100 % inn i det, men en stor kritikk mot det forrige/generelt amerikanske program er det hovedfokuset på press over hodet i 1:1 ratio for styrkeløftere i tillegg til roing. Dette gir da mindre volum på benkpressen (som har høyere behov/kapasitet for volum).

Kloke ord jeg tar til ettertanke og er enig i. Og fuckings enig med MP. Én dag dedikert til 531 MP + båddibilding-MP etterpå, virker litt fjernt.

Annonse

who iz who? swolebrothers

Jeg tror han til høyre er BluebearFastform siden han andre så litt tynn ut :nin: Mirin' på skjegget. #want

Jeg lider av KISS-syndromet. Kjettinger, kloss og 10 varianter av en øvelse er ikke noe myr-program.

3x8 og sånt er fint :playful:

Sheiko er jo kjempeenkelt, du benker, bøyer og benker igjen på samme økt. Også mark, benk, mark. NO PROBLEMOZ

Annonse

Gjest Jester

Jeg skal svare mer når jeg kommer meg hjem i kveld, MEN... har du sjekka Beyond 5/3/1 boka ? der er det masse mer snacks som gir deg muligheten for å skreddersy hva du er ute etter. Som f.eks Joker sets, First Set Last, og en hel masse. Der er det også en template som gjør at du kjører 531 og BBB slik at du dobler frekvensen om du ønsker det.

-

Du kan også google "5/3/1 frequency project" som er en gratis template om du ønsker høyere frekvens. Denne ga han ut gratis for de som ville, mot at ingen spurte noe om den. Take it or leave it ;) Men jeg så på den en gang og likte tanken fram til Beyond 5/3/1 kom ut som var enda mer fleksibel og mulighet for hypertrofi m.m.

Gjest Jester

Frequency Project: http://www.jimwendler.com/wp-content/uploads/2012/12/frequencyproject.pdf

Dette er helt fikst og ferdig, take it or leave it med fokus på økt frekvens.

Når det er sagt så er 5/3/1 egentlig bare en progresjon for baseøvelsene, alt annet er opp til hver enkel og "programmene" han siterer er jo forslag som han mener er bra. Her må en jo ta høyde for å justere etter egen smak og behag (svakheter og skader)

Jeg skal svare mer når jeg kommer meg hjem i kveld, MEN... har du sjekka Beyond 5/3/1 boka ? der er det masse mer snacks som gir deg muligheten for å skreddersy hva du er ute etter. Som f.eks Joker sets, First Set Last, og en hel masse. Der er det også en template som gjør at du kjører 531 og BBB slik at du dobler frekvensen om du ønsker det.

-

Du kan også google "5/3/1 frequency project" som er en gratis template om du ønsker høyere frekvens. Denne ga han ut gratis for de som ville, mot at ingen spurte noe om den. Take it or leave it ;) Men jeg så på den en gang og likte tanken fram til Beyond 5/3/1 kom ut som var enda mer fleksibel og mulighet for hypertrofi m.m.

Niks, men kanskje jeg burde gjøre det.

Frequency Project: http://www.jimwendler.com/wp-content/uploads/2012/12/frequencyproject.pdf

Dette er helt fikst og ferdig, take it or leave it med fokus på økt frekvens.

Når det er sagt så er 5/3/1 egentlig bare en progresjon for baseøvelsene, alt annet er opp til hver enkel og "programmene" han siterer er jo forslag som han mener er bra. Her må en jo ta høyde for å justere etter egen smak og behag (svakheter og skader)

Skal lese litt og sjekke rundt. Takker så meget eirich :)

Jeg med mine 105-110 kg står da til høyre og bigbro står til venstre med sine ymse 80 kg.

.... trodde du kjente meg såpass godt at du visste at jeg kjenner deg såpass godt at jeg ser klart og tydelig han biffe mannen til høyre er deg. Dere var bare jævla lik i trynet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...