Gå til innhold

Hvorfor er matvarer i Norge så lite "fitness" inspirert?


Langsiktig

Anbefalte innlegg

Greit, Norge har ikke et "Usunt" perspektiv på ting. Men jeg føler det er så mye matvarer og produkter som mangler iforhold til andre land. Som f.eks eggehvitte på boks. Best thing ever?

Det finnes også uttallige andre ting, som forskjellige type kjøtt.. Did i say kalkun bacon?

Er disse type produkter som faktisk er sunnere og gjerne forbindes med folk som trener/er sunn, ikke godtatt i Norge pga avgifter eller? Noen som vet grunnen?

Eggehvitte er jo tydeligvis bare for "profesjonelle" kokker osv -_- Er det rett og slett prisene på slikt som ikke er "fornuftig"? eller handler dette om etterspørsel?

EDIT:

For å illustrere har f.eks. USA enda flere matvarer med "zero fat" "low calorie" osv. Som faktisk kan brukes til vanlig. F.eks zero fat cheese! Genius!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mindre land, mindre marked, mindre etterspørsel, mindre lønnsomt. Prisene må være høye for at en skal kunne tjene penger på å tilby slikt, spesielt tatt i betraktning importavgifter/toll. Men for all del, det kan hende det finnes et bra marked her i Norge også for zero-fat stuff, men produsenter/importører er tilsynelatende ikke enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre land, mindre marked, mindre etterspørsel, mindre lønnsomt. Prisene må være høye for at en skal kunne tjene penger på å tilby slikt, spesielt tatt i betraktning importavgifter/toll. Men for all del, det kan hende det finnes et bra marked her i Norge også for zero-fat stuff, men produsenter/importører er tilsynelatende ikke enige.

Hva tenker du er den "største" grunnen? oppfattet etterspørsel eller tenker du mest avgifter/toll som evt begrenser dette?

Synes det er trist, at det finnes så mye bra i andre land enn her! Selvfølgelig, priser kan ikke sammenlignes, men hadde vi bare hatt produkter som fat free cheese/kalkun bacon osv. Så hadde jeg nok fort valgt dette ovenfor andre tilsvarende produkter(mer "usunn")! Såfremt jeg er på diett vel og merke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra til Sverige, og se hva som skjer når man kan gange potensielle kunder i matvaremarkedet Dra til USA, og man ser samme effekt bare enda større. Det sier seg selv at man tjene mye bedre penger på å tilby nisjeprodukter i land med langt flere innbyggere. Er du dedikert nok, kan du vel fortsatt kjøpe femlitersdunker fra Nortura fortsatt. Men om det er en god idé er jo noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du er den "største" grunnen? oppfattet etterspørsel eller tenker du mest avgifter/toll som evt begrenser dette?

Synes det er trist, at det finnes så mye bra i andre land enn her! Selvfølgelig, priser kan ikke sammenlignes, men hadde vi bare hatt produkter som fat free cheese/kalkun bacon osv. Så hadde jeg nok fort valgt dette ovenfor andre tilsvarende produkter(mer "usunn")! Såfremt jeg er på diett vel og merke!

Jeg er virkelig ikke sikker, men jeg observerer at "sære" matvarer som introduseres har en tendes til å forsvinne veldig fort fra butikkhylla, og jeg mistenker at den typen matvarer du leter etter faller i den kategorien. Jeg tror ikke Ola Nordmann har så lyst til å bytte ut Gilde Stjernebacon med kalkunbacon fra en eller annen obskur produsent et eller annet sted, eller erstatte Norvegia/Jarlsberg med amerikansk 0%-Fat SuperFitCheese. Hos oss er dette forbeholdt spesielt interesserte, og de fleste ville nok sett ut som spørsmålstegn om de fikk høre at det går an å lage bacon av kalkun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig ikke sikker, men jeg observerer at "sære" matvarer som introduseres har en tendes til å forsvinne veldig fort fra butikkhylla, og jeg mistenker at den typen matvarer du leter etter faller i den kategorien. Jeg tror ikke Ola Nordmann har så lyst til å bytte ut Gilde Stjernebacon med kalkunbacon fra en eller annen obskur produsent et eller annet sted, eller erstatte Norvegia/Jarlsberg med amerikansk 0%-Fat SuperFitCheese. Hos oss er dette forbeholdt spesielt interesserte, og de fleste ville nok sett ut som spørsmålstegn om de fikk høre at det går an å lage bacon av kalkun.

Man kan få det i Norge allerede. Det viktigste argumentet for kalkunbacon er jo at det er halal. Det er jo ikke bacon, men hver sin lyst.

http://www.bjerkemat.no/Nyheter/Gullmedalje-igjen.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i Australia et par år. En av tingene jeg savner aller mest er å kunne handle på Prahran Market, som var rett borti gata fra studentleiligheten min. Det er et enormt marked der bønder, slaktere, fiskere, osv. kommer og selger produktene sine daglig, altså uten mellommenn. Antakelig den ferskeste og sunneste maten jeg har spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge så er det 3-4 stoore aktører på matvaremarkedet, de har ganske liten nettofortjeneste på hver ting de selger, og de presser priser mot hverandre, de har egne kalkyler på hvor mye de må selge av hver ting for å holde det i vareleveransen sin. Logistikkmessig er det også lettere for de å forholde seg til en basispakke med matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig ikke sikker, men jeg observerer at "sære" matvarer som introduseres har en tendes til å forsvinne veldig fort fra butikkhylla, og jeg mistenker at den typen matvarer du leter etter faller i den kategorien. Jeg tror ikke Ola Nordmann har så lyst til å bytte ut Gilde Stjernebacon med kalkunbacon fra en eller annen obskur produsent et eller annet sted, eller erstatte Norvegia/Jarlsberg med amerikansk 0%-Fat SuperFitCheese. Hos oss er dette forbeholdt spesielt interesserte, og de fleste ville nok sett ut som spørsmålstegn om de fikk høre at det gikk an å lage bacon av kalkun.

Selvfølgelig, helt enig i det du sier. Men etter at fitnessbølgen har truffet Norges befolkning, ville jeg trodd at det hadde kommet et par "skikkelig" fitness inspirert produkter. Kanskje det er for tidlig? Kanskje det snakkes om det? Hvem vet....

For meg så tenker jeg det handler om etterspørsel, men det er alikevel noe i meg som sier at jantelov/politikken til Norge setter mange hindringer på nettopp disse områdene: kjøtt, ost, melkeprodukter og andre produkter. Mest av alt grunnet de høye avgiftene.(akkurat som med biler)!

Men ja. Var bare en tanke tho! Virker som de fleste mener det handler om etterspørsel ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få det i Norge allerede. Det viktigste argumentet for kalkunbacon er jo at det er halal. Det er jo ikke bacon, men hver sin lyst.

http://www.bjerkemat.no/Nyheter/Gullmedalje-igjen.aspx

Av ren nyskjerrighet. Jeg bor på Vestlandet, har aldri sett de i butikken før. Hva ligger prisen på for en slik pakke? Noen som vet hvilke supermarkedskjeder som har dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av ren nyskjerrighet. Jeg bor på Vestlandet, har aldri sett de i butikken før. Hva ligger prisen på for en slik pakke? Noen som vet hvilke supermarkedskjeder som har dem?

Send dem en mail, da vel :)

For øvrig.

Jeg trodde dette var en seriøs tråd helt til JANTELOVEN ble fremmet som et forslag til hvorfor matvarer ikke er på butikken. Aner ikke hvorfor jeg driver med dette her.

Hadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send dem en mail, da vel :)

For øvrig.

Jeg trodde dette var en seriøs tråd helt til JANTELOVEN ble fremmet som et forslag til hvorfor matvarer ikke er på butikken. Aner ikke hvorfor jeg driver med dette her.

Hadet.

Bare fordi jeg faktisk er seriøst. Så skrev jeg jantelov/(SKRÅSTREK)poltikk. Dette er da min måte å påpeke at politikken til Norge er rimelig lukket på matvare området og har lite iforhold til mange andre land. Det er jo selvfølgelig grunner for dette men ja.

butbut inmybut, that escalated quickly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig piskede egg fikk man for ett par år siden på boks. Men det vakke noe særlig marked for det viste det seg, så det forsvant igjen etter ei stund. Man kan jo alltid prøve å sende mail til prior å høre om mulighetene for å få eggehvite på kartong i litt mer husholdlige størrelser (storhusholdning kommer i 5litersdunker). Om mange nok sender forespørsel om det, kan det hende det kommer på markede etterhvert, men det kan jo også forsvinne like fort om det viser seg å være en økonomisk fiasko for dem.

Kalkunbacon ligger vel på rundt 30 kr pakken. Funnet det både i Oslo og Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...