Gå til innhold

Kan man ta for mye omega 3?


Rastignac

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spiser fet fisk til lunsj hver dag mandag til fredag, tilsammen to bokser sardiner i olje og tre bokser makrell i tomat (de store typene, litt over 100 gram hver) pr. uke. Dette skulle vel da gi meg rundt 20-25 gram omega 3 pr. uke (tror jeg) og dermed en god del mer enn hva som er anbefalt. Er dette problematisk? Jeg tenker da på både eventuelle miljøgifter og mengden omega 3. Takksam for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

http://fitnessbloggen.no/omega-3-optimal-dose/

Du får finne ut hvor mye av det som er EPA/DHA å sjekke opp mot artikkelen. Tror ikke du trenger å bekymre deg for miljøgifter.

Jeg ser at jeg bør få i meg 4g Omega-3 daglig, som da betyr at jeg skal ta 16 kapsler? Det blir jo fryktelig dyrt da :p

Jeg kan jo kjøpe noe fiskeolje, men det smaker vel ikke nevneverdig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kronisk innta over 4-5ss omega3 olje (eller 4-5g ca) er ikke anbefalt.

Fant ikke helt bakgrunnen for det i farta, men husker Børge Fagerli nevnte det en gang, og han kan sies å være en mann til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kronisk innta over 4-5ss omega3 olje (eller 4-5g ca) er ikke anbefalt.

Fant ikke helt bakgrunnen for det i farta, men husker Børge Fagerli nevnte det en gang, og han kan sies å være en mann til å stole på.

Det er i så fall i konfklikt med dette:

"I den tiltagende populære studien om Omega-3 og økning i proteinsyntese i respons til en aminosyreinfusjon(12), ble det brukt 1.86 g EPA og 1.5 g DHA spesifikt, noe som førte til Martin Berkhans anbefalinger om 2 g EPA og 1.5 g DPA. Jeg vet ikke kroppsvekten deres, men regner med de ikke var vektløftende menn fra 80 til 100+ kg. Derfor slenger jeg noe på den anbefalingen om du er over 80%, med 0.5 g totalt EPA/DHA i et omtrentlig 50/50 forhold pr 10 kg. Så jeg som er ca 90 kg vil ta 4 g EPA/DHA og ikke 3.5."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i så fall i konfklikt med dette:

"I den tiltagende populære studien om Omega-3 og økning i proteinsyntese i respons til en aminosyreinfusjon(12), ble det brukt 1.86 g EPA og 1.5 g DHA spesifikt, noe som førte til Martin Berkhans anbefalinger om 2 g EPA og 1.5 g DPA. Jeg vet ikke kroppsvekten deres, men regner med de ikke var vektløftende menn fra 80 til 100+ kg. Derfor slenger jeg noe på den anbefalingen om du er over 80%, med 0.5 g totalt EPA/DHA i et omtrentlig 50/50 forhold pr 10 kg. Så jeg som er ca 90 kg vil ta 4 g EPA/DHA og ikke 3.5."

Mye mulig det ja. Men hvor har du kopiert dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kronisk innta over 4-5ss omega3 olje (eller 4-5g ca) er ikke anbefalt.

Fant ikke helt bakgrunnen for det i farta, men husker Børge Fagerli nevnte det en gang, og han kan sies å være en mann til å stole på.

Virker litt rart med tanke på at 300g oppdrettslaks inneholder rundt 4,5 g omega-3 (men dette varierer selvsagt mye), og villaks mye mer enn det igjen. Nå er det vel ikke mange som spiser 300g laks hver eneste dag, men det finnes likevel en del, og det er jo litt synd hvis man da må gå å "passe på" at man ikke spiser for mye fisk - av alle ting:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kronisk innta over 4-5ss omega3 olje (eller 4-5g ca) er ikke anbefalt.

Fant ikke helt bakgrunnen for det i farta, men husker Børge Fagerli nevnte det en gang, og han kan sies å være en mann til å stole på.

hvorfor skal omega 3 være noe verre enn ett vanlig fettmolekyl? Omega 3 er ett vanlig fettmolekyl med enda mindre hydrogen enn f eks umettetfettmolekyl etc. Omega 3,6 9 er vel bare 3 "like" bindinger på vært 3. molekyl hos ett umettetfettmolekyl. Littr mer avansert denn dette, men anyways hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal omega 3 være noe verre enn ett vanlig fettmolekyl? Omega 3 er ett vanlig fettmolekyl med enda mindre hydrogen enn f eks umettetfettmolekyl etc. Omega 3,6 9 er vel bare 3 "like" bindinger på vært 3. molekyl hos ett umettetfettmolekyl. Littr mer avansert denn dette, men anyways hehe

Står en del om det her: http://www.energyfirst.com/site/files/essential-fats/Fish-Oil-Side-Effects.htm

http://askville.amazon.com/thing-omega-diet/AnswerViewer.do?requestId=2287519

Jeg ser blant annet at miljøgifter i fet fisk kan være et problem, men jeg vet ikke hvor mye miljøgifter den faktisk inneholder. Regner med det avhenger av hvor langt nord den er fisket (verre jo lenger nord fisken lever?). Isbjørn er jo knapt i stand til å formere seg lenger. For mye A- og D-vitamin kan også være et problem.

Ta også en titt på denne:

http://www.regjeringen.no/se/dokumentarkiv/Regjeringen-Stoltenberg-I/md/nyheter-og-pressemeldinger/2001/forbud_mot_de_verste_kjemikaliene.html?id=233338

"Spesielt utsatt er urbefolkning i nordlige strøk som lever av tradisjonell kost med mye fett, f.eks. sel og hval, slik som Inuittene i Nord-Canada. Forekomsten av PCB og andre tungt nedbrytbare miljøgifter i morsmelk hos denne befolkningen er mange ganger høyere enn forsvarlige nivåer."

Kanskje jeg skal dra fram kalkunpålegget igjen til lunsj og begynne å innta industrielt produsert og renset omega 3 i stedet for gode, gamle king oscar...

Hvis det skal kokes tran av leveren min vil jeg i det minste anbefale å få den kraftig renset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal omega 3 være noe verre enn ett vanlig fettmolekyl? Omega 3 er ett vanlig fettmolekyl med enda mindre hydrogen enn f eks umettetfettmolekyl etc. Omega 3,6 9 er vel bare 3 "like" bindinger på vært 3. molekyl hos ett umettetfettmolekyl. Littr mer avansert denn dette, men anyways hehe

Hva er det da som gjør at den anti-inflammatoriske effekten av for mye omega3 kan hemme imunforsvaret?

Og virker vanlige fettmolekyler også blodfortynnende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står en del om det her: http://www.energyfirst.com/site/files/essential-fats/Fish-Oil-Side-Effects.htm

http://askville.amazon.com/thing-omega-diet/AnswerViewer.do?requestId=2287519

Jeg ser blant annet at miljøgifter i fet fisk kan være et problem, men jeg vet ikke hvor mye miljøgifter den faktisk inneholder. Regner med det avhenger av hvor langt nord den er fisket (verre jo lenger nord fisken lever?). Isbjørn er jo knapt i stand til å formere seg lenger. For mye A- og D-vitamin kan også være et problem.

Ta også en titt på denne:

http://www.regjeringen.no/se/dokumentarkiv/Regjeringen-Stoltenberg-I/md/nyheter-og-pressemeldinger/2001/forbud_mot_de_verste_kjemikaliene.html?id=233338

"Spesielt utsatt er urbefolkning i nordlige strøk som lever av tradisjonell kost med mye fett, f.eks. sel og hval, slik som Inuittene i Nord-Canada. Forekomsten av PCB og andre tungt nedbrytbare miljøgifter i morsmelk hos denne befolkningen er mange ganger høyere enn forsvarlige nivåer."

Kanskje jeg skal dra fram kalkunpålegget igjen til lunsj og begynne å innta industrielt produsert og renset omega 3 i stedet for gode, gamle king oscar...

Hvis det skal kokes tran av leveren min vil jeg i det minste anbefale å få den kraftig renset.

miljøgifter har vel ikke no med omega 3 å gjøre? det er vel i hele fisken evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miljøgifter har vel ikke no med omega 3 å gjøre? det er vel i hele fisken evt?

Det er vel lagret i fettet på fisken tenker jeg, stort sett. Litt om anbefalt inntak:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:67050::1:5647:18:::0:0

"

Vitenskapskomiteen for mattrygghet ga i 2006 ut rapporten ”

Et helhetssyn på fisk og annen sjømat i norsk kosthold”.

Med dagens nivå av dioksiner i fisk og sjømat har komiteen generelt ikke noen betenkeligheter med at voksne spiser 4 måltider eller mer fisk og annen sjømat per uke. Dette gjelder også kvinner i fruktbar alder.

Forutsetningen er at en spiser forskjellige typer fisk, og at fet fisk ikke overskrider en mengde som tilsvarer cirka 2 middagsmåltider per uke. Undersøkelser av fiskeinntaket i befolkningen viser at dette i praksis ikke er noe problem."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...