Gå til innhold

Hvorfor blir jeg ikke støl?


elin cecilie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Huff, for en mann var dette en FRYKTELIG overskrift å bli møtt med på morran.

Fra alvor til alvor, kosthold her MYE å si om hvordan musklene føles etter en omgang tungt arbeide. Uten at du sier noe mer om hva du definerer " hardt " er det egentlig umulig svar på...

Mener du at et godt kosthold vil motvirke stølhet, eller fremheve det? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, for en mann var dette en FRYKTELIG overskrift å bli møtt med på morran.

Fra alvor til alvor, kosthold her MYE å si om hvordan musklene føles etter en omgang tungt arbeide. Uten at du sier noe mer om hva du definerer " hardt " er det egentlig umulig svar på...

jeg løfter så tungt at jeg såvidt greier de siste repsa i hvert sett.. 3 sett,10 reps.. tryne vrenges og jeg lager morsome lyder:p

Myoprotein sin shake etter trening og jeg tror nok jeg ha et ganske bra kosthold resten av degen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stølhet, DOMS (Delayed onset muscle soreness) osv er ikke en god indikator på om du trener bra eller ikke. Bruk heller indikatorer som for eksempel at du får, eller ikke får, økning i styrke, bedre kondisjon eller større muskler.

vil si at hendene mine har blitt mye mer markert på kunn en mnd såjeg gjør det nok slik det skal gjøres, begynner og å få større skuldre og kjenner en triceps der bak:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at du er heldig som ikke blir støl etter trening, da det forkorter restitusjonstiden betraktelig og du kan belaste mer enn om musklene dine hadde vært støl og sår i flere dager etter trening. Som sagt ovenfor stølhet er ingen indikasjon på hvor godt utbytte du har av treningen, men heller en bivirkning av uvante bevegelser eller økt motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si at hendene mine har blitt mye mer markert på kunn en mnd såjeg gjør det nok slik det skal gjøres, begynner og å få større skuldre og kjenner en triceps der bak:p

Så fint :) Ikke bekymre deg over at du ikke blir stiv, men vær heller glad :) Det er ganske individuelt, og det vil også variere etter hvor ofte du trener (hvor vant kroppen din er til den typen belastning)

Personlig er jeg stort sett støl her eller der, men hvis jeg har tatt fri fra trening, la oss si en måned, og kommer tilbake og kjører lett høyreps knebøy FOR EKSEMPEL, .. da er det faen meg så ille at jeg har problemer med å holde tritt med besto i rullatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at et godt kosthold vil motvirke stølhet, eller fremheve det? :p

Det er hevet over enhver tvil at karbo-redusert kosthold gjør at jeg i praksis ikke blir støl i muskulaturen etter tungt arbeid / trening.

Jeg har lest noe en artikkel om dette, uten at jeg skjønte så mye av den. Vil anta noen med mer peil enn meg kan fylle inn hva som skjer, jeg bare merker virkningen. Jeg er ingenlunde på super-lav-karbo-linja, og spiser i snitt 1 grovt havreknekkebrød pr dag, samt gulerøtter, tomater og annen karbo-rike grønnsaker i normale mengder. Unngår frukt ( 1-2 frukt pr uke max ) og unngår alt av hvitt sukker. Unngår alt av hvetemel, potet og ris. Noen vil kalle dette lavkarbo, jeg kaller det Espen-dietten.

Hadde det medført det andre trådstarter insinuerer, hadde det nok blitt forkastet av kona....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istede for å fokusere på å løfte vekta, fokuser på å tren muskelen. Nå aner ikke jeg åssn du utfører øvelsene, men mange fokuserer for mye på å få den stanga opp (og bruker mye andre muskler enn de egentlig skal) istede for å få god kontakt med muskelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hevet over enhver tvil at karbo-redusert kosthold gjør at jeg i praksis ikke blir støl i muskulaturen etter tungt arbeid / trening.

Jeg har lest noe en artikkel om dette, uten at jeg skjønte så mye av den. Vil anta noen med mer peil enn meg kan fylle inn hva som skjer, jeg bare merker virkningen. Jeg er ingenlunde på super-lav-karbo-linja, og spiser i snitt 1 grovt havreknekkebrød pr dag, samt gulerøtter, tomater og annen karbo-rike grønnsaker i normale mengder. Unngår frukt ( 1-2 frukt pr uke max ) og unngår alt av hvitt sukker. Unngår alt av hvetemel, potet og ris. Noen vil kalle dette lavkarbo, jeg kaller det Espen-dietten.

Hadde det medført det andre trådstarter insinuerer, hadde det nok blitt forkastet av kona....:)

Nja, om et kosthold med redusert mengde karbo fører til mindre stølhet, det tror jeg da må være litt individuelt? Jeg spiser relativt lite karbohydrater, rett og slett fordi jeg ikke er glad i karbohydratrik mat, men jeg blir ofte støl selv om. Les; Svært støl!

Det er jo bevist at stølhet også har mye med kcal-inntak å gjøre. Kroppen bruker lenger tid på å restituere seg når du får i deg mindre næring, uavhengig av hvor god denne næringen er. Så det kan også ha noe med det å gjøre.

Men som sagt, tror dette med stølhet er veldig veldig individuelt :) Man skal i alle fall ikke føle at man ikke kjører hardt nok fordi man ikke blir støl!

http://fitnessbloggen.no/stol-av-trening/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istede for å fokusere på å løfte vekta, fokuser på å tren muskelen. Nå aner ikke jeg åssn du utfører øvelsene, men mange fokuserer for mye på å få den stanga opp (og bruker mye andre muskler enn de egentlig skal) istede for å få god kontakt med muskelen.

har hatt mye god hjelp på trening å får masse skryt over at jeg utfører øvelsene veldig bra:) fokuserer mer på å få skikkelig kontakt med den riktige muskelen:) får øvelsene godt inn før jeg tenker på å utføre øvelsen med tung vekt:) jeg skal IKKE bli skada igjen!:p har gått på den smellen med å løfte feil så aaaltfor mange ganger!:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...