Gå til innhold

Hva forårsaker "hold"?


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har prøvd stein-greia/klemminga. Funket de første gangene, men nå har jeg funnet ut at jeg bare må gå det av meg. Pleier også å få det hvis jeg jogger rett etter et måltid, noe jeg ikke gjør lengre. Men uansett kan det komme tilfeldig, har en liten teori på at det har med dårlig oppvarming å gjøre? Litt usikker på denne her! :(

Neijanei. Jeg får det uansett oppvarming eller ei på mølla. Kan få det om jeg går helt vanlig også, og bruker å få det spesielt når jeg går i bratte nedoverbakker. Derfor støtter jeg meg veldig til ekspertuttalelsene som tilsier at jogging ikke er for damer :D

Jeg hater mølla.

De sier at det kan være at det er lite gele mellom to muskler og når de gnir mot hverandre kan det være smertefullt. De sier også at melkeprodukter de siste 24 timene kan ha medvirkende årsak. Uansett hvis jeg var deg så ville jeg testa meg selv ut litt og så ville jeg også tatt en tur til legen for å høre om det var mulig å gjøre noen indre undersøkelser for å eliminere evt. fysiske skavanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så ville jeg også tatt en tur til legen for å høre om det var mulig å gjøre noen indre undersøkelser for å eliminere evt. fysiske skavanker.

Nuvel, unge frøken! De insinuerer vel ikke at det er noget galt med meg??? :p Ja, bortsett fra i hodet, da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trykk inn der du har hold/sting/hvamanvilkalledet, pust helt ut mens du trykker inn. Gjentas til det er borte =)

Funker enda bedre hvis man er to, da den andre personen står bak deg og trykker inn der man har hold/sting mens man selv lener seg framover samtidig som man puster helt ut, går opp igjen samtidig som man trekker pusten sakte inn.

Lærte dette på fotballen av en fotballtrener, funka flott alle 8 åra jeg spilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk inn der du har hold/sting/hvamanvilkalledet, pust helt ut mens du trykker inn. Gjentas til det er borte =)

Funker enda bedre hvis man er to, da den andre personen står bak deg og trykker inn der man har hold/sting mens man selv lener seg framover samtidig som man puster helt ut, går opp igjen samtidig som man trekker pusten sakte inn.

Lærte dette på fotballen av en fotballtrener, funka flott alle 8 åra jeg spilte.

Forsåvidt det jeg gjør, men tomannsvarianten vil ikke funke - da må jeg jo stoppe! :eek::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har visst vært mange teorier på hva hold er, og hva det kommer av. Jeg personlig trodde det var spasmer i diafragma, men i følge NHI, så var i ikke det helt riktig.

"En nyere teori er at hold skyldes irritasjon i bukhinnen (peritoneum) som omgir bukorganene. Bukhinnen består av to lag. Det ene laget dekker bukorganene. Det andre laget (parietale peritoneum) er festet til bukveggen. De to lagene er skilt fra hverandre med et tynt lag "smørende" væske, slik at de to overflatene kan bevege seg mot hverandre uten smerte. Parietale peritoneum er festet til en rekke nerver. Det er foreslått at hold oppstår når det er friksjon mellom de to hinnene i bukhinnen. Slik friksjon kan være utløst av en full magesekk eller nedsatt mengde smørevæske. Å spise og drikke større mengder før fysisk aktivitet, øker størrelsen og tyngden til magesekken og kan redusere mengden smøremiddel. På den måten tenker man seg at risikoen for hold øker.

Dårlig fysisk form, utilstrekkelig oppvarming og trening/konkurranse med høy intensitet kan også spille inn. Det samme gjelder plutselig endring i steglengde eller tempo under løping, noe som kan øke risikoen for hold."

Jeg har ikke peiling, men interresant tema :p Husker jeg stadig fikk hold når jeg spilte fotball, og da løp jeg rundt på banen mens jeg trykte handa inn i magen - funket faktisk overraskende bra. Litt upraktisk da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har visst vært mange teorier på hva hold er, og hva det kommer av. Jeg personlig trodde det var spasmer i diafragma, men i følge NHI, så var i ikke det helt riktig.

"En nyere teori er at hold skyldes irritasjon i bukhinnen (peritoneum) som omgir bukorganene. Bukhinnen består av to lag. Det ene laget dekker bukorganene. Det andre laget (parietale peritoneum) er festet til bukveggen. De to lagene er skilt fra hverandre med et tynt lag "smørende" væske, slik at de to overflatene kan bevege seg mot hverandre uten smerte. Parietale peritoneum er festet til en rekke nerver. Det er foreslått at hold oppstår når det er friksjon mellom de to hinnene i bukhinnen. Slik friksjon kan være utløst av en full magesekk eller nedsatt mengde smørevæske. Å spise og drikke større mengder før fysisk aktivitet, øker størrelsen og tyngden til magesekken og kan redusere mengden smøremiddel. På den måten tenker man seg at risikoen for hold øker.

Dårlig fysisk form, utilstrekkelig oppvarming og trening/konkurranse med høy intensitet kan også spille inn. Det samme gjelder plutselig endring i steglengde eller tempo under løping, noe som kan øke risikoen for hold."

Jeg har ikke peiling, men interresant tema :p Husker jeg stadig fikk hold når jeg spilte fotball, og da løp jeg rundt på banen mens jeg trykte handa inn i magen - funket faktisk overraskende bra. Litt upraktisk da :p

du fant hvertfall en god forklaring, men jg så en debatt på nrk for en stund tilbake og da var den en professor (indre medisin tror jg) som sa at mat og drikke ikke var skyld i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du fant hvertfall en god forklaring, men jg så en debatt på nrk for en stund tilbake og da var den en professor (indre medisin tror jg) som sa at mat og drikke ikke var skyld i dette.

Jeg får i hvert fall lettere hold med mat i magesekken. Og i og med at bukhinnen og magesekken ligger ved siden av hverandre, så ville jeg tro at en oppfylt mage hadde betydning. Men det er mulig jeg tar feil - eller kanskje det bare er indremedisineren som har blitt litt for teoretisk og ikke har prøvd ting i praksis :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får i hvert fall lettere hold med mat i magesekken. Og i og med at bukhinnen og magesekken ligger ved siden av hverandre, så ville jeg tro at en oppfylt mage hadde betydning. Men det er mulig jeg tar feil - eller kanskje det bare er indremedisineren som har blitt litt for teoretisk og ikke har prøvd ting i praksis :p

Jeg har å altid følt at det har en innvirkning på hvorfor jeg får det selv. mat, drikke og så løpe pleier å ende i dette. Men kan godt være at det er kombo av dette + uregmessig pusting hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...