Gå til innhold

Øvelser for å bedre holdningen?


Elliot

Anbefalte innlegg

Er ikke fornøyd med holdningen min og lurer på om dere har tips til tøyninger, styrkeøvelser, mobiliseringsøvelser for å forbedre holdningen min? Er det øvelser jeg bør unngå?

Legger ved et bilde av meg slik at dere kan se hva jeg bør fokusere på.

K2N1dGhV.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester
Google bilder: Power posing

Ja, for trådstarter lurte jo på hvordan han skulle stå for å se ut som en superhelt på bilder... Did you even read the original post?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Power posing øker testosteron og senker kortisol.

A) Målbart/Merkbart... Fortsatt ikke det TS spurte om

B) Skulle han gjette seg til dette? Jeg ber deg hyggelig, skal du først svare, så svar nå på det de spør om, og såpass utfyllende at de skjønner hvor du vil hen med svaret. Ikke en rebus slik som her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å være helt dønn ærlig, så ser jeg ikke noe galt med holdningen din. Om du sammenligner med dette referansebildet, vil du se at alt anatomisk stort sett er som det skal. Du har ikke foroverroterte skuldre, ikke noe særlig antydning til unormal tilt i ryggen og er greit proporsjonert. Magemusklene dine er lett skjøvet fram i forhold til brystet, som er normalt.

Jeg tror at du muligens har blitt manipulert av veldig kraftige og muskuløse folk som har endret proporsjonene sine gjennom økt volum på store muskelgrupper som bryst og ben. Slik jeg ser det har du en blanding mellom en ectomorph og mesomorph kroppsbygning, som jeg vil påstå er et godt grunnlag. For deg handler det derfor om å finne et balansert treningsprogram, framfor et korrigerende et. :)

Posture.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enig med innlegget til Cazorla (med unntak om bruk av meso/ecto-klassifikasjon(,holdningen din ser ikke så aller verst ut, kan du prøve å formulere mer spesifikt hva du er misfornøyd med?

Vel jeg har postet bildet på ulike forumer og det ser ut til at det det er helt vidt forskjellige meninger. Noen mener at her er det veldig mye å jobbe med, mens andre mener at den er helt ok.

Jeg mener selv at jeg har en forward head posture. Det er også andre jeg kjenner som har kommentert at jeg henger med hodet, eller at jeg må rette meg opp og at holdningen er dårlig.

Jeg synes også at hofta og magen tyter litt for mye frem og at jeg har litt for mye lordose i korsryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

korsryggen_og_nervesystemet.jpg

Er det så rart at hodet ditt stikker litt framover når nakkevirvlene faktisk er bygd slik? ;)

lordosis-lower-back-pain.jpg

Til venstre har du et tilfelle av mye lordose, mens du er mer som i bildet til høyre. Det er mange som tror at ryggsøylen er strak som en pinne, men det er den altså ikke.

Om du virkelig er usikker, ville jeg bestilt en time hos fastlegen. Slik er det på forum. Det er utrolig mange "leger" og doktorer som har sitt å si, uten at det blir særlig mer troverdig av den grunn. Jeg er ikke sertifisert til å stille noen diagnose heller, men ut i fra mitt nivå av kompetanse virker holdningen din helt grei.

Om du er myk nok, prøv å sitte i yoga-stillingen lotus. Da får du god sittestilling. Husk på denne stillingen når du sitter med PCen og ikke har noe å lene bak imot, i stedet for å la overkroppen falle forover. Når du sover, kjenn etter om du har et strekk i nedre del av ryggen når du ligger på siden. Isåfall, crunch magen litt sånn at magemusklene får et lite spenn over seg i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korsryggen_og_nervesystemet.jpg

Er det så rart at hodet ditt stikker litt framover når nakkevirvlene faktisk er bygd slik? ;)

lordosis-lower-back-pain.jpg

Til venstre har du et tilfelle av mye lordose, mens du er mer som i bildet til høyre. Det er mange som tror at ryggsøylen er strak som en pinne, men det er den altså ikke.

Om du virkelig er usikker, ville jeg bestilt en time hos fastlegen. Slik er det på forum. Det er utrolig mange "leger" og doktorer som har sitt å si, uten at det blir særlig mer troverdig av den grunn. Jeg er ikke sertifisert til å stille noen diagnose heller, men ut i fra mitt nivå av kompetanse virker holdningen din helt grei.

Om du er myk nok, prøv å sitte i yoga-stillingen lotus. Da får du god sittestilling. Husk på denne stillingen når du sitter med PCen og ikke har noe å lene bak imot, i stedet for å la overkroppen falle forover. Når du sover, kjenn etter om du har et strekk i nedre del av ryggen når du ligger på siden. Isåfall, crunch magen litt sånn at magemusklene får et lite spenn over seg i stedet.

Takk for tilbakemelding, men jeg må si meg uenig i at det høyre bildet er bra/ideel holdning.

Ser man på holdningen til mange fra U-land der det er lite bruk av pc og kontorarbeid så kan man tydelig se en my e rettere nakke.

Jeg legger ved noen bilder for å prøve å illustrere:

Altså hva vi i den "moderne" delen av verden anser som normal holdning har kanskje blitt slik fordi holdningen vår har blitt forverret de siste 50 år!? Og at "normalen" har blitt slik du viser på bildet til høyre.

post-33208-14440975425829_thumb.jpg

post-33208-14440975426946_thumb.jpg

post-33208-14440975427221_thumb.jpg

post-33208-14440975427484_thumb.jpg

post-33208-14440975427817_thumb.jpg

post-33208-14440975428156_thumb.jpg

post-33208-14440975428529_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideell holdning er det ikke, men det du har er som du selv sier ikke noe annerledes enn hva de aller aller fleste i Norge har. At det er variasjon på spedbarn og voksne er en selvfølge, og at det kan være variasjon mellom afrikanere og nordvestlige europeere er også ingen umulighet. At PC-bruk og framoverlent sittestilling er en viktig faktor vil jeg samtidig anse som ganske sannsynlig.

Kanskje burde en anbefale alle å kjøpe minst 15 tommer bærbare og ha en maks oppløsning på 1200x800, eller høy oppskalering? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvis de aller fleste i Norge har en dårlig holdning i forhold til hva som er ideelt, så vil jeg gjøre endel spesifikke tiltak for å forbedre holdningen min. All pc bruken og sittingen vil jo ikke gjøre holdningen bedre akkurat, så da tenker jeg det kan være lurt å ta tak i dette. Jeg går ut fra at ryggproblemer er mer utbredt i den utviklede delen av verden enn i U-land uten at jeg har noe bevis for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...