Gå til innhold

Karbohydrater


vilblisterk

Anbefalte innlegg

Hva mener du er riktig fordeling av karbohydrater gjennom dagen? Hva fungerer best for deg og hvorfor? :)

Hadde vært kjekt å få litt synspunkter på dette av ren nysgjerrighet.

Selv har jeg fått to ulike fitnessdietter fra ulike fitness coacher. Den ene satt opp med ingen til frokost og økende utover dagen og mest til kvelds. Den andre motsatt. Mest til frokost og mindre utover dagen.. Har en formening om hva som fungerer best men har lyst å høre andre erfaringer før jeg røper det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det har så mye å si med tanke på resultater.

Eg spiser jevnt med karbs utover dagen, begynner med 80-90 karbs til frokost i form av havregryn, men eg har gjort dette over en lang periode og er vant til det. min diett er 40/40/20.

Du må finne ut hva som passer best for deg og dagen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever etter biorytme ish. Er ikke utrolig nøye med sånt, men kroppen min responderer veldig bra om jeg sparer det meste av karbs til kvelden:) Nå spiser jeg også etter Pf, så blir en blanding av disse to. Funker fett for meg, men kansje ikke for deg. Sånn vil det nok alltid være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er riktig fordeling av karbohydrater gjennom dagen? Hva fungerer best for deg og hvorfor? :)

Hadde vært kjekt å få litt synspunkter på dette av ren nysgjerrighet.

Selv har jeg fått to ulike fitnessdietter fra ulike fitness coacher. Den ene satt opp med ingen til frokost og økende utover dagen og mest til kvelds. Den andre motsatt. Mest til frokost og mindre utover dagen.. Har en formening om hva som fungerer best men har lyst å høre andre erfaringer før jeg røper det :)

Er det ikke best å innta karbohydrater iløpet av dagen når du har bruk for energi, siden karbohydrater mer eller mindre er energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke best å innta karbohydrater iløpet av dagen når du har bruk for energi, siden karbohydrater mer eller mindre er energi?

Det har alltid vært min teori også men har lest andre teorier som mener motsatt.. At man bør spise mest på kvelden som blant annet kan gi bedre søvn som woop over skrev.. Og at å droppe karbs på morgenen gir et mer stabilt blodsukker utover dagen..

Man må jo uansett finne sin måte å fungere best, men artig å høre litt forskjellige erfaringer:)

For mitt mål som er å øke muskelmasse og redusere fett% syns jeg nok det fungerte best med mest karbs om kvelden. Frokosten holdt meg mett lenger ( havregryn blir jeg så fort sulten av igjen) og jeg fikk et deilig karbo måltid på kvelden som gjorde meg mindre sugen på andre ting:) Og resultatene ble bedre. Kcal mengde og matvarene var omtrent helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke best å innta karbohydrater iløpet av dagen når du har bruk for energi, siden karbohydrater mer eller mindre er energi?

Det er nok ganske forskjellig fra person til person. Jeg er litt sånn at jeg går veldig høyt opp - og veldig fort ned igjen om jeg spiser f.eks havregrøt med syltetøy og frukt til frokost. Spiser jeg protein- og fettrik frokost holder jeg bedre på konsentrasjonen gjennom skoledagen. For en som er mer fysisk aktiv iløpet av dagen og ikke sitter bak skolepulten er nok situasjonen annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lite karbs på dagen, ca 30-40g og resten til middag og kvelds/ettertrening, ca 250g.

På dagtid er jeg høy på fett og ettermiddag/kveld lav på fett. Protein har jeg ca konstant utover hele dagen, men litt høyere etter trening.

Jeg har forstått det slik at når du spiser mindre karbs og mer fett tidlig på dagen, setter du kroppen opp for og mobilisere fettsyrer, mens etter trening har du høyere insulinfølsomhet og vil styre karbs mer inn i musklene og lagre dem som muskelglykogen.

Desuten elsker jeg følelsen av og spise meg god og mett før sengetid. Merker også jeg sover bedre av mye karbs på kvelden. Vis jeg har hatt et måltid med mye fett på kvelden, kan jeg våkne mye på natta og ligge vri meg. Men dette er bare min mening og hva som har funket for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lite karbs på dagen, ca 30-40g og resten til middag og kvelds/ettertrening, ca 250g.

På dagtid er jeg høy på fett og ettermiddag/kveld lav på fett. Protein har jeg ca konstant utover hele dagen, men litt høyere etter trening.

Jeg har forstått det slik at når du spiser mindre karbs og mer fett tidlig på dagen, setter du kroppen opp for og mobilisere fettsyrer, mens etter trening har du høyere insulinfølsomhet og vil styre karbs mer inn i musklene og lagre dem som muskelglykogen.

Desuten elsker jeg følelsen av og spise meg god og mett før sengetid. Merker også jeg sover bedre av mye karbs på kvelden. Vis jeg har hatt et måltid med mye fett på kvelden, kan jeg våkne mye på natta og ligge vri meg. Men dette er bare min mening og hva som har funket for meg:)

Hva skjer når du mobiliserer fettceller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den var litt heavy ja, men stemmer det slik jeg forsto, at ved mye karbs og lite fettsyrer tilgjengelig vil man (pga høyere insulinnivå som blokkerer for tilgang til fettreservene) ha høyeste fettlagring, mens ved motsatt tilfelle vil tilgangen til fett som reserve være større? Videre trekker jeg da konklusjonen om at det er derfor mange anbefaler fet+protein før tening og (mer) karbs+protein etter trening? Eller er jeg helt på jordet?

Om jeg antar det er som jeg tror, ser det for meg ut som om det kanskje er dette biorytme har som grunnlag. Om dette så er tilfellet, for de som trener før frokost, vil det da være hensiktsmessig med mer karbs i første måltid, som da er like etter trening, og heller mindre karbs og mer fett senere på dagen?

Ikke meningen å kuppe tråden med dette, men så plutselig en sammenheng jeg ikke har sett så klart før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var litt heavy ja, men stemmer det slik jeg forsto, at ved mye karbs og lite fettsyrer tilgjengelig vil man (pga høyere insulinnivå som blokkerer for tilgang til fettreservene) ha høyeste fettlagring, mens ved motsatt tilfelle vil tilgangen til fett som reserve være større? Videre trekker jeg da konklusjonen om at det er derfor mange anbefaler fet+protein før tening og (mer) karbs+protein etter trening? Eller er jeg helt på jordet?

Du tenker helt likt som meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...