Gå til innhold

Kranglete albue


HenrikWL

Anbefalte innlegg

Jeg har en venstre albue som "murrer" litt, og selv om det ikke er noen stor plage til vanlig tenkte jeg det kunne være greit å undersøke litt om det er noe som gir grunn til bekymring.

Problemet kan best illustreres slik: se for deg en "håndbakbevegelse" - under- og overarm 90 grader på hverandre, og skuldren roteres internt. Dette skaper et krefter i albueleddet som presser overarmen i utoverrotasjonsretning. Med høyre arm har jeg null problemer med dette. Men med venstre arm får jeg raskt en slags stikkende smerte inni albueleddet, samtidig med at armen brått føles kraftløs. Jeg kjenner ikke noe til smerten hvis jeg slapper av i muskulatur og bare beveger armen rundt; det er først når jeg får et press lik det jeg beskriver tidligere at det er et problem.

Håndbakeksempelet er det ene ekstremet (og er lettest å forklare på en måte som illustrerer problemet) - jeg opplever også denne smerten i andre situasjoner hvor venstrearmen min skal motvirke utoverrotasjon av skulderen.

Først og fremst: hva kan det skyldes? Det er som sagt ikke noe problem normalt sett fordi jeg er obs på hva som utløser smerten og dermed prøver å unngå det, men det er jo ikke dermed sagt at det ikke kan/bør undersøkes.

Dernest: kan det bli et større problem med tiden, eller er det bare en greie som må leves med og jobbes rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant ikke noe dugelig bilde på nettet, så jeg får knipse et og tegne og forklare etter jobben.

Jeg har trent relativt tunge baseøvelser; benk, bøy og mark. Problemet med albuen har jeg dog hatt hele livet; det er bare det at nå etter hvert som vektene blir tyngre så kjennes det fortere hvis teknikken svikter litt. Jeg oppdaget problematikken i ungdommen, da jeg for moro skyld skulle bryte håndbak med venstre arm. Jeg har ingen gammel skade som jeg vet om eller noe slikt.

Jeg kjenner normalt sett ingenting til det under trening. Det er to situasjoner hvor jeg har kjent på problematikken:

1. Tung benkpress hvor albuene "kollapser" inn mot kroppen. Dermed blir underarmen en vektarm (i stedet for en søyle som den bør være) og stanga genererer en utoverroterende kraft rundt albuen, og jeg kjenner denne stikkingen.

2. I det jeg setter opp til lowbar knebøy uten å ha varmet opp skuldrene først (men dette skjer jo aldri :whistle:). I det jeg plasserer hendene oppå stanga og dukker hodet under skapes det igjen en utoverroterende kraft rundt albueleddet som hvis jeg er spesielt stiv og/eller skjødesløs trigger albuen.

Får jeg en "skikkelig smell" kan jeg kjenne litt på murringen i noen dager men jeg bevegelsen min er ikke hemmet på noen måte gitt at jeg unngår å legge press på i utoverroterende retning. Jeg kan altså fortsatt trene uproblematisk gitt at jeg gjør det med god teknikk. Klemming, knaing, strekking eller bøying av albueleddet vil kunne dempe eller fjerne murringen for en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tung benkpress hvor albuene "kollapser" inn mot kroppen. Dermed blir underarmen en vektarm (i stedet for en søyle som den bør være) og stanga genererer en utoverroterende kraft rundt albuen, og jeg kjenner denne stikkingen.

2. I det jeg setter opp til lowbar knebøy uten å ha varmet opp skuldrene først (men dette skjer jo aldri :whistle:). I det jeg plasserer hendene oppå stanga og dukker hodet under skapes det igjen en utoverroterende kraft rundt albueleddet som hvis jeg er spesielt stiv og/eller skjødesløs trigger albuen.

Kan det være golfer's elbow?

elbow-golfers-4951_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kranglete albue som protesterer når jeg f.eks. tar tunge markløft; jeg har begynt å bruke en støtte med presspute som hjelper fantastisk mye, jeg har neste blitt kvitt problemet.

Neste fase er jo selvsagt å øve meg på teknikken med å bruke triceps mer for å avlaste albuen..

http://www.alfacare.no/produkter/stotband/handogalbue/Mediroyal_albue_sort - noe ala denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en kranglete albue som protesterer når jeg f.eks. tar tunge markløft; jeg har begynt å bruke en støtte med presspute som hjelper fantastisk mye, jeg har neste blitt kvitt problemet.

Neste fase er jo selvsagt å øve meg på teknikken med å bruke triceps mer for å avlaste albuen..

http://www.alfacare.no/produkter/stotband/handogalbue/Mediroyal_albue_sort - noe ala denne.

Så desperat at den der er noe jeg må vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så desperat at den der er noe jeg må vurdere.

Du trenger ikke være desperat, den er like grei å bruke som en vanlig støttebandasje ;) de selger dem på de fleste apoteker f.eks. Bedre å prøve nå enn å vente til det blir enda verre! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være golfer's elbow?

Det bildet der illustrerer godt hvor smerten er i hvert fall (rakk ikke å knipse bilde selv i går), i den grad jeg er i stand til å plassere den et sted. Ikke nødvendigvis akkurat der streken peker, men området inni sirkelen kjennes ut som om smerten er sentrert.

Jeg leser dog på wiki-artikkelen: "In golfer's elbow, pain at the medial epicondyle is aggravated by resisted wrist flexion and pronation" - noe som ikke stemmer i mitt tilfelle. Hva jeg gjør eller ikke gjør med håndleddet har ingenting å si på om smerten blir trigget. Jeg utelukker ikke golfer's elbow (jeg spiller tross alt også golf - men dette fenomenet har jeg hatt mye lenger enn jeg har spilt golf, og til alt overmål kjenner jeg overhodet ingen smerte når jeg faktisk spiller golf) da jeg ikke har kompetanse til det, men så langt virker det for meg som om fenomenet mitt i beste fall er relatert.

Det kom spørsmål om treningsprogrammet mitt her. Jeg kjører en SS/kukerundt hybrid, hvor jeg kjører 3x5 arbeidssett + oppvarmingssett (1x5 arbeidssett på markløft) med 2,5kg økning når jeg har utført en hel 3x5. Det eneste faste jeg har i programmet er bøy og benk (markløft annenhver økt ca.), støtteøvelser er rundtkuking. For tiden har jeg en arbeidsvekt på 67,5kg i bøy, 65kg i benk (jeg er i gang med en deload; jeg har vært helt oppe i 70kg arbeidsvekt) og 90kg i mark.

1RM i benk: 85kg, bøy: 90kg, mark: 115kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som triceps tendinitt. Strekk triceps jevnlig, og ro ned litt enten på volum eller vektene du bruker i benk (og tricepsøvelser). F.eks vil du ikke kjøre tungt i triceps ekstensions osv.

Har selv hatt dette maaange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mhm. Bedre å forebygge enn å fikse etter at skaden først har skjedd. Jeg er overbevist om at noen enkle tiltak med prehab kan forhindre en masse problemer på sikt.

Jeg kjøpte nylig en Supernova. Drøyt dyrt for en speisa ball, men jeg kjenner at den tar mye bedre enn en lacrosseball og kommer bedre til enn en foamroller. Anbefales (y)

new-supernova-h1_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er like greit at jeg blekker opp kredittkortet og handler inn litt på Rogue fitness. Jeg har en skumrulle og har drevet med vanlige tøyeøvelser sporadisk og etter behov, men jeg kan nok med fordel ta dette litt mer på alvor og gå grundigere til verks.

Takk for tips spesifikt for albuen, men også for de mer generelle rådene som har kommet frem her. Det er bare å brette opp ermene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...