Gå til innhold

beinhinnebetennelse


gkmk

Anbefalte innlegg

jeg vet jeg har beinhinnebetennelse, for meg er det viktig og nå målet mitt og har derfor gitt litt F i det.. Men nå har jeg store smerte når jeg trener og etter ... Hvilken treningsform er bra når man har beinhinnebetennelse + hvis man tillegg vil ned i fettprosent, har prøvd ut forskellige sko, noen som veit hvor man virkelig får tak i gode sko? jeg bruker tigerbalsam av og til etter trening.. føler det hjelper der og da.. Noen råd som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lenge slitt med beinhinnebetennelse, og det nytter ikke annet enn å slutte å trene all form for løping en periode. Is ned etter trening, masser hardt (slik at du er på gråten), tren styrketrening og begynn å gå i ulendt terreng.

Har det enda, selv om det er lenge siden jeg har løpt noe særlig. Men nå plager det meg ikke så mye, men kjenner det dersom jeg går mye en dag på feil sko (sånn som litt høyhælte, andre sko uten dempere osv). Men jeg lever med det:) Har både fått resept på betennelsesdempende av legen, i tillegg til massasjetime og trykkbølgebehandling før, men Ingenting virket!

Når det er sagt: Hvis du vil ned i fettprosent, så er det kostholdet du først må gjøre noe med :) Og så ville jeg trent styrke. Cardio i form av å gå tur funker også fint etter styrketrening, man må ikke bare løpe for å gå ned i fettprosent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også kronisk betennelse og nektet å roe ned. Gikk så langt at å gå til postkassa og tilbake førte til at jeg lå å skreik i smerter i en time etterpå. 3-4 behandlinger med nåler over 2 uker og jeg var smertefri. Tok imidlertidig litt mer behandling for å fjerne alle betennelsespunktene i leggen.

Kondistrening: Intervaller på spinningsykkel eller ellipsemaskin. Trenger ikke å stå. Svømming er gullegodt

Gjør styrketrening, det endrer kroppsmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge slitt med beinhinnebetennelse, og det nytter ikke annet enn å slutte å trene all form for løping en periode. Is ned etter trening, masser hardt (slik at du er på gråten), tren styrketrening og begynn å gå i ulendt terreng.

Har det enda, selv om det er lenge siden jeg har løpt noe særlig. Men nå plager det meg ikke så mye, men kjenner det dersom jeg går mye en dag på feil sko (sånn som litt høyhælte, andre sko uten dempere osv). Men jeg lever med det:) Har både fått resept på betennelsesdempende av legen, i tillegg til massasjetime og trykkbølgebehandling før, men Ingenting virket!

Når det er sagt: Hvis du vil ned i fettprosent, så er det kostholdet du først må gjøre noe med :) Og så ville jeg trent styrke. Cardio i form av å gå tur funker også fint etter styrketrening, man må ikke bare løpe for å gå ned i fettprosent :)

Jeg har vil tro kostholldet er under kontroll, ikke brød,pasta,poteter,ris,knekkebrød,ting med mye stivelse,lite salt,spiser ikke mat med sukker i, kunn fruktsukker :) ellers så er det jo litt fisk,kylling,kalkun,karbonadedei... grønnsaker, litt frukt og nøtter :) Vurder og beynne med litt strek mat nå for kanskje få enda bedere efekt :)

Kjenner det selv når jeg går med høye heler, men er dårlig til og gå i "riktig" sko, er som regel converse og ugg det går mest i.. Jeg har 3 forskjellige nike sko som jeg trener med, men er ikke fornøyd, den ene er til og med såles støpt, men da ble det mindre dempere, skal få tak i meg noen nye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også kronisk betennelse og nektet å roe ned. Gikk så langt at å gå til postkassa og tilbake førte til at jeg lå å skreik i smerter i en time etterpå. 3-4 behandlinger med nåler over 2 uker og jeg var smertefri. Tok imidlertidig litt mer behandling for å fjerne alle betennelsespunktene i leggen.

Kondistrening: Intervaller på spinningsykkel eller ellipsemaskin. Trenger ikke å stå. Svømming er gullegodt

Gjør styrketrening, det endrer kroppsmassen.

Trener en del styrke, men merker mest resulater på arma, kunne godt tenkt meg og få trent magen mer, men føler ikke helt styrke er tingen der:) Men kanskje jeg som tar feil, att man får gode resukater av styrke på magen? Svømming og spinning er noe jeg skal ta mer i bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på det jeg har lest i de siste månedene vil jeg virkelig ikke anbefale deg å trene veldig konsentrert mage, men det finnes vel noen som kan svare mer kvalifisert på om du bør ikke bør på akkurat det :) Disclaimer; Med mindre du faktisk jakter på den sterke, synlige muskuløse magen.

Du trener mage hele tiden vettu. Bare du strekker ut arma så er kjernen i aktivitet. Ville kanskje prøvd mer funksjonell trening i redcord + tunge basisøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også kronisk betennelse og nektet å roe ned. (...) 3-4 behandlinger med nåler over 2 uker og jeg var smertefri. Tok imidlertidig litt mer behandling for å fjerne alle betennelsespunktene i leggen.

Ble du helt bra i beina etter disse behandlingene, slik at du kan trene/løpe som normalt? Eller er det bare den kroniske smerten som er borte? Selv løp jeg på meg beinhinnebetennelse i militæret og har slitt med det i rundt to år. Prøvd både hvile og lege (resept på Voltaren), men det ser ikke ut til at noe hjelper! Så behandling med nåler kan jo være av interesse om det faktisk fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på det jeg har lest i de siste månedene vil jeg virkelig ikke anbefale deg å trene veldig konsentrert mage, men det finnes vel noen som kan svare mer kvalifisert på om du bør ikke bør på akkurat det :) Disclaimer; Med mindre du faktisk jakter på den sterke, synlige muskuløse magen.

Du trener mage hele tiden vettu. Bare du strekker ut arma så er kjernen i aktivitet. Ville kanskje prøvd mer funksjonell trening i redcord + tunge basisøvelser.

Jeg konsentrerer meg ikke kunn om mage nei, men føler det var løping var tingen der og ikke styrke, men som sakt skal slutte med løping på en stund også får jeg prøve ut det andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du helt bra i beina etter disse behandlingene, slik at du kan trene/løpe som normalt? Eller er det bare den kroniske smerten som er borte? Selv løp jeg på meg beinhinnebetennelse i militæret og har slitt med det i rundt to år. Prøvd både hvile og lege (resept på Voltaren), men det ser ikke ut til at noe hjelper! Så behandling med nåler kan jo være av interesse om det faktisk fungerer?

Jeg løper ikke...av prinsipp... at jeg syns det er dødskjedelig :D

Men joda, jeg ble bra og kunne trene som normalt. Dette er 4-5 år siden og jeg har ikke hatt det tibake. Jeg har trent veldig mye step, aerobic og annen vektbærende aktivitet på en kropp som har vært veldig tung, så det funker. Har hatt ett par nålebehandlinger i samme legg i høst fordi jeg pådro meg en forstrekkelse/forslåelse under fotbladet og da fant han veldig få betente punkter (noen betente punkter er det bestandig uansett smerte eller ikke) og de to han fant slapp taket etter 2 behandlinger. Du kan også prøve trykkbølger. Da vil du få mellom 3 og 7 tusen støt i i området i løpet av en ti minutter. Funker det også, men jessus så smertefullt, holder meg til nålene mine jeg :cool:

Edit: De fleste leger og fysioterapauter er flinke å behandler der det er vondt, mens årsaken faktisk i de fleste tifeller sitter en annen plass. F.eks ved leggbetennelser, hvor årsaken ofte sitter lengre opp i leggen mellom festet mellom muskel og sene.

Voltaren eller aller andre betennelsesdempende midler hjelper kun dersom man tar dem akutt, dvs innen den første uken etter betennelsen oppsto, ellers er det ganske bortkasta å ta dem. Dessuten fjerner de sjelden hele årsaken til betennelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på at det finnes èn type behandling av beinhinnbetennelse som fungerer for alle typer plager, spesielt siden disse oppstår relativt individuelt. Jeg vil anbefale å ta kontakt med legen din og få rekvisisjon på fysioterapeut (vit at det er ofte er LANG ventetid hos fysioterapeuter med refusjonsrett så ikke sløs bort tid, gjør det med en gang.. det er heller ikke alle som får gratis fysioterapi). Etter samtaler og konsultasjoner med fysioterapeuten kan han hjelpe deg å finne en behandlingsmetode som passer for deg og dine skader.

Har selv hatt beinhinnebetennelse og er 100% fri!! :D Men nå skal det også sies at jeg hadde ikke aktiv betennelse over lengre tid da jeg tok det veldig alvorlig når jeg kjente smerter. Jeg hadde sterke til moderate smerter under vanlig gange i ca. 3 uker før det bedret seg. Det jeg gjorde var fullstendig løpestopp i minst 4 uker, gikk til fysioterapeut og fikk kinesio taping, pluss at han lærte meg også å massere plageområdene. Jeg brukte også is og varme etter trening.

Å ignorere plagene er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste og sannsynligheten øker for større og mer tilbakevendende problem. Ellers, finnes det flere forebyggende tiltak: 1) Kjøp gode sko (anbefaler løpsteknikkstest hos løplabbet), 2) ikke løp på hardt underlag og 3) øk gradvis i lengde og intensitet på joggingen/løpingen slik at ledd og muskler får en kontinuerlig progredierende belastning som de ha mulighet til å venne seg til. Vil egentlig ikke anbefale å pøse på med betennelsesdempende smertestillende og fortsette treningen som normalt med mindre legen faktisk sier noe annet. Jeg frykter at dette kamuflerer smertene mer enn å behandle dem, og i verste fall kan en ende opp med å overbelaste enda mer og forverre plagene ytterligere. Skal du ta betennelsesdempende så tror jeg det er en fordel å i tillegg la være å trene for å unngå nettopp økende problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv slitt med beinhinnebetennelse i mange år, og det føltes som om ingenting hjalp... Men så begynte jeg å gå til naparat. Han ga meg beskjed om å kutte ut å drikke melk, og jeg ble fort bedre. Så kan det hende at du har melkeintoleranse eller andre allergier som gjør at tarmene dine blir ødelagt og derfor fungerer ikke det nedenfor tarmene dine som det skal? Vet det høres rart ut, men det funket hvert fall for meg ;) Men selvfølgelig, det finnes mange forskjellige grunner til at folk får beinhinnebetennelse! Enten det er dårlig sko, plattfot osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi er mange her som sliter med beinhinna! Jeg er nå på mitt femte år med dritten... Har vært hos naprapat og pina meg. Trodde jeg ble bra, men så fort jeg begynte å løpe igjen kom det sakte men sikker tilbake:( Spørs nok om ikke jeg er blant de som har fått det kronisk. Anyhow, gir det et siste forsøk nå. På planen står masse massasje og null løping;) Hadde vært utrolig deilig å bli kvitt det, må innrømme at jeg er rimelig lei nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det hjulpet med styrketrening på leggene. Trener da ymse varianter av tåhev og omvendt tåhev. Når jeg kjenner tendenser til beinhinnebetennelse blir løping erstattet med spinning/sykling og Crosstrainer/ellipsemaskin. Styrketreninga virker for meg forebyggende for alle leggplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det hjulpet med styrketrening på leggene. Trener da ymse varianter av tåhev og omvendt tåhev. Når jeg kjenner tendenser til beinhinnebetennelse blir løping erstattet med spinning/sykling og Crosstrainer/ellipsemaskin. Styrketreninga virker for meg forebyggende for alle leggplager.

Det har hjulpet på meg og.

Startet med tåhev, 3setx30reps i smithmaskin, bare stanga til å begynne med også økte jeg etter hvert. Da jeg klarte 15kgx30reps på alle settene gikk jeg over til tyngre vekter, 20-25kg og 15 reps. Jeg har ikke trent noe kardio omtrent i perioden (siden september ca) og nå virker det som om det er borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...