Gå til innhold

Sko til markløft og knebøy


SRosenborg

Anbefalte innlegg

Trenger tips til sko til styrketrening, i hovedsak noen med grei støtte til markløft og knebøy. Overpronerer en god del, men ettersom jeg har forstått finnes det ikke sko beregnet til dette når det kommer til styrketrening..? Stemmer dette:)?

Har sett på Inov 8 F-lite 185, er dette greie sko å løfte med?

Mulig jeg må ha egne såler i normale sko til vanlig, er dette gunstig å bruke i sånne sko eller skal jeg helst la være å bruke noe som helst under knebøy og markløft? Føler meg mye mer stabil når jeg bruker sko under knebøy da balansen er så som så:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Er overhodet ingen 'ekspert' her, men kan gi råd ut ifra hva som funker for meg. Jeg overpronerer selv ganske kraftig og bruker derfor sko med god demping og støtte når jeg løper - noe som funker veldig bra. Når det gjelder styrketrening derimot, så synes jeg personlig at det som funker best er sko som gir skikkelig kontakt med underlaget. Jeg bruker derfor converse sko når jeg trener styrke - som for meg består av baseøvelser som bøy, mark og benk etc.

Kjenner meg absolutt igjen i det du skriver om balanse - den er for min del helt elendig noe jeg tror stammer fra overproneringen/plattfot da jeg har lett for å helle veldig innover og får skjev stilling helt igjennom fra ankel og oppover helt til hofte. Dette synes jeg blir verre snarere enn bedre med sko som er laget for å 'korrigere' pronasjon, men mye bedre barfot eller med sko som converse hvor jeg føler meg mer 'limt' til underlaget, om du skjønner?

Prøvde knebøy med litt tunge vekter med mine asics gt2000 etter en løpeøkt en gang - big mistake. Stod nærmest og svaiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse (Bare herre versjonen) :

http://shop.reebok.com/us/product/women-reebok-crossfit-lifter-shoes/EF947?cid=J99457&breadcrumb=1z13070Z1z11zrfZdyZsvZu3Z1z12xfw

Er kjempe fornøyd og bruker dem til frontbøy/knebøy, stående press og div andre øvelser som krever stabilitet og god kontakt med underlaget. I mark kjører jeg sokkelessen, men det er individuelt fra person til person..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Er overhodet ingen 'ekspert' her, men kan gi råd ut ifra hva som funker for meg. Jeg overpronerer selv ganske kraftig og bruker derfor sko med god demping og støtte når jeg løper - noe som funker veldig bra. Når det gjelder styrketrening derimot, så synes jeg personlig at det som funker best er sko som gir skikkelig kontakt med underlaget. Jeg bruker derfor converse sko når jeg trener styrke - som for meg består av baseøvelser som bøy, mark og benk etc.

Kjenner meg absolutt igjen i det du skriver om balanse - den er for min del helt elendig noe jeg tror stammer fra overproneringen/plattfot da jeg har lett for å helle veldig innover og får skjev stilling helt igjennom fra ankel og oppover helt til hofte. Dette synes jeg blir verre snarere enn bedre med sko som er laget for å 'korrigere' pronasjon, men mye bedre barfot eller med sko som converse hvor jeg føler meg mer 'limt' til underlaget, om du skjønner?

Prøvde knebøy med litt tunge vekter med mine asics gt2000 etter en løpeøkt en gang - big mistake. Stod nærmest og svaiet!

Jeg har tidligere gått bare i sokkelessen, men det begynner å bli et stort problem nå, spesielt på bøyen. Overpronerer såpass og sliter greit med både knær, hofter, korsrygg osv at knebøy til boks har blitt et bra alternativ for meg:) Føler at jeg vingler noe voldsomt på vei ned på knebøy, knærne er mere stabile, men det er akkurat som om tærne ikke vil sammarbeide med resten av vekta når jeg kommer langt nok ned:p

Da ser det ut som det blir et par Inov8 sko på meg:D Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storkoser meg med mine Inov-8 Bare XF 210:D Liker å føle at jeg har maks bakkekontakt, samtidig som at skoene gir supergodt feste på gulv:)

Edit: Other than that, så fungerer converse meget bra! ;)

Whooh, da ser det ut som det blir et par Inov-8 sko på meg, sikla på Inov-8 F-lite 185 en god stund nå:roflmao: Har ganske så bred og kort fot, hvordan er de størrelsesmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, ser at denne er litt gammel, men tenkte å komme med min egen erfaring. Er selv plattfot og har store problemer med at knærne går innover i knebøy. Det som skjer når man trår ned foten er at knærne vil vende innover. I starten tøyde jeg som en gal i tilfelle det var innsiden av lårene som ikke var myke nok, i tillegg trente jeg opp innsidene av lårene i tilfelle det var at skjevhet i musklene. Jeg brukte(og bruker fortsatt) knevarmere for å være sikker på at knærne er godt varmet opp. Men fikk bare mer og mer ondt i knærne, dette gikk også utover når jeg gikk på asfalt. Det eneste som hjalp var rett å slett å dra og få spesialtilpasset en såle til føtterne mine. Det koste en del, men det var absolutt vært det, noe jeg anbefaler de fleste som er plattfot, man vil ikke kunne "trene" opp undersiden til å ikke være plattfot dessverre. (Har trent styrkeløft i nesten ett og ett halvt år uten såle, og da spesielt brukt mye fokus på knærne uten hell). Så hvis man er plattfot og sliter veldig med knærne, så anbefaler jeg å få noen harde såler satt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjalp var rett å slett å dra og få spesialtilpasset en såle til føtterne mine. Det koste en del, men det var absolutt vært det, noe jeg anbefaler de fleste som er plattfot, man vil ikke kunne "trene" opp undersiden til å ikke være plattfot dessverre. (Har trent styrkeløft i nesten ett og ett halvt år uten såle, og da spesielt brukt mye fokus på knærne uten hell). Så hvis man er plattfot og sliter veldig med knærne, så anbefaler jeg å få noen harde såler satt inn.

Hvor mye snakker vi her? Jeg vurderer å få ordnet en såle til løfteskoene mine. Etter en plantarfascitt for et par år siden blir foten aldri helt bra etter jeg løfter, og spesielt etter markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye snakker vi her? Jeg vurderer å få ordnet en såle til løfteskoene mine. Etter en plantarfascitt for et par år siden blir foten aldri helt bra etter jeg løfter, og spesielt etter markløft.

Pronering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjalp var rett å slett å dra og få spesialtilpasset en såle til føtterne mine. Det koste en del, men det var absolutt vært det, noe jeg anbefaler de fleste som er plattfot, man vil ikke kunne "trene" opp undersiden til å ikke være plattfot dessverre. (Har trent styrkeløft i nesten ett og ett halvt år uten såle, og da spesielt brukt mye fokus på knærne uten hell). Så hvis man er plattfot og sliter veldig med knærne, så anbefaler jeg å få noen harde såler satt inn.

Så det er helt greit å ha såler i flate sko under knebøy? Venstrefoten går mere innover enn høyre og det har vært et problem for venstre kne. Fortsatt smerter i kne etter en hendelse under knebøy for 2-3 mnd siden og går derfor til fysio nå. Jeg skal få støpt såler på mandag av fysio, så da håper jeg det ordner seg:D Jeg har jobba hardt og lenge i snart ett år for å klare mer enn 30kg på knebøy, men jeg har virkelig null sjans til å få det til. Knærne tipper innover, tråkket mitt er jo heller ikke bra. Takk for svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det har ikke falt meg inn. Det må jeg sjekke ut. Det er tydelig forskjell på venstre og høyre fot etter plantardrittet.

-edit-

Ikke meningen å kapre tråden :whistle:

Ingen fysio som har sett på dette?

Før du støper såler burde du også få rette opp den skeivheten så ikke foten tilpasser seg å tråkke mere feil på den ene foten enn den andre ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen fysio som har sett på dette?

Før du støper såler burde du også få rette opp den skeivheten så ikke foten tilpasser seg å tråkke mere feil på den ene foten enn den andre ;P

Joda, men ingen av de hadde peiling på løfting. Visste ikke engang hva løftesko var for noe. Han ene sa at "han hadde ikke så mye greie på de fitnessgreiene" når jeg sa at jeg drev med styrketrening. Etter endt behandling for plantarfascitt så dro jeg ikke tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysio sa til meg at han ville rette opp skjevhetene i beina før jeg fikk støpt såler, har gått sin tid med behandlinger og nå er jeg klar for å få støpt såler:p Tror det kan være fint å rette opp skjevheter før man får såler og ikke kun bruker såler for å tro at det skal bli bedre av den grunn ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men ingen av de hadde peiling på løfting. Visste ikke engang hva løftesko var for noe. Han ene sa at "han hadde ikke så mye greie på de fitnessgreiene" når jeg sa at jeg drev med styrketrening. Etter endt behandling for plantarfascitt så dro jeg ikke tilbake.

Blæh, såpass ja. De kan vel rette om skevheter hvis tråkket eller den ene foten er feil? Jeg gikk mere innover på venstre enn på høyre fot, og det påvirka kneet veldig mye da jeg utførte ettbeinsknebøy hos fysio (øvelse hos fysio, ikke ellers;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...