Gå til innhold

Skeivt løft i rumensk markløft!


Inger-Lise

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ett problem som dukker opp når jeg gjør øvelsen rumenske markløft.

Jeg øver og øver på teknikken, men løfter ALLTID skeivt! Spesielt når det er tyngre, men tar meg selv i å gjøre det selv med hundre prosent fokus på teknikk også. Både i nedsenkingen av stangen og løftet opp løfter jeg skeivt.

Kommer dette av skjevhet i styrke i beina, skeiv rygg i løftet, at jeg ikke mestrer grepet (holder over-og underhånd for å klare å holde på stangen når det blir tungt) eller hva kan det være?

Bruker speil både foran og på siden og ryggen er i alle fall rett når den er vannrett, men er til sidene jeg evnt lurer på om jeg løfter skeivt.. Håper svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har ett problem som dukker opp når jeg gjør øvelsen rumenske markløft.

Jeg øver og øver på teknikken, men løfter ALLTID skeivt! Spesielt når det er tyngre, men tar meg selv i å gjøre det selv med hundre prosent fokus på teknikk også. Både i nedsenkingen av stangen og løftet opp løfter jeg skeivt.

Kommer dette av skjevhet i styrke i beina, skeiv rygg i løftet, at jeg ikke mestrer grepet (holder over-og underhånd for å klare å holde på stangen når det blir tungt) eller hva kan det være?

Bruker speil både foran og på siden og ryggen er i alle fall rett når den er vannrett, men er til sidene jeg evnt lurer på om jeg løfter skeivt.. Håper svar :)

Vanskelig å si uten video, men ikke bruk blandet grep når du gjør RDL. Da er det bedre å bruke drareimer. Du kan f.eks, varme opp uten reimer for å trene grepet, og når det blir for tungt så bruker du reimer. RDL er ikke først og fremst grepstrening, så ikke la manglende grepsstyrke endre øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurelius får ikke ordnet video med det første nei :/ Kan være grepet har noe å si, men jeg får ikke til å "bytte side" med grepet, har liksom alltid det samme. De få gangene jeg har prøvd å bytte om blir det helt feil! Men ikke forsøkt varme opp med rygghev nei, kan forsøke det!

Tronaldo : aldri prøvd med reimer før, tror du evnt treningssenteret har det til utlån? Eller må en kjøpe det? Alltid tenkt at best å trene opp grepet istedet, men. Det får jeg kanskje ikke gjort uansett når kjører med kombinert grep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig for meg å si, det må du nesten sjekke ut selv ;) Det koster ikke mye for reimer, vel verdt en investering.

Grepstrening er vel og bra, men ikke på bekostning av god teknikk. Hvis du gjør vanlig markløft så kan du f.eks. holde siste reppen så lenge du klarer. Det er en enkel og grei måte å trene grep som ikke krever noe ekstra utstyr eller endring i programmering :)

Og hvis du først bruker blandet grep når du gjør vanlig markløft så er det viktig at du bytter på hvilken hånd du snur, ellers kan det bli ubalanser. Det kan kjennes "feil" ut, men det er en vanesak. Eller du kan bare bruke drareimer når det blir for tungt med vanlig dobbel overhåndsgrep. Så lenge du ikke skal konkurrerer i styrkeløft så er det uproblematisk å bruke drareimer på markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt dette problemet etter en skade i det ene håndleddet. Måtte låse med venstre hver gang (for nekta å bruke reimer), og resultatet var en del skeivheter. Bytt på hvilken hånd du låser med (når du bruker låsegrep). Den hånda som supineres vil være noe lenger bak enn den andre, og dette bygges opp dersom du alltid bruker samme låsegrep.

Kan også være andre årsaker men prøv dette først.

Edit: ser Tronaldo har nevnt dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill! Skal sjekke ut det med drareimer og se om det hjelper.

Jeg bruker alltid det samme grepet da "den andre veien" føles helt feil.. Burde jeg da evnt bytte om grepet og kjøre utelukkende det en periode for å rette opp eventuelle skjevheter? Og da evnt balansere ting igjen? Eller burde jeg gå rett over på stropper?

Sliter forøvrig med at jeg føler at jeg er skeiv på enkelte andre øvelser og, men det tror jeg kommer mer av muskelskjevhet... Av på øvelser som nedtrekk og benkpress føler jeg siden jer er sterkere i høyrehånden (noe jeg antar er normalt?) også løfter litt skjevt i overkroppsøvelser. Er dette vanlig, og er det noen måte å unngå det på? Kan jeg risikere å bli synlig skjev i muskulaturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reverser frem til du løfter rett med double overhand/reimer. Tar nok noen mnd.

Ift benken tviler jeg på at det blir særlig synlig. Men greit å få rettet opp i dette. Som regel er det vanskelig å få ordnet slikt uten å bli coachet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når jeg ser meg i speilet rett frem så ser jeg at stangen en skeiv! Ikke sett videre etter om det er Hoften, men at venstresiden/armen er lengre opp enn den høyre, om du skjønner?

Heldigvis ikke noe smerter, annet enn at jeg alltid er mer støl i høyresiden på overkroppen og i korsryggen.

Når det kommer til overkroppen er det alltid mer vondt i venstresiden/skulder enn i høyre. Har kronisk senebetennelse i begge skuldrene, men har holdt det i sjakk i mange år nå. Men i samtlige øvelser for overkropp med hendene kjenner jeg at det alltid merkes mer og gjør mer vondt i venstre skulder... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...