Gå til innhold

Hva forårsaker "hold"?


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Siden fredag har jeg fått "hold" når jeg har hatt litt tempo på gåingen, og det er plagsomt. Kan ikke huske at jeg har hatt det siden ungdomsskolen, og lurte på om noen kan fortelle meg hva det egentlig er og beste måten å bli kvitt det på. Jeg dytter en tommel inn der det gjør vondt, og så jobber jeg med gjennom til det går over - men om det finnes en bedre metode er jeg helt klar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gangene jeg har fått hold, er når jeg har spist endel like før trening... men jeg vet ikke om dette er noe som gjelder for alle.

Ja, det får jeg også - men den hadde jeg nok tatt ;) I dag har jeg PSMF-dag, så jeg tok en 75g proteinshake før turen...ikke akkurat noe som fyller så veldig mye :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en stein som passer greit i håndflaten. Så stor at du kan klemme hardt på den, men ikke så stor at den endrer forholdet til den andre armen i nevneverdig grad. Fungerer med en gang, men må klemmes kontinuerlig.

Klemme mot stedet? Eller mener du å bare klemme i hånden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden fredag har jeg fått "hold" når jeg har hatt litt tempo på gåingen, og det er plagsomt. Kan ikke huske at jeg har hatt det siden ungdomsskolen, og lurte på om noen kan fortelle meg hva det egentlig er og beste måten å bli kvitt det på. Jeg dytter en tommel inn der det gjør vondt, og så jobber jeg med gjennom til det går over - men om det finnes en bedre metode er jeg helt klar :)

feil, uregmessige pusteteknikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om artikkelen og andre ting peker mot pusteteknikk, og bruke "press" på området som et plaster til man blir flinkere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett ikke 100 % sikkert hva hold egentlig er forårsaket av. Det finnes jo en del teorier, men helt sikker er vi ikke. I tillegg har jo folk ulik erfaring med både når det oppstår og hvordan man blir kvitt det.

Det der må være et av de mest ullne svarene jeg noen sinne har fått. Det er litt forstyrrende at det da faktisk var hjelpsomt *ler*

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket hvertfall at hun var veldig sikker på dette, en professor innen indremedisin (eller no) på debatt på nrk for en stund siden

Hadde hun noen gode tips til pusteteknikk, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er så lenge siden så jg husker ikke:( husker bare at hun sa at det var grunnen. Man kanskje prøve å puste å "vanlig" som mulig å ikke stresse

Hmmm...jeg prøver å puste vanlig og med magen. Dype pust for ikke å hyperventilere, men litt av bakgrunnen for treningen er jo bedre kardiovaskulær helse, så da må jeg jo presse meg. Det som er rart er at dette ikke har skjedd de forrige gangene jeg har gått, men denne helgen har jeg fått det på to turer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd stein-greia/klemminga. Funket de første gangene, men nå har jeg funnet ut at jeg bare må gå det av meg. Pleier også å få det hvis jeg jogger rett etter et måltid, noe jeg ikke gjør lengre. Men uansett kan det komme tilfeldig, har en liten teori på at det har med dårlig oppvarming å gjøre? Litt usikker på denne her! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må være et av de mest ullne svarene jeg noen sinne har fått. Det er litt forstyrrende at det da faktisk var hjelpsomt *ler*

Takk :)

Hehe, det var noe av det jeg prøvde å få frem i den andre tråden også. Jeg ser faktisk ingen sammenheng mellom de gangene jeg får sting og måten jeg blir kvitt det. Var jo også en teori at det er bindevevshinnen i magen som forårsaker et drag som igjen gir smerter. Dette gir mening ettersom jeg oftere får sting i nedoverbakker da det "rister" ekstra mye :p

Det med pusteteknikk ser jeg ikke helt bort i fra er inne på riktig årsak.. men hva er det som forårsaker smertene da? Den er jo lokalisert på ulike plasser også. Men når jeg først får sting, kan det faktisk hjelpe å puste jevnere, andre ganger hjelper det ikke... haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...