Gå til innhold

Øke forbrenning/metbolismen


streber

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i ca en mnd økt kcal inntaket mitt uke for uke, for å øke metbolismen min. Jeg har fått vite at jeg skl øke til jeg oppnår vedlikehold?! Når vet jeg at jeg har oppnådd dette? Og hva all jeg gjøre videre når ønske mitt er å miste mer fett? Er redd for å ødelegge den på nytt:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjønn, alder, høyde, kcal, trening, bakgrunnshistorie for mat og trening? :)

Jeg er 21, ca 167 høy. Har økt fra ca 1000/1300 til ca 1500/1600 kcal om dagen. Trener ca 4-5 ganger i uken. Styrke og cardio annenhver dag. Tidligere lå jeg som sagt nærmest mulig 1000 kcal. Trene like mye da, men litt mer cardio. Ønsket mitt er å gå ned i fett%:) etter det jeg har skjønt endte jeg opp i "sparebluss" uansett hvor mye jeg jobbet for det gikk jeg ikke ned i vekt eller fett... Har derfor økt kcal for øke metabolismen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være at mitt vedlikehold er på ca 1600 kcal?! Er litt redd for å øke enda mer, vil jo absolutt ikke gå opp;/

På bakgrunn av denne kommentaren, håper jeg virkelig du får hjelp til å komme deg vekk fra nettopp denne tenken. Det er ikke noe galt i å ikke ville gå opp x antall kilo, men jo mer du henger deg opp i vekten, og baserer ditt vell og være rundt hva den forteller deg. Og ikke hvordan du FØLER deg, da burde du vurdere å få snakket med noen proffesjonelle rundt dette.

Dette mener jeg på ingen måte slemt, det er bare veldig mye mer kompetanse i fagpersoner, enn mange her inne.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikehold når du når kroppen beholder en stabil vekt, når den verken går opp eller ned. :)

Spørsmålet var hvordan øke forbrenningen (da antar jeg trådstarter mener BMR/RMR, basal/resting metabolic rate, ikke TDEE, total daily energy expenditure) ikke hvor vedlikeholdsbalansen er.

Lev et normalt liv uten ekstreme kaloriunderskudd over lange perioder.

Jeg tror for øvrig ikke på metabolic damage-hypotesen. Jeg skulle gjerne sett studiene som påstår at de dokumenterer at BMR synker vesentlig mer enn tap av kroppsmasse og endring av kroppskomposisjon skulle tilsi OG som dokumenterer at BMR forblir nedsatt i lang tid etter at normalt kaloriinntak gjeninnføres.

Jeg tror denne nedbremsingen utgjør maks 10-20% senkning av BMR, og som oftest bare et ettsifret antall prosent senkning. Jeg skulle gjerne ønske at det var annerledes.

PS. Jeg tror for øvrig at dette med reverse dieting i mer enn en måneds tid er bare en unnskyldning for at kostholdsveiledere eller PTer skal ha kunder i mer enn en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har hatt ett eller annet problem med mat/trening og jobber deg ut fra dette. Nå er ikke dette stedet for å få råd for akkurat det, men jeg kan fortelle at når man lenge har spist i underskudd vil kroppen suge til seg det den kan av veske fordi man ofte er veldig dehydrert og kroppen er i dårlig form. Den holder på det den får, og ofte skjer det ting i magen og som gjør at maten i magen/tarmen gir ekstra vekt. Når kroppen ser at den får mer enn nok mat til å både fungere, reparer og leve vil metabolismen skytes i været. Om du spiser under 2500 kcal bør du øke til minst 3000 (om du har hatt et restriktivt spisemønster i lengre tid, og om du er undervektig spesielt)

Vannvekt og matvekt er ofte høyt i de første ukene man øker kaloriinntak og dette vil jevne seg ut. Om vekta øker noen kilo først bør du ikke få panikk, og iallefall ikke minske kaloriintaket igjen.

Dette gjelder kun om mistanken min stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har hatt ett eller annet problem med mat/trening og jobber deg ut fra dette. Nå er ikke dette stedet for å få råd for akkurat det, men jeg kan fortelle at når man lenge har spist i underskudd vil kroppen suge til seg det den kan av veske fordi man ofte er veldig dehydrert og kroppen er i dårlig form. Den holder på det den får, og ofte skjer det ting i magen og som gjør at maten i magen/tarmen gir ekstra vekt. Når kroppen ser at den får mer enn nok mat til å både fungere, reparer og leve vil metabolismen skytes i været. Om du spiser under 2500 kcal bør du øke til minst 3000 (om du har hatt et restriktivt spisemønster i lengre tid, og om du er undervektig spesielt)

Vannvekt og matvekt er ofte høyt i de første ukene man øker kaloriinntak og dette vil jevne seg ut. Om vekta øker noen kilo først bør du ikke få panikk, og iallefall ikke minske kaloriintaket igjen.

Dette gjelder kun om mistanken min stemmer.

Vil ikke si at jeg har hatt noe særlig problem med mat/trening egentlig. Har bare brukt helt feil måte på å bli kvitt de siste kg./siste rest av uansket fett (mage/lår) Altså ved å spise for lite. Undervektig er jeg absolutt ikke. 57-59 kg på 167 er vel helt normalt. Vet at jeg må spise mer. Men vet ikke helt hva mye nok er, slik at forbrenningen min øker litt igjenn. Sånn at jeg kan fortsette veien videre til den stramme kroppen jeg drømmer om:D haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, er så vant til at det er det som har skjedd hos jenter som poster om forbrenning etc her inne så det kommer automatisk:P håper du ikke tok det galt, tenker bare det er bedre å være hønemor på akkurat slike ting (fordi jeg selv har vært der)

Du kan få tatt blodprøver til legen som viser hormonutskillelsen, eller stoffskiftet. Der kan du se om det virkelig er lavt :) Fryser du ofte? Har du energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, er så vant til at det er det som har skjedd hos jenter som poster om forbrenning etc her inne så det kommer automatisk:P håper du ikke tok det galt, tenker bare det er bedre å være hønemor på akkurat slike ting (fordi jeg selv har vært der)

Du kan få tatt blodprøver til legen som viser hormonutskillelsen, eller stoffskiftet. Der kan du se om det virkelig er lavt :) Fryser du ofte? Har du energi?

Jeg ser den:) jeg har masse energi. Har alltid vært en frostpinne;p då fryser ikke mer nå enn heg gjorde for 10 år siden! Kanskje jeg må gjøre det ja!:) tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...