Gå til innhold

Tips til få med mødre på trening!


Kristianne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ser ikke noen grunn til at hun ikke skal trene likt som enhver annen nybegynner, men bruk selvsagt god tid på å bli kjent med styrkerommet, øve inn teknikk og hold en rolig progresjon med vektene for å unngå skader..

Ellers tror jeg ikke første treningstime trenger å være en sånn avskrekkende NÅ SKAL DU DØØØØØ time (tenk first workout i Biggest Looser), bruk gjerne to-tre treninger på kun å vise forskjellige øvelser osv før hun begynner på et dedikert program.

Disclaimer: jeg er ikke PT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor begynte med RYP når hun satt i gang med styrke og nå etter 2 år er hun den spreke dama. (Ja, hun er mer fit enn meg nå for hun trener jo hele tiden. Virkelig - hele tiden!) Så jeg antar RYP kan være et greit sted å starte. Med RYP kan man jo bare bruke kalkulatoren for å finne økninger og de har en del andre lure ting og artikler det er greit å forholde seg til i begynnelsen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noen grunn til at hun ikke skal trene likt som enhver annen nybegynner, men bruk selvsagt god tid på å bli kjent med styrkerommet, øve inn teknikk og hold en rolig progresjon med vektene for å unngå skader..

Ellers tror jeg ikke første treningstime trenger å være en sånn avskrekkende NÅ SKAL DU DØØØØØ time (tenk first workout i Biggest Looser), bruk gjerne to-tre treninger på kun å vise forskjellige øvelser osv før hun begynner på et dedikert program.

Disclaimer: jeg er ikke PT.

Kjempegode råd her! Er så vanskelig å tenke seg til hvordan det var å være nybegynner selv, det begynner jo å bli en stund siden, og jeg vil at hun skal digge det fra dag én. Det krever litt planlegging fra min side!

Først må jeg jo finne ut hvilke øvelser jeg skal vise henne. Hmm hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at du drar henne med på trening :D

I forhold til repsområde og hvor hardt du skal kjøre henne, må du tenke på at hun er helt nybegynner og at kroppen hennes ikke er vant til trening. Derfor er det vel å anbefale å ligge på 12-15 reps, og ikke til full utmattelse i startfasen, om man vil komme igang uten å overbelaste kroppen, og risikere skader. En kropp som aldri har trent styrke før, trenger litt tid for å tåle det.

Kjempe bra at du vil lære henne frivektsøvelser, så hun ikke blir en av mange maskin-trenere. :) Det viktigste i starten er å lære henne god teknikk i alle øvelsene, slik at hun unngår skader. Baseøvelser utført riktig og med riktig belastning er viktig for alle, og det er jo supert om hun lærer seg dem :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk også akkurat satt opp treningsprogram til min mor, som dog er noe eldre, snart 60, så dette blir spennende å følge med på :) Moder´n har nå trent i snart to uker, og de fleste øvelsene ligger hun på mellom 8-12 reps, noe som har fungert fint :) For hennes del funka det best med heller flere ganger i uka, men kortere økter, for å holde lyst og motivasjon oppe (ikke minst få tid til det), men dette er vel like individuelt som alt annet :)

Til å begynne med har vi fokusert på de store muskelgruppene, så har introdusert henne for knebøy med kettle bell, goblet squat, flere utfallsvarianter, en del øvelser for mage og core, slyngeøvelser (roing spesielt), skulderpress, biceps curl, push-ups osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...