Gå til innhold

Kcal-underskudd i hvileuken, dumt eller smart?


Anbefalte innlegg

Tenkt på dette en stund. Ifm at jeg nå skal cutte litt, og har hvileuke foran meg kom følgende tanke og spørsmål til meg. Er det smart eller dumt å kjøre kcal underskudd i hviluken?

For underskudd:

- mindre kcal behov pga mindre trening/fysisk aktivitet.

- kanskje hensiktsmessig vindu siden man ikke utsetter musklene for "skader" i denne perioden?

Mot underskudd:

- Hvileuken er tiltenkt som tid for at musklene skal restituere seg og reparere seg, eller er det i hovedsak CNS? Uansett ville dette tale i retning av kcal overskudd?

- Ved mindre stimuli i løpet av en periode øker sjansen for tap av muskelmasse, (men er jo bare snakk om en hvileuke)...

Hva tenker dere? Svar tas i mot med en stor takk!:D

Akkurat når det kommer til hvileuken er jeg litt usikker. Enten er den en gylden sjanse til å cutte litt, eller så er den en bortkastet hvileuke om man går gjennom den med kcal underskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lett mer etter konkrete holdepunkter. Det lille jeg har funnet er følgende...

- Om du er i en periode med kcal-overskudd, spis gjerne mindre enn du pleier i hvileuken.

- Om du derimot er i en periode med kcal-underskudd, spis mer enn du pleier i hvileuken.

Begge veiledninger vil altså føre til økt fokus på restitusjon, som du sier Stig, poenget er restitusjon. Dvs mat, tid og søvn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vil "rundt vedlikehold" være nok for restitusjon da? Etter en tøffere 3-ukers periode i et program som tar sikte på progresjon? Ville man ikke være tvunget opp mot noe overskudd vært fall, for virkelig å få noe skikkelig ut av hvileuken? (målsetting: økt styrke i bøy, benk, mark samt hypertrofi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er dette på dager når man ikke har trening? Si jeg trener man/ons/fre, bør jeg fortsatt være i underskudd på tirs/tors? (Altså ikke hvile-uke, men bare dager uten trening) Når en prøver å få bort no kilo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal ned i vekt og vedlikeholde muskelmasse spiser jeg klart mest på dagene jeg trener. Da i hovedsak mer karbs. På dagene jeg ikke trener, er det langt mindre karbs, pga mindre aktivitetsnivå. Kanskje en tanke mer fett, og samme mengde med protein, som er på 2g per kg kroppsvekt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk at du kan kjøre en relativt moderat approach, og også ha en del karbs på hviledagene. Men om man skal sammenligne treningsdager med hviledager i den vanlige treningsperioden, ville jeg helt klart hatt et slikt forhold mellom de to typene dagene.

Men kan jo også være noe individuelt, hva som passer akkurat deg. Men prøv deg gjerne frem med overnevnte alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så vanskelig :cry: Har jo en jobb som krever att jeg er fysisk aktiv, så er avhengig av å ha iallefall litt krutt i arbeidslysta. Men, en holder fortsatt på og prøver meg sakte men sikkert frem til en kostholdsplan. (takk for svar, og beklager at jeg stjal tråden din litt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil "rundt vedlikehold" være nok for restitusjon da? Etter en tøffere 3-ukers periode i et program som tar sikte på progresjon? Ville man ikke være tvunget opp mot noe overskudd vært fall, for virkelig å få noe skikkelig ut av hvileuken? (målsetting: økt styrke i bøy, benk, mark samt hypertrofi).

Det skal ikke mer enn 50-100kcal ekstra, derfor skreiv jeg "rundt" :) Men ja, var kanskje noe upresist. Men jeg ville ikke hatt ett overskudd som var over 100 kcal da man ikke ønsker undøvendig fettlagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så vanskelig :cry: Har jo en jobb som krever att jeg er fysisk aktiv, så er avhengig av å ha iallefall litt krutt i arbeidslysta. Men, en holder fortsatt på og prøver meg sakte men sikkert frem til en kostholdsplan. (takk for svar, og beklager at jeg stjal tråden din litt.)

Stjel i vei så lenge du holder deg on-topic, mate!:)

Hva jobber du med? Om jobben er mer hard fysisk skal du nok passe på å få i deg en del mer kcal enn oss kontordasser ;)

Det blir lettere etter hvert. Les og tilegn deg kunnskap. "Myfitnesspal" appen er foresten også veldig fin og forenklende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal ikke mer enn 50-100kcal ekstra, derfor skreiv jeg "rundt" :) Men ja, var kanskje noe upresist. Men jeg ville ikke hatt ett overskudd som var over 100 kcal da man ikke ønsker undøvendig fettlagring.

Sier du seriøst at det er så små marginer det er snakk om når man ikke utsetter musklene for "skading" ? Hva gjelder å øke muskelmasse og restituere fullverdig over en uke? :o

Det var jammen meg en bombe for meg! Trodde tallet var langt høyere!

Hvor mye over vedlikehold anbefaler du i en periode med styrketrening hvor målet er å gaine muskler og styrke uten fettmasseøkning? Tenkt da at "vedlikehold" blir normalt forbruk + forbruksøkningen som kom som årsak av treningen. (noe som forøvrig gjør det veldig vanskelig å regne ut totalt kaloribehov per dag... Kanskje jeg må skaffe meg aktivitetsmåler for å holde kontroll på dette da, hehe). Ellers blir det vanskelig å si hva økten ligger på i kcal-forbruk og etterbrenning...

Kan vil ikke bli altfor fiksert på hver minste detalj heller... Men nesten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du seriøst at det er så små marginer det er snakk om når man ikke utsetter musklene for "skading" ? Hva gjelder å øke muskelmasse og restituere fullverdig over en uke? :o

Det var jammen meg en bombe for meg! Trodde tallet var langt høyere!

Hvor mye over vedlikehold anbefaler du i en periode med styrketrening hvor målet er å gaine muskler og styrke uten fettmasseøkning? Tenkt da at "vedlikehold" blir normalt forbruk + forbruksøkningen som kom som årsak av treningen. (noe som forøvrig gjør det veldig vanskelig å regne ut totalt kaloribehov per dag... Kanskje jeg må skaffe meg aktivitetsmåler for å holde kontroll på dette da, hehe). Ellers blir det vanskelig å si hva økten ligger på i kcal-forbruk og etterbrenning...

Kan vil ikke bli altfor fiksert på hver minste detalj heller... Men nesten :)

Finnes jo alltid individuelle forskjeller da, men generelt så skal det faktisk ikke så hinsides stort overskudd til for å bygge det man klarer av muskler.. Er litt bro-science dette med bulk for å bygge osv.

Måten jeg setter opp dietter på for å unngå særlig økning i fettprosent er høydager og lavdager. Høydager med 2-300 kcal over vedlikedhold, og lavdager med 2-500 kcal under vedlikedhold alt ettersom hva målet er. Har ca 4-5 høydager, og 2-3 lavdager i uka. Har fungert bra på kundene mine så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjel i vei så lenge du holder deg on-topic, mate!:)

Hva jobber du med? Om jobben er mer hard fysisk skal du nok passe på å få i deg en del mer kcal enn oss kontordasser ;)

Det blir lettere etter hvert. Les og tilegn deg kunnskap. "Myfitnesspal" appen er foresten også veldig fin og forenklende!

Jobber som Energimontør (driver med noe som heter AUS, arbeid under spenning, på høyspenten) Så da blir det jo fort litt klatring, klunder og banning da :)

Laster ned appen nå! Gleder meg til å prøve ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo alltid individuelle forskjeller da, men generelt så skal det faktisk ikke så hinsides stort overskudd til for å bygge det man klarer av muskler.. Er litt bro-science dette med bulk for å bygge osv.

Måten jeg setter opp dietter på for å unngå særlig økning i fettprosent er høydager og lavdager. Høydager med 2-300 kcal over vedlikedhold, og lavdager med 2-500 kcal under vedlikedhold alt ettersom hva målet er. Har ca 4-5 høydager, og 2-3 lavdager i uka. Har fungert bra på kundene mine så langt :)

Bra med god erfaring! Jeg har lest utrolig mye om dette, men føler "alt strider mot alt"... I den grad at jeg synes det er rart at en slik syklus spiller noen rolle? Dersom det totale kaloriinntaket den uka er lik, spiller det så stor rolle med høy- og lavdager? Er kroppen vår og fettlagring så finjustert at slikt har innvirkning? Jeg leser jo at folk gjør det og som du sier - at det funker, men jeg får meg ikke til å forstå hvorfor dette er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med god erfaring! Jeg har lest utrolig mye om dette, men føler "alt strider mot alt"... I den grad at jeg synes det er rart at en slik syklus spiller noen rolle? Dersom det totale kaloriinntaket den uka er lik, spiller det så stor rolle med høy- og lavdager? Er kroppen vår og fettlagring så finjustert at slikt har innvirkning? Jeg leser jo at folk gjør det og som du sier - at det funker, men jeg får meg ikke til å forstå hvorfor dette er sånn?

I teorien så er det kcal inn vs. kcal ut ja, noe mer nyansert enn det selvfølgelig da man må ha en fornuftig fordeling av makroer også. Men, grunnen til at jeg gjør det sånn er fordi veldig mange tilpasser seg et konstant kcal-inntak når de skal ned i vekt. Har sett at mange (ikke alle) stagnerer relativt kjapt om kcal-mengden er lik hver dag. Så det har mest med metabolske tilpasninger å gjøre at jeg velger å kjøre alternerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som Energimontør (driver med noe som heter AUS, arbeid under spenning, på høyspenten) Så da blir det jo fort litt klatring, klunder og banning da :)

Laster ned appen nå! Gleder meg til å prøve ut!

Nice:) Hørtes hardcore ut:)

Tror du kommer til å like appen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo alltid individuelle forskjeller da, men generelt så skal det faktisk ikke så hinsides stort overskudd til for å bygge det man klarer av muskler.. Er litt bro-science dette med bulk for å bygge osv.

Måten jeg setter opp dietter på for å unngå særlig økning i fettprosent er høydager og lavdager. Høydager med 2-300 kcal over vedlikedhold, og lavdager med 2-500 kcal under vedlikedhold alt ettersom hva målet er. Har ca 4-5 høydager, og 2-3 lavdager i uka. Har fungert bra på kundene mine så langt :)

Det jeg fortsatt i høy grad stusser på, er hvordan i alle dager man skal finne ut av hva som er vedlikehold? Dette varierer vel en god del fra dag til dag mtp daglig aktivitetsnivå og kanskje til og med ytterligere faktorer?

Hvordan kommer du frem til vedlikehold? Er jo viktig at tallet har en viss presisjon og, og ikke bare er anslag. Ettersom at det du sier ovenfor er at ganske lave kcal-tall spiller en ganske stor rolle. Om målet er tilnærmet maksimal muskelvekst, med minimalt av økning i fettmasse that is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...