Gå til innhold

beinhinnebetennelse


gkmk

Anbefalte innlegg

Har selv slitt med beinhinnebetennelse i mange år, og det føltes som om ingenting hjalp... Men så begynte jeg å gå til naparat. Han ga meg beskjed om å kutte ut å drikke melk, og jeg ble fort bedre. Så kan det hende at du har melkeintoleranse eller andre allergier som gjør at tarmene dine blir ødelagt og derfor fungerer ikke det nedenfor tarmene dine som det skal? Vet det høres rart ut, men det funket hvert fall for meg ;) Men selvfølgelig, det finnes mange forskjellige grunner til at folk får beinhinnebetennelse! Enten det er dårlig sko, plattfot osv...

Jeg får i meg lite melk, hvis jeg får i meg melk så det i en oppskfrift hvis jeg spsier ute og det er ikke ofte ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig informativ tråd, tror faktisk jeg skal ta kontakt meg lege også etter å ha lest erfaringene her. Har blitt bedre det siden sommeren da jeg har sluttet å jogge, men regner med det kommer tilbake når jeg begynner å løpe i skogen igjen til våren. Kanskje lurt å være litt førevar for en gangs skyld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips mot beinhinnebetennelse er først og fremst kompresjonsstrømper - alle vi på løpis har en eller annen gang hatt beinhinnebetennelse, og alle bruker nå kompresjonsstrømper, funker som bare det! Men, i tillegg bruker jeg anbefale kundene å sove med lange ullstrømper - høres corny ut, men det hjelper! Særlig om man smører på betennelsesdempende krem først :) Har også hatt godt hell med å dusje det betente området i vekselsvis glovarmt og iskaldt vann, ca. 20 sek av gangen, og repetere så lenge man gidder/orker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips mot beinhinnebetennelse er først og fremst kompresjonsstrømper - alle vi på løpis har en eller annen gang hatt beinhinnebetennelse, og alle bruker nå kompresjonsstrømper, funker som bare det! Men, i tillegg bruker jeg anbefale kundene å sove med lange ullstrømper - høres corny ut, men det hjelper! Særlig om man smører på betennelsesdempende krem først :) Har også hatt godt hell med å dusje det betente området i vekselsvis glovarmt og iskaldt vann, ca. 20 sek av gangen, og repetere så lenge man gidder/orker :)

Bruker du kompresjonsstrømper hele dagen da eller?

Jeg ble anbefalt slike strømper av en på Løplabbet da jeg slet med akillessen men jeg har enda tilgode å prøve...:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger gjør jeg faktisk det :) Hvis jeg har kjørt en hard økt, kan jeg godt bruke de resten av dagen - på dager jeg sliter spesielt med leggene har jeg til og med sovet med de :p Men de fleste bruker de under økta, + et par timer for restitusjon. For min egen del, liker jeg best å bruke de til restitusjon. Men for å illustrere med litt tall: Under aktivitet vil du få ca. 40% økt oksygentilførsel til muskelaturen, mens under restitusjon ca. 30% :) Hender også jeg tar på tigerbalsam før jeg tar på kompresjonsstrømpene. OG, stemmer at de er fine mot achillestrøbbel - da de hele strømpene har en achillesstøtte :) Skulle stoff om kompresjon være interessant, har jeg skrevet en artikkel om det i neste nr. av ShapeUp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger gjør jeg faktisk det :) Hvis jeg har kjørt en hard økt, kan jeg godt bruke de resten av dagen - på dager jeg sliter spesielt med leggene har jeg til og med sovet med de :p Men de fleste bruker de under økta, + et par timer for restitusjon. For min egen del, liker jeg best å bruke de til restitusjon. Men for å illustrere med litt tall: Under aktivitet vil du få ca. 40% økt oksygentilførsel til muskelaturen, mens under restitusjon ca. 30% :) Hender også jeg tar på tigerbalsam før jeg tar på kompresjonsstrømpene. OG, stemmer at de er fine mot achillestrøbbel - da de hele strømpene har en achillesstøtte :) Skulle stoff om kompresjon være interessant, har jeg skrevet en artikkel om det i neste nr. av ShapeUp ;)

Tusen takk for utfyllende svar :):) Jeg får plukke med meg ett par strømper og ett eksemplar av ShapeUp snart da ;)

Jeg har forresten sovet flere netter med lange ullstrømper, etter råd fra deg. Og det har fingert veldig bra. Spesielt siden jeg har istapper til føtter:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar :):) Jeg får plukke med meg ett par strømper og ett eksemplar av ShapeUp snart da ;)

Jeg har forresten sovet flere netter med lange ullstrømper, etter råd fra deg. Og det har fingert veldig bra. Spesielt siden jeg har istapper til føtter:D

Herlig :) Godt rådene kommer til nytte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv slitt med smerter på forsiden av leggen når jeg jogger/løper.

Det viste seg at jeg overpronerte veldig på begge føttene. ( http://www.oslosportslager.no/magasinet/hva-er-pronasjon-618.aspx )

Dette fikk jeg påvist etter en test hos löplabbet, og de ga meg sko tilpasset dette.

Problemet ble mindre, men ikke helt borte.

Jeg gikk derfor til en spesialist fysioterapeut her i Trondheim, som undersøkte meg og laget spesielle såler mot pronasjonen tilpasset meg.

Dette har gjort at jeg nå løper helt uten smerter i beinhinna på framsida i leggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har også kronisk beinhinnebetennelse, i begge bein. Fikk det pga fotballen da jeg var yngre. Det var borte i en del år, men har nå kommet tilbake og hatt det i ca 2 år nå. Skal ofte ikke mer til enn å løpe til bussen og det verker hele resten av dagen. JEg har gått til fysio - 12 behandlinger - og det er fortsatt ikke bra. Prøvd alt fra nåler i muskler og direkte i klumpene, strøm, kineseteip, tøying, massasje (eller tortur spør du meg) og tatt MR for å se på området som er plaget.

Det aller beste er å gå til behandling og kutte ut all trening som har belastning på beina til du er frisk. Jeg kunne ikke la vær å trene da jeg jobber instruktør, mulig jeg hadde blitt bedre da. Jeg har fått anbefalt kompresjonsstrømper, og det skal jeg skaffe meg, men jeg synes også kineseteip hjalp ganske bra. Jeg ble jo ikke kvitt det, men mens teipen var på var det veldig behagelig i leggenene. Men det er jo ikke veldig lekkert nå som det begynner å nærme seg sommer.

Ellers er det som regel stor suksess med nålbehandling - men all behandling må gjøres i tillegg til treningsfri og unngå belastning for at behandlingen skal være optimal! Om det er uaktuelt sier jeg ikke annet enn TØY TØY TØY!!!! Noe som jeg kjente på forrige uke var at det hjalp å være med yoga. Der fikk jeg strukket ordentlig på legg, lår og hofte og jeg har hatt mindre vondt uken etter dette med samme treningsbelastning! :D

Og selvfølgelig, om dere ikke har sjekket løpestilling så kan det være at dette er grunnen til plagene også! Så det er jo også et tips som flere skriver her :)

God bedring til alle som sliter med beinhinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kronisk beinhinnebetennelse, men jeg merker ikke noe smerter ved bruk av ellipse eller sykling. Løping derimot, rene smertehelvete. Har fått såler tilpasset at jeg overpronerer, og det hjalp når jeg går vanlig, men ikke så mye når det gjelder løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...