Gå til innhold

PSMF spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått på PSMF i 2 uker nå. Har ganske stort kaloriunderskudd, ligger på ca 900 kcal pr dag, og det e vel ca 1600 kcal i underskudd. Holder meg innenfor 2g/protein pr kg kroppsvekt, og ligger på ca 15g karb og 30g fett (ja, det er litt høyt). Har gått ned fra 82kg til 77 kg, og trives veldig godt på dietten. Har ingen problemer med sult eller energi. Har ikke hatt noe oppkarbing, men har spist et "gratis-måltid" i uka, type lasagne/pizza/taco i moderat mengde. Trener lite, spiller ballsport et par ganger uka, og trener litt enkle styrkeøvelser hjemme. Tenkte å fortsette slik i noen uker til før jeg starter å bygge muskler.

- Er det OK å ha et slikt underskudd i lang tid, dvs uavbrutt i for eks 4 uker til?

- Bør jeg trene mer hvis jeg ikke skal være i fare for å miste muskler?

- Jeg føler at det gikk rimelig fort fra 82 kg til 77-78 kg, men at det har stoppet litt opp nå. Gjør jeg noe feil da? Har lest at det kan være normalt, men er litt bekymret. Kan det ha noe med at jeg ikke har hatt oppkarbing?

Er en mann på 27 år, 181 cm.

Setter pris på hvis noen kan gi meg litt svar på dette. Veldig mye bra info om PSMF her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Alt står forklart ganske bra her: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Det er lagt opp til at du skal trene ganske lett styrke (gjerne fullkropp) 3 ganger i uka. Her står det også hvor lenge det er anbefalt å kjøre dietten i forhold til vekt etc. Jeg tror du bør kjøre en mer heftig oppkarbing enn bare ett måltid, når du ikke veier mer enn du gjør. Ta et 6 timers vindu f.eks hvor du spiser mest mulig karbs.

Det er vanlig at du mister mye vekt i starten pga. lite karbohydrater som fører til at du kvitter deg med mye vann. For min egen del "ser jeg bort fra" de første 3 kiloene som forsvinner iløpet av de første 2-3 dagene, da disse normalt sett kommer tilbake da jeg begynner å spise som vanlig igjen.

Lykke til videre på dietten. Jeg er selv stor fan av den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
Hei!

Alt står forklart ganske bra her: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Det er lagt opp til at du skal trene ganske lett styrke (gjerne fullkropp) 3 ganger i uka. Her står det også hvor lenge det er anbefalt å kjøre dietten i forhold til vekt etc. Jeg tror du bør kjøre en mer heftig oppkarbing enn bare ett måltid, når du ikke veier mer enn du gjør. Ta et 6 timers vindu f.eks hvor du spiser mest mulig karbs.

Det er vanlig at du mister mye vekt i starten pga. lite karbohydrater som fører til at du kvitter deg med mye vann. For min egen del "ser jeg bort fra" de første 3 kiloene som forsvinner iløpet av de første 2-3 dagene, da disse normalt sett kommer tilbake da jeg begynner å spise som vanlig igjen.

Lykke til videre på dietten. Jeg er selv stor fan av den!

Følger opp med følgende spørsmål: oppkarbing på slike dietter, hvorfor er det så effektivt, og hva snakker man om mengder carbs og type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Følger opp med følgende spørsmål: oppkarbing på slike dietter, hvorfor er det så effektivt, og hva snakker man om mengder carbs og type?

http://fitnessbloggen.no/oppkarbing-abc/

Etter lengre tid på diett er det ikke uvanlig å føle seg flat i muskulaturen, ekstra sulten, slapp og tom for energi. Dette gjelder spesielt om du har lav fettprosent og trener mye.

Vekta har kanskje også stoppet opp? Inntreffer en eller flere av disse følelsene, er det kanskje på tid med en såkalt oppkarbing – en periode med ekstra mye karbohydrater. Det kan være snakk om 3-4 timer med ekstra karbohydrater, eller kanskje et avbrekk i dietten hvor du spiser mer.

Ønsker du å endre livsstil eller tenker langsiktig, bør du heller bruke belønningsmåltider og mindre rigide regler. I så måte vil informasjonen nedenfor ikke være relevant for deg.

Slik fungerer leptin

Formålet med å spise mye karbohydrater innenfor et tidsbestemt vindu er like primitiv som den er kompleks. Enkelt forklart handler det om å øke nivået av leptin. Leptin er viktig for forbrenningen og appetittreguleringen.

Leptin påvirkes primært av:

  • Energibalansen.
  • Fettprosenten.
  • Mengden karbohydrater i kostholdet.

Jo større energiunderskuddet er, jo lavere fettprosenten er, og jo mindre karbohydrater du inntar, jo lavere blir leptinnivåene. Over tid er dette noe du må gjøre noe med. Planlagte oppkarbinger, eller såkalte «refeeds» er løsningen.

2. april 201124 31

abc-672x336.jpg

Etter lengre tid på diett er det ikke uvanlig å føle seg flat i muskulaturen, ekstra sulten, slapp og tom for energi. Dette gjelder spesielt om du har lav fettprosent og trener mye.

Vekta har kanskje også stoppet opp? Inntreffer en eller flere av disse følelsene, er det kanskje på tid med en såkalt oppkarbing – en periode med ekstra mye karbohydrater. Det kan være snakk om 3-4 timer med ekstra karbohydrater, eller kanskje et avbrekk i dietten hvor du spiser mer.

Ønsker du å endre livsstil eller tenker langsiktig, bør du heller bruke belønningsmåltider og mindre rigide regler. I så måte vil informasjonen nedenfor ikke være relevant for deg.

Slik fungerer leptin

Formålet med å spise mye karbohydrater innenfor et tidsbestemt vindu er like primitiv som den er kompleks. Enkelt forklart handler det om å øke nivået av leptin. Leptin er viktig for forbrenningen og appetittreguleringen.

Leptin påvirkes primært av:

  • Energibalansen.
  • Fettprosenten.
  • Mengden karbohydrater i kostholdet.

Jo større energiunderskuddet er, jo lavere fettprosenten er, og jo mindre karbohydrater du inntar, jo lavere blir leptinnivåene. Over tid er dette noe du må gjøre noe med. Planlagte oppkarbinger, eller såkalte «refeeds» er løsningen.

Dette gjør leptin med deg

Leptin er på mange måter et slags moderhormon, som påvirker mange prosesser i kroppen.

Leptin…

  • Reduserer utskillelsen av insulin fra betacellene i bukspyttkjertelen.
  • Øker forbrenningen av fett i musklene.
  • Bedrer mobiliseringen av fett fra fettcellene
  • Øker mengden fritt testosteron, veksthormon, og IGF-1
  • Øker nivået av stoffskiftehormonene T3 og T4.
  • Øker proteinsyntesen
  • Reduserer mengden sulthormoner (blant annet ghrelin og neuropeptid-y)

Dette er selvsagt ikke et klarsignal til å fråtse vilt og uhemmet i karbohydrater. For å få maksimal effekt av en oppkarbing, er det viktig at du gjør det på riktig måte. I verste fall kan en oppkarbing ødelegge for det du har strevd så mye for, den siste uken.

Har du et daglig underskudd på 300 kcal utgjør dette 1800 på seks dager. Feilen mange gjør, er å bruke oppkarbingsdagen som en ren spisedag. Spiser du i tillegg mye fett, er det ikke noe problem å utligne de 1800 kcal du tidligere har brukt for å komme i underskudd.

+++ MYE MER. anbefaler at du leser artikkelen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
http://fitnessbloggen.no/oppkarbing-abc/

Etter lengre tid på diett er det ikke uvanlig å føle seg flat i muskulaturen, ekstra sulten, slapp og tom for energi. Dette gjelder spesielt om du har lav fettprosent og trener mye.

Vekta har kanskje også stoppet opp? Inntreffer en eller flere av disse følelsene, er det kanskje på tid med en såkalt oppkarbing – en periode med ekstra mye karbohydrater. Det kan være snakk om 3-4 timer med ekstra karbohydrater, eller kanskje et avbrekk i dietten hvor du spiser mer.

Ønsker du å endre livsstil eller tenker langsiktig, bør du heller bruke belønningsmåltider og mindre rigide regler. I så måte vil informasjonen nedenfor ikke være relevant for deg.

Slik fungerer leptin

Formålet med å spise mye karbohydrater innenfor et tidsbestemt vindu er like primitiv som den er kompleks. Enkelt forklart handler det om å øke nivået av leptin. Leptin er viktig for forbrenningen og appetittreguleringen.

Leptin påvirkes primært av:

  • Energibalansen.
  • Fettprosenten.
  • Mengden karbohydrater i kostholdet.

Jo større energiunderskuddet er, jo lavere fettprosenten er, og jo mindre karbohydrater du inntar, jo lavere blir leptinnivåene. Over tid er dette noe du må gjøre noe med. Planlagte oppkarbinger, eller såkalte «refeeds» er løsningen.

2. april 201124 31

abc-672x336.jpg

Etter lengre tid på diett er det ikke uvanlig å føle seg flat i muskulaturen, ekstra sulten, slapp og tom for energi. Dette gjelder spesielt om du har lav fettprosent og trener mye.

Vekta har kanskje også stoppet opp? Inntreffer en eller flere av disse følelsene, er det kanskje på tid med en såkalt oppkarbing – en periode med ekstra mye karbohydrater. Det kan være snakk om 3-4 timer med ekstra karbohydrater, eller kanskje et avbrekk i dietten hvor du spiser mer.

Ønsker du å endre livsstil eller tenker langsiktig, bør du heller bruke belønningsmåltider og mindre rigide regler. I så måte vil informasjonen nedenfor ikke være relevant for deg.

Slik fungerer leptin

Formålet med å spise mye karbohydrater innenfor et tidsbestemt vindu er like primitiv som den er kompleks. Enkelt forklart handler det om å øke nivået av leptin. Leptin er viktig for forbrenningen og appetittreguleringen.

Leptin påvirkes primært av:

  • Energibalansen.
  • Fettprosenten.
  • Mengden karbohydrater i kostholdet.

Jo større energiunderskuddet er, jo lavere fettprosenten er, og jo mindre karbohydrater du inntar, jo lavere blir leptinnivåene. Over tid er dette noe du må gjøre noe med. Planlagte oppkarbinger, eller såkalte «refeeds» er løsningen.

Dette gjør leptin med deg

Leptin er på mange måter et slags moderhormon, som påvirker mange prosesser i kroppen.

Leptin…

  • Reduserer utskillelsen av insulin fra betacellene i bukspyttkjertelen.
  • Øker forbrenningen av fett i musklene.
  • Bedrer mobiliseringen av fett fra fettcellene
  • Øker mengden fritt testosteron, veksthormon, og IGF-1
  • Øker nivået av stoffskiftehormonene T3 og T4.
  • Øker proteinsyntesen
  • Reduserer mengden sulthormoner (blant annet ghrelin og neuropeptid-y)

Dette er selvsagt ikke et klarsignal til å fråtse vilt og uhemmet i karbohydrater. For å få maksimal effekt av en oppkarbing, er det viktig at du gjør det på riktig måte. I verste fall kan en oppkarbing ødelegge for det du har strevd så mye for, den siste uken.

Har du et daglig underskudd på 300 kcal utgjør dette 1800 på seks dager. Feilen mange gjør, er å bruke oppkarbingsdagen som en ren spisedag. Spiser du i tillegg mye fett, er det ikke noe problem å utligne de 1800 kcal du tidligere har brukt for å komme i underskudd.

+++ MYE MER. anbefaler at du leser artikkelen ;)

Takk for et steika godt svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg skal også slenge meg ut på PSMF-dietten igjen. Det er 3 år siden sist jeg var på den i 2-3 uker. Jeg har noen kjærlighetskiloer som jeg skal få dratt av. Jeg har trent styrketrening i 4 år, men jeg vil ha en kick-start på kroppsfronten igjen. Det meste ligger bare psykisk hos meg, det er jeg den første til å innrømme :blush:

Jeg er snart 21 år, 164 cm høy og veier hele 78 kg at the moment. Sist jeg sjekket kroppsmassen min var det 52 kg muskler og 32,7 % fett. :cautious: Jeg har skrevet ut ´oppdatering av PSMF-dietten´ fra fitnessbloggen.no.

Er det noen regler om hva man kan drikke? Slik som zero-bruser (cola zero/pepsi), fun-light-saft? Tyggis? Masse vann? Jeg syntes ikke jeg kan ha lest det noe sted.

[ATTACH]145351[/ATTACH] Dit vil jeg igjen! Her var det en vekt på 69/70 kg.

[ATTACH]145352[/ATTACH] Her på 78 kg..

Som sagt, jeg vil at denne psmf-dietten skal være en kick-start på treningen min igjen, og få meg opp av dette "hullet" hvor det ikke finnes noe motivasjon til trening eller kosthold. Jeg er endelig gire på å komme i gang igjen etter en liten avkobling av alt som gjelder mat og trening. :)

Har noen tips om hvor mange gram kjøtt jeg burde spise til hvert måltid? På oppsettet fra fitnessbloggen så stod det ish 160 gram kylling, 200 gram karbonadedeig. Jeg syntes det er litt lite for meg, og vil spise mer. Ser for meg mer 200/250 gram kjøtt til hvert måltid, hva med deg? Hva tror du? Jeg tar imot all tips med et smil! PSMF blir fullført i hvert fall, men tror jeg skal ha et oppkarbingsmåltid pr. uke? Vil holde på i 2 uker også gå over til low-carb/paleo. Hva mener du? :)

post-5345-14440982885519_thumb.jpg

post-5345-1444098288605_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også slenge meg ut på PSMF-dietten igjen. Det er 3 år siden sist jeg var på den i 2-3 uker. Jeg har noen kjærlighetskiloer som jeg skal få dratt av. Jeg har trent styrketrening i 4 år, men jeg vil ha en kick-start på kroppsfronten igjen. Det meste ligger bare psykisk hos meg, det er jeg den første til å innrømme :blush:

Jeg er snart 21 år, 164 cm høy og veier hele 78 kg at the moment. Sist jeg sjekket kroppsmassen min var det 52 kg muskler og 32,7 % fett. :cautious: Jeg har skrevet ut ´oppdatering av PSMF-dietten´ fra fitnessbloggen.no.

Er det noen regler om hva man kan drikke? Slik som zero-bruser (cola zero/pepsi), fun-light-saft? Tyggis? Masse vann? Jeg syntes ikke jeg kan ha lest det noe sted.

[ATTACH]145351[/ATTACH] Dit vil jeg igjen! Her var det en vekt på 69/70 kg.

[ATTACH]145352[/ATTACH] Her på 78 kg..

Som sagt, jeg vil at denne psmf-dietten skal være en kick-start på treningen min igjen, og få meg opp av dette "hullet" hvor det ikke finnes noe motivasjon til trening eller kosthold. Jeg er endelig gire på å komme i gang igjen etter en liten avkobling av alt som gjelder mat og trening. :)

Har noen tips om hvor mange gram kjøtt jeg burde spise til hvert måltid? På oppsettet fra fitnessbloggen så stod det ish 160 gram kylling, 200 gram karbonadedeig. Jeg syntes det er litt lite for meg, og vil spise mer. Ser for meg mer 200/250 gram kjøtt til hvert måltid, hva med deg? Hva tror du? Jeg tar imot all tips med et smil! PSMF blir fullført i hvert fall, men tror jeg skal ha et oppkarbingsmåltid pr. uke? Vil holde på i 2 uker også gå over til low-carb/paleo. Hva mener du? :)

Hvor mange måltider tenker du siden du vil ha 200-250g kjøtt pr måltid? Det vil gi et litt annet bilde av saken

Vann må du drikke uansett, men tenker at søtningsstoffer ikke skal virke som en erstatter for at man er sulten/sliten. Å venne seg til å bruke rent vann enn smaksatt(søtt) som tørstedrikke er aldri en dum ide uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange måltider tenker du siden du vil ha 200-250g kjøtt pr måltid? Det vil gi et litt annet bilde av saken

Vann må du drikke uansett, men tenker at søtningsstoffer ikke skal virke som en erstatter for at man er sulten/sliten. Å venne seg til å bruke rent vann enn smaksatt(søtt) som tørstedrikke er aldri en dum ide uansett :)

Har det noe å si om du drikker vanlig vann eller vann med litt sukkerfri saft i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sånn generelt sett er et påfyll av raske karbohydrater og proteiner etter trening en fordel (som sjokomelk eller andre restutisjonsdrikker/mat). Hvordan gjøre dette under PSMF diett? Eller skal en unngå dette helt?

2. I et par PSMF artikler har jeg lest at melk er fy-fy.. men jeg har aldri noen steder lest hvorfor? Hva er så ille med skummetmelk? Som er lavt på fett/karbs og i tillegg har masse gode næringstoffer? Nå tenker jeg ikke i mengder, men litt i en eventuell proteinshake, eller et glass eller to i løpet av morgenen/dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF - proteinsparende modifisert faste. Altså, måltidene dine skal kun bestå av en mager proteinkilde (kylling, torsk, indrefilet av svin) og grønnsaker (brokkoli, tomat, paprika, agurk, spinat, salat generelt, løk, asparges).

Du skal ikke ha i deg karbohydrater fra annet enn grønnsaker.

Melk er ok i små mengder, type en skvett i kaffen. Skummet melk inneholder fortsatt karbohydrater selv om den er lav på fett.

Du bør og ha i den 1 ss omega-3 om dagen.

Målet med PSMF er å ligge høyt på proteiner (rundt 2-3 g/kg) og ekstremt lavt på fett og karb (maks 20-30 g av hver pr dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...