Gå til innhold

pulsklokke, jej og nej?


Snuske89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pulsklokke på styrketrening? Ser slett ikke vitsen, med mindre at kcal forbrent er særdeles viktig for deg.

Pulsklokke på utholdenhetstrening? Jepp, her snakker vi, men målsetting avgjør om det er en god invistering eller ikke. Holder på med landeveissykling selv, så pulsklokke er alfa og omega for å ha kontroll på pulssoner og intensitet. Vil jo ikke stivne av for tidlig, å da er det greitt å vite om man ligger på 87% av maks eller 90% selv om et bare skiller noen få pulsslag i minuttet har det MYE å si for syreterskelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lol, om du får syke pulsutslag av knebøy/mark trener du enten veldig høyreps eller har elendig kondis :D Da tenker jeg seff at alt under 85% er tullepuls.

Syke pulsutslag får man nettopp om man har god kondis. Da synker pulsen rimelig kjapt mellom settene. Har du elendig kondis vil du ha relativt høy puls under hele økten.

Om jeg ikke nærmer meg 90% etter 6 reps, så har jeg ikke trent tungt nok. But then again... Bruker ikke pulsklokke for å få noe vettugt ut av den under styrketrening. Det er bare gøy å se på kurvene en gang i blant :D

Hva ville livet vært uten de små barnslige gledene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syke pulsutslag får man nettopp om man har god kondis. Da synker pulsen rimelig kjapt mellom settene. Har du elendig kondis vil du ha relativt høy puls under hele økten.

Om jeg ikke nærmer meg 90% etter 6 reps, så har jeg ikke trent tungt nok. But then again... Bruker ikke pulsklokke for å få noe vettugt ut av den under styrketrening. Det er bare gøy å se på kurvene en gang i blant :D

Hva ville livet vært uten de små barnslige gledene?

Eh nei, det er motsatt. Om du får 90% puls av SEKS REPS har du elendig kondis. Seks reps tar under 20 sek og effekten som leveres er ganske lav om man trener oppunder 6RM kontra lavere vekter/høyere tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei, det er motsatt. Om du får 90% puls av SEKS REPS har du elendig kondis. Seks reps tar under 20 sek og effekten som leveres er ganske lav om man trener oppunder 6RM kontra lavere vekter/høyere tempo.

Litt sånn som Tommi Thorvildsen en gang anbefalte å gå turer på 75% av makspuls. GÅ. 75%. Hahaha...testokondis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh nei, det er motsatt. Om du får 90% puls av SEKS REPS har du elendig kondis. Seks reps tar under 20 sek og effekten som leveres er ganske lav om man trener oppunder 6RM kontra lavere vekter/høyere tempo.

Bare litt nysgjerrig her. Hvordan kan du vite hvilken effekt som kreves av meg for å utføre en knebøy?

Jeg vet det selv for jeg har alle kjente parametre, og har nettopp beregnet effekten.

Men... hvor mye? Give me your best shot :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker dere forresten om to forskjellige ting

McBain om rask makspuls... OFO om at pulsen kjapt synker.

Den må jo styge før den kan synke, men er klar over hva du sier ja ;)

Bare litt nysgjerrig her. Hvordan kan du vite hvilken effekt som kreves av meg for å utføre en knebøy?

Jeg vet det selv for jeg har alle kjente parametre, og har nettopp beregnet effekten.

Men... hvor mye? Give me your best shot :p

Jeg vet ikke hvor mye du løfter i det hele tatt, men arbeidet som utføres er ikke all verdens uansett nivå. Si du løfter 200 kilo 6 reps, en halv meter løftevei og bruker to sekunder på løftet.

Arbeid = (200x9,81) * 0,5/2 = 981* watt i to sekunder, si to sekunder ned også. Da synker snitteffekten til 490,5 watt og varigheten blir 24 sekunder. Med tanke på at eliteutøvere i sykling klarer opptil et par tusen tatt i sprint så er du UANSETT hvor sterk du er langt unna denne effekten i snitt og denne som er fire ganger så høy som din ved 200 kilo løfting holder de litt lenger også. Kan jo legge på litt egen kroppsvekt etc.men når aldri i nærheten av eksempelvis sprintsyklistene.

Det er forøvrig lite problem å regne om watt til kalorier og som konsekvens oksygenbehov, selv om enkelte konverteringsfaktorer ikke blir ultrapresise.

*Med forbehold om at jeg husker tilbake til videregående :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo grunnen til at du får disse pulsutslagene under knebøy noe helt annet enn hvorfor du får pulstopper under kondisjonstrening. Under styrketrening så er jo ikke kroppen som system i noe underskudd på oksygen, men derimot lokale faktorer i den muskulaturen som blir brukt (avklemming av blodårer pga swole muskler osv som gir lavere tilgang på okysgen -> laktat (veldig enkelt forklart)) som roper om mer O2. Så de som synes at knebøy er fin kondisjonstrening..fordi du blir litt (eller veldig) andpusten og får harepuls..:facepalm:

Å belage seg på å regne ut noe som helst utifra en pulsklokke vedrørende styrketrening er helt fånyttes. Men, om du synes det er stas å se på grafer og vil betale noen tusen for det, så er jo det helt opp til deg og dine prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo grunnen til at du får disse pulsutslagene under knebøy noe helt annet enn hvorfor du får pulstopper under kondisjonstrening. Under styrketrening så er jo ikke kroppen som system i noe underskudd på oksygen, men derimot lokale faktorer i den muskulaturen som blir brukt (avklemming av blodårer pga swole muskler osv som gir lavere tilgang på okysgen -> laktat (veldig enkelt forklart)) som roper om mer O2. Så de som synes at knebøy er fin kondisjonstrening..fordi du blir litt (eller veldig) andpusten og får harepuls..:facepalm:

Å belage seg på å regne ut noe som helst utifra en pulsklokke vedrørende styrketrening er helt fånyttes. Men, om du synes det er stas å se på grafer og vil betale noen tusen for det, så er jo det helt opp til deg og dine prioriteringer.

God forklaring. Dette var langt mer enn jeg visste :)

Pulsklokke bruker jeg når jeg løper, men av og til har jeg den på under styrketrening for gøy. Som sagt.. hva er livet uten de barnslige gledene? Gadgets er tross alt facinerende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...