Gå til innhold

Hvorfor er det angitt forskjellig dosering på forskjellige kreatin-produkter?


Tony94

Anbefalte innlegg

Når jeg var nyere, leste jeg om generell dosering med kreatin daglig, og forstod det slik at det var 5 gram daglig, med en alternativ oppladningsfase på 5 gram 4 ganger daglig. Denne doseringen står jo også på emballasjen(ATPcreatin), så har fulgt den riktig.

Men det jeg stuste på, var når en kompis kom opp med en link til en annen type kreatin, med helt samme innhold, men med forskjellig dosering. Av 100 gram kreatin er 99,4% kreatin monohydrat. Helt rent, ikke noe form for bruspulver.

Produktet han kom opp med hadde angitt daglig dosering på 10-20 gram(2-4 serveringer med 5 gram)

Kan oppgi linker til de forskjellige produktene, vet ikke om det telles som noe form for reklamering som ikke er lov på forumet her(?).

Mvh,

Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellen er vell gjerne det at alle har forskjellig kreatin nivå i kroppen, og det er nærmere sagt umulig å synse seg til hvor mye hver og en trenger i en oppladningsfase.

Noen har ikke effekt av kreatin i det hele tatt fordi kroppens kreatinlager er allerede fulle uten tilskudd.

Så du kan se for deg on en person har f.eks 80% fulle lagre mens en annen bare har 70% så trenger dem forskjellige doserigner i oppladningsfasen, vedlikeholdsfasen på 5g dagen forblir det samme på alle når man har oppnådd fulle lagre.

Jeg har aldri kjørt 4 ganger dager, i hovedsak fordi jeg enten glemmer det eller det passer dårlig om jeg er på jobb i 12 timer, men til syvende å sist blir lagrene dine fulle uansett ;)

Har du mye kreatin og masse tid så er det bare å kjøre fult med 5gx4 om dagen i oppladningsfasen, det er ikke farlig å ta for mye kreatin da du i hovedsak pisser ut igjen overskuddet som kroppen ikke får tatt opp - da selvfølgelig tatt med common sense at du ikke svelger 200g kreatinpulver om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var nyere, leste jeg om generell dosering med kreatin daglig, og forstod det slik at det var 5 gram daglig, med en alternativ oppladningsfase på 5 gram 4 ganger daglig. Denne doseringen står jo også på emballasjen(ATPcreatin), så har fulgt den riktig.

Men det jeg stuste på, var når en kompis kom opp med en link til en annen type kreatin, med helt samme innhold, men med forskjellig dosering. Av 100 gram kreatin er 99,4% kreatin monohydrat. Helt rent, ikke noe form for bruspulver.

Produktet han kom opp med hadde angitt daglig dosering på 10-20 gram(2-4 serveringer med 5 gram)

Kan oppgi linker til de forskjellige produktene, vet ikke om det telles som noe form for reklamering som ikke er lov på forumet her(?).

Mvh,

Tony

Vil virkelig anbefale deg å lese denne

http://www.friskogfunksjonell.no/kreatin/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har fulgt doseringen som står på pakningen, 5gram 4 ganger daglig i oppladningsfase og 5 gram en gang for dagen i vedlikeholdsfase. Jeg er bare nysjerrig på hvorfor det er oppgitt en helt annen dosering på ett annet produkt med samme innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har fulgt doseringen som står på pakningen, 5gram 4 ganger daglig i oppladningsfase og 5 gram en gang for dagen i vedlikeholdsfase. Jeg er bare nysjerrig på hvorfor det er oppgitt en helt annen dosering på ett annet produkt med samme innhold.

Det er det som står i artikkelen ;)

I all hovedsak handler det om at de som selger deg produktet ønsker at du skal ta mye av produktet, sånn at de kan selge deg mer.

Les artikkelen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på denne tråden med et lite spørsmål.

Jeg går ikke på kreatin monohydrat, men kun kreatin igjennom pre-workout.

Mange mener en skal ta kreatin etter trening, mens PWO er jo som sagt noe en skal ta før.

Her er det jo også litt "motsatt" med at en gjerne begynner med 1 stk scoop, og øker til 2-3 etterhvert som kroppen venner seg til de stimulerende stoffende.

Blir ikke dette motsatt da? En begynner med en "lav dose" kreatin, og øker ettehvert? *forvirra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at du øker PWO er i hovedsak pga dem andre stimulerende stoffene den inneholder - om du ikke har gått på kreatin fra før, så vil det ta lang tid før du får fylt opp lagrene dine ved bare PWO, med mindre du kjører store doseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden med et lite spørsmål.

Jeg går ikke på kreatin monohydrat, men kun kreatin igjennom pre-workout.

Mange mener en skal ta kreatin etter trening, mens PWO er jo som sagt noe en skal ta før.

Her er det jo også litt "motsatt" med at en gjerne begynner med 1 stk scoop, og øker til 2-3 etterhvert som kroppen venner seg til de stimulerende stoffende.

Blir ikke dette motsatt da? En begynner med en "lav dose" kreatin, og øker ettehvert? *forvirra*

Ikke sånn kreatin fungerer. Anbefaler deg og å lese artikkelen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at du øker PWO er i hovedsak pga dem andre stimulerende stoffene den inneholder - om du ikke har gått på kreatin fra før, så vil det ta lang tid før du får fylt opp lagrene dine ved bare PWO, med mindre du kjører store doseringer.

Hei, går nå på Cellucor C4 med innhold Så i teorien her så måtte jeg tatt 5 scoops for å fått i meg "daglig dose kraetin" ? Annbefaler du å kjøpe monohydrat å supplere med?:

30 Servings

Icy Blue Razz

Serving Size:1Scoop(5.7g)

Servings Per Container:30

Amount Per Serving

% DV

Calories

5

Total Carbohydrates

1g

<1%**

Vitamin C

250mg

417%

Calcium

21mg

2%

Niacin (As Niacinamide)

30mg

150%

Folate

250mcg

62%

Vitamin B12

35mcg

588%

Beta Alanine

1500mg

Creatine Nitrate

1000mg

Arginine AKG

1000mg

Explosive Energy Blend

741mg

Vitamin C (As Ascorbic Acid), N-Acetyl-L-Tyrosine, Caffeine Anhydrous (135mg), Mucuna Pruriens (Standardized For L-Dopa), Bitter Orange (Citrus Aurantium)(Fruit)(30% Synephrine)(Advantra Z®), Niacinamide, Folate (As Folic Acid), Pyridoxine 5-Phosphate, Vitamin B12 (As Methylcobalamin)

** Percent Daily Values (% DV) are based on a 2,000 calorie diet.

† Daily Value not established.

post-26841-14440974813199_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg burde lese litt før jeg spør, men jeg spør likevel; hva er den generelle forskjellen på "PWO", "ATP" og alle andre typer kreatin? Kreatin monohydrat er jo også noe.. Kan man dele opp kreatin i forskjellige grupper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg burde lese litt før jeg spør, men jeg spør likevel; hva er den generelle forskjellen på "PWO", "ATP" og alle andre typer kreatin? Kreatin monohydrat er jo også noe.. Kan man dele opp kreatin i forskjellige grupper?

Det finnes flere typer kreatin, men stortsett er vel de fleste enige i at Kreatin Monohydrat er både bra, og rimelig, og derfor det folk bruker :)

Anngåenge PWO, er dette en "mix" du tar 15-20 min før trening, som skal øke fokus, energi og "pump" på trening :-) Inneholder som regel diverse stimulerende stoffer, vanligvis en del koffein ofte blandet med mer.

Mange PWO inneholder små doser av Kreatin også, men utifra det jeg har lest nå, så inneholde de mindre enn hva en burde kjøre på iløpet av en dag. (får i meg ca 2g kreatin til dagen gjennom PWO)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inb4 Raptorial sier "Les artikkelen!" for fjerde gang.

*leser* , men er jo en lang artikkel :

Så utifra det jeg har forstått, får jeg i meg nok kreatin gjennom PWO :

" Et mer moderat inntak på 2-5 g pr dag øker nivåene jevnt til de er fulle, og rundt 2 g om dagen er nok til å vedlikeholde fulle nivåer."

Og at det ikke er noe effekt av å ta det etter trening : "Det viktigste er å få i seg kreatinet – når og hvordan er underordnet."

:-)

Da var den ferdig lest. Utrolig god og lettforståelig artikkel Raptorial :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak handler det om at de som selger deg produktet ønsker at du skal ta mye av produktet, sånn at de kan selge deg mer.

Er det ikke ganske lavmål av proteinfabrikken å skrive opp 4 ganger så mye dosering på ett kreatinprodukt bare for å få solgt mer? Ingen som reagerer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest den. Har det seg slik at det er oppført en dosering som var brukt før da, kanskje? Er vell fortsatt litt dårlig av en så stor marknadsfører å gjøre en slik tabbe?

Tidligere var det vanlig å innta relativt store doser, 5 g x 5-6 iløpet av en dag. Dette øker nivåene raskt. Et mer moderat inntak på 2-5 g pr dag øker nivåene jevnt til de er fulle, og rundt 2 g om dagen er nok til å vedlikeholde fulle nivåer.

Mange, spesielt jenter, er bekymret for at de skal binde mye vann ved kreatininntak. Ved moderat inntak (~2 g) som ikke følges av en drastisk økning av væskeinntak slik som var vanlig med de tidlige protokollene med opptil 25 g kreatin om dagen, er ikke dette sannsynlig, og du kan få en fin prestasjonsfremmende effekt uten ekstra vektøkning (9).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...