Gå til innhold

Overvektig men sunn, en myte?


Infa

Anbefalte innlegg

http://www.mountsinai.on.ca/about_us/news/2013-news/2018healthy-obesity2019-is-a-myth-say-researchers-at-mount-sinai-hospital

Obesity carries an additional risk of premature death compared to that of normal-weight individuals, regardless of the obese person’s cholesterol and sugar levels, a study from Mount Sinai Hospital’s Lunenfeld-Tanenbaum Research Institute shows.

“Our research findings challenge the myth that there is such a thing as healthy obesity if people maintain normal-range readings of cholesterol, blood glucose, and blood pressure,” says co- author Dr. Ravi Retnakaran, an endocrinologist at the Leadership Sinai Diabetes Centre at Mount Sinai Hospital in Toronto, and Associate Member of the hospital’s Lunenfeld-Tanenbaum Research Institute. Co-authors are Dr. Caroline K. Kramer and Dr. Bernard Zinman, also of the Lunenfeld-Tanenbaum Research Institute.

- See more at: http://www.mountsinai.on.ca/about_us/news/2013-news/2018healthy-obesity2019-is-a-myth-say-researchers-at-mount-sinai-hospital#sthash.2at8dwYF.dpuf

Så hva mener dere, kan man være overvektig og sunn på samme tidspunkt?

utifra denen Studien skal det visstnok være bedre å være tynn men usunn, kontra kjukk men sunn, hva er din mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele pakka på stell er bedre enn at bare deler av den er i orden.

Blir du bitter og innesluttet fordi du på død og liv skal holde vekta, ja så dør du sikkert før tiden da også.

Så da får en velge - om en ikke klarer å holde hele pakka på stell - hva som er best for seg.

:)

Noen fikser alt, hele tiden, livet igjennom.

Det har jeg hørt om, men mulig det bare er en urban legend.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele pakka på stell er bedre enn at bare deler av den er i orden.

Blir du bitter og innesluttet fordi du på død og liv skal holde vekta, ja så dør du sikkert før tiden da også.

Så da får en velge - om en ikke klarer å holde hele pakka på stell - hva som er best for seg.

:)

Noen fikser alt, hele tiden, livet igjennom.

Det har jeg hørt om, men mulig det bare er en urban legend.

:)

Føler at poenget mitt kanskje ikke helt kom igjennom, jeg var ute etter å poengtere at jeg syns det er teit med folk som sier at de veier 120kg, mens vennene deres er tynne, men de er mye sunnere enn de, for de spiser tross alt sunt, mens de bare spiser søppelmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo forskjell på overvekt og fedme da (fedme = obesity, som de snakker om i quoten). Men såvidt jeg har forstått det så er ikke overvekt i seg selv assosiert med helserisiko, men mange faktorer som korrelerer med overvekt er også assosiert med helserisiko. Som f.eks. blodtrykk, kolesterol, insulinresistens osv. Men også tynne mennesker kan jo få problemer med disse, og ikke nødvendigvis alle overvektige har problemer med dem. Har en venninne som ligger i nedre sjiktet av normalvekt, og har skyhøyt kolesterol. En eller annen genetisk greie.

Hørte for øvrig også noe om at de med BMI 25-30 hadde lavere dødsrisiko enn de med BMI 20-25. Dette antok man at var fordi de med BMI 20-25 hadde høyere andel røykere (røyking demper apetitten). Så det er jo generelt et problem å inferere risiko ut fra vekt alene, når det er mange ting som påvirker og påvirkes av vekten. Uansett er det såvidt jeg vet assosiert høyere risiko ved undervekt enn overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også mange vrir og vrenger på det faktum at det er bedre å være overvektig og aktiv enn overvektig og sedat helt til det lyder "overvektig og sunn". Aktivitet er en handling som i passelige mengder er helsefremmende (sunn) atferd, men nettopp det; atferd; ikke en egenskap, og bør derfor heller ikke forstås i samme sammenheng som egenskaper (ref. overvektig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...