Gå til innhold

Hvordan oppnå best mulig progresjon i pull-ups?


Solid Snake

Anbefalte innlegg

Jeg veier nå omtrent 95kg

.

Når jeg kjører megastrict med god stopp og strekk i bunn klarer jeg vel 13 repetisjoner med egen kroppsvekt i ordinære pull-ups.

Mens de fleste andre øvelser går opp og frem, føler jeg at pull-ups stagnerer og kanskje til og med er en del dårligere enn før.

Hvordan kan det være hensiktsmessig å trene for å øke prestasjonene i pull-ups (helst med pull-ups kun en gang i uken).

Kan nevne at det ser ut til at grepet er mitt svake ledd. Ikke i noen andre øvelser som markløft, roing etc... Men akkurat i pull-ups ser det ut til å være det.

- Finnes det noen gode støtteøvelser?

- Noen andre nyttige tilnærminger?

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er målet å ta fleire pull-ups, å bli sterkare, eller begge delar? Som med det meste, så går trening på 15+ reps meir over mot uthald, og mindre styrke/muskelvekst.

Vil du bli sterkare, bør du ta på eit belte og henge på ekstravekt, få antal reps ned, for så å prøve å få progresjon tilsvarande sånn du trener andre øvingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem som deg, at grepet glipper, mest pga at jeg blir fuktig i håndflatene. Magnesium fikset den biffen (y)

Ellers så har jeg hatt stor fremgang ved periodevis å kjøre færre reps typ 5-6 med kort pause i mellom (20-40sek). Øker enten antall reps eller korter ned pausen når settene blir tilstrekkelig mange.

Har også gode erfaringer med å kjøre vekselsvis 3xmax eller færre reps 2-6 med ekstravekt for så å avslutte med et sett uten ekstravekt.

Kjører riktignok pull-ups 3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veier rundt 90kg selv og tok en makstest for noen dager siden. Grepet har vært problematisk før, men ikke nå.

Trening for min del:

Trene pull-ups oftere. Variere mengde og rep # ut ifra dagsform.

Utstyr:

- Stativet var veldig stødig (null bevegelse)

- Grip-tape på pull-up baren (SATS / performance området hadde dette). Det gav ekstremt godt og tørt grep.

Tok 21 reps. Tror forrige "makstest" jeg har prøvd var rundt 15. Så å øke mengden pull-ups man trener over tid + legge til rette for bedre grep (kalk/griptape) funker fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent med vektbelte tidligere, men dette er en stund siden. Kanskje det er på tide å kutte antall sett og repetisjoner, og heller dra frem vektbeltet igjen for en periode nå:) Kan melde tilbake her om resultatene:)

Hva gjelder grepstrening trener jeg med captain of crush, trener tommelen og ved hjelp av å holde vektplater med kun fingertuppene. Henger også i noen minutter i bunnposisjon i hang-ups etter hver gang jeg gjør de. Anser underarmene og grepet mitt for å være velutviklet og sterkt. Ser også dette på MMAen.

Men så var det dette med fuktighet da. Det som gjør at man ikke har nubbsjans til grep i MMA, så er nok likedan pull-up stangen. Hvor man kan få slik "grip-tape"? Hadde jo vært nice med magnesium, men tror kanskje ikke det blir så populært pga rengjøring... Hansker er vel heller ikke noe alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli god i noe bør du gjøre det ofte. Det hjelper også på å variere belastningen man jobber med, og som flere over her nevnte så har mange god framgang når de reduserer antall reps men legger på mer ekstravekt.

For grepet sin del er flytende magnesium gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...