Gå til innhold

Steroids, Crossfit and the Crossfit Games


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, bortsett fra han da :whistle: (https://en.wikipedia.org/wiki/No_true_scotsman)

Jeg har inntrykk av at styrkeløftmiljøet i Norge har veldig fokus på antidoping, men ingen kan garantere at samtlige utøvere er rene eller har vært rene hele livet. Dessverre. Ingenting personlig, det er bare ren statistikk og sannsynlighetsberegning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at styrkeløftmiljøet i Norge har veldig fokus på antidoping, men ingen kan garantere at samtlige utøvere er rene eller har vært rene hele livet. Dessverre. Ingenting personlig, det er bare ren statistikk og sannsynlighetsberegning.

Hvis man ser på statistikken over dopingdommer før og etter dette vendepunktet er dette et tegn på det ja. I tillegg blir man aldri tatt ut til representasjonslag eller sendt noe sted dersom man har en dopingdom, liten eller stor. Dette mener jeg setter et ganske greit eksempel på holdningene, i motsetning til for eksempel friidrettsforbundet, som når de har en dopingtatt utøver (Tysse) sørger for å holde et ekstraordinært stevne for ham så han skal rekke å kvalifisere seg til OL rett etter utestengelsen og deretter sender ham for å kvalifisere Norge. Kvalmt og hylende dobbeltmoralsk særlig siden nordmenn ikke akkurat har vært fremmed for å klage på andre nasjoner som har sendt og trent dopingtatte utøvere tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Sturla Davidsen i 2001?

Utmeldt av NSF ved det tidspunktet.

Fra en diskusjon om det på treningsforum:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?action=printpage;topic=40102.0

Når det kommer til moral igjen. Ta f.eks. Sturla. Han ble tatt for doping i 1987. Han var junior og begynte å konkurrere på ei tid hvor man kastet sprøyter som dart-piler. Er det noe rart at han begynte med doping? Dette er det samme som jeg skrev om tidligere angående hvordan miljøet var for 20-30 år siden. Nei, det var ikke noe rart at han begynte. Heldigvis ble han tatt og han sonte. Etter to år kom han tilbake. Det tok mange, mange år før han fikk samme resultater som han hadde før dommen. Han trente og konkurrerte helt dopingfri.

I 2000 så sluttet han med styrkeløft. Han meldte seg skriftig ut av forbundet. Var dette moralsk positivt? Ja, det var veldig moralsk positivt. Hvorfor? Fordi hvis han hadde hatt uredelige hensikter for å komme tilbake og knuse konkurrentene så hadde forbundet en sjanse på å ta han. Hvis han ikke hadde uredelige hensikter så hadde han ikke satt forbundet i stikken hvis han skulle ha funnet på noe tull. I hans tilfelle ville han være ærlig. Han hadde siden 97-2000 ikke konkurrert én eneste gang (var med på NM 2000 ett halvt år før han meldte seg ut) og følgelig ikke blitt dopingtestet noe. Når han var aktiv, før 1997, ble han testet gang etter gang. Hele 14 ganger det året han ble verdensmester. Over en måned etter at han meldte seg ut av styrkeløftsforbundet ble han oppsøkt for test. Han avviste dopingkontroll og ble følgelig utestengt på livstid. Hadde han ønsket å jukse kunne han egentlig bare ha begynt med doping ettersom han ikke ble testet lengre. Regelen han ikke visste om var at Norges Idrettsforbund har regler som gjør at en løfter har 12 mnd karantene etter utmeldelse av ett særforbund, mens regelen Sturla visste om var regelen til styrkeløftsforbundet der man har én måneds karantene før man er helt utmeldt fra NSF (men altså 12 mnd før man er helt utmeldt fra NIF).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har lest "Den store dopingbløffen", do it !

Skjønner godt at folk er skeptisk til norske utøvere også

Jeg skulle akkurat til å nevne det, men du kom meg i forkjøpet. Til de som tror dopingarbeidet er solid arbeid: Les boka. Testingen er nesten en vits og man må være rimelig dum for å bli tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye om doping, og for meg er det åpenbart naivt å tro at det ikke finnes doping i alle idretter, på alle nivåer og i alle nasjoner.

Lance Armstrong ble nevt her, og han er jo kanskje blitt det fremste symbolet på hvor latterlig hele dopingtestingen er. Gjennomsyret av ulovlige preparater gjennom hele karriereren, og kanskje den mest testete utøveren av alle som aktiv - allikvel ikke testet positivt én gang (ok, én gang da, men det feier vi bare enkelt under teppet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle akkurat til å nevne det, men du kom meg i forkjøpet. Til de som tror dopingarbeidet er solid arbeid: Les boka. Testingen er nesten en vits og man må være rimelig dum for å bli tatt.

La oss teste styrkeløftere for EPO :meh: Logic level 9000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat innen norsk styrkeløft generelt har jeg inntrykk av at det holdningsskapende delen av antidopingarbeidet kanskje er viktigere enn selve testingen, spesielt hvis det er slik at "man må være rimelig dum for å bli tatt". Noen utpregede prodoping-holdninger innen styrkeløftklubber later til å være few and far between.

I tillegg synes jeg det er litt merkverdig hvordan veldig mange ser ut til å tenke at nesten absolutt alle andre enn dem selv mangler alt som heter moralske skrupler og ville trøkket både det ene og det andre over en lav sko hvis det betydde 20 kilo ekstra på stanga. Det er noe som heter naivitet, men det er også noe som heter paranoia. I midten har du det som kalles "sunn, moderat skepsis", hvor det tross alt er lov til å ha en viss tillit til andre menneskers moral og ikke bare til ens egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når såpass mange blir tatt for doping, og forteller om hvor råttent hele systemet er etterpå, og vi i tillegg lever i et samfunn som er fullt av folk med "instant gratification"syndromet... Så synes jeg overhodet ikke det er paranoid. Tvert imot, jeg synes det er naivt å tro det beste om folk i et system som vel bevist er korrupt og usmakelig.

/rant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om du tok poenget mitt. La meg da heller spørre deg om hvorfor dette "instant gratification"-syndromet ikke har noen effekt på deg, hvorfor du har valgt å ikke bruke steroider, og hva du tenker er forskjellen på deg og andre som løfter vekter i denne sammenhengen slik at det er grunn til å tro at andre ikke har de samme holdningene og verdiene som du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når såpass mange blir tatt for doping, og forteller om hvor råttent hele systemet er etterpå, og vi i tillegg lever i et samfunn som er fullt av folk med "instant gratification"syndromet... Så synes jeg overhodet ikke det er paranoid. Tvert imot, jeg synes det er naivt å tro det beste om folk i et system som vel bevist er korrupt og usmakelig.

/rant

Blir "mange" tatt for doping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...