Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som sagt så KAN det ha negativ effekt:

De som får mindre enn seks timer under dynen har større risiko for å utvikle hjertesykdom, diabetes, angst og fedme. Folk som får den optimale mengden søvn - syv til ni timer hver natt - er mindre utsatt for å få disse sykdommene

På den andre siden hevder forskere at for mye søvn heller ikke er bra for helsen. American Academy of Sleep Medicine fant ut at risikoen for hjertesykdom, hjerneslag og diabetes var enda høyere blant folk som sover lenge.

Kilde http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10127081

Poenget mitt er at fordi folks søvnbehov er ulikt, er det totalt meningsløst å måle søvnkvalitet i antall timer man sover. Man må ta utgangspunkt i hver enkelt persons behov. Studien referert i artikkelen har kun sett på korrelasjoner, og sier ingenting om behov eller kausalitet.

Fortsetter under...

Huff... Samme her. Men greier ikke å sove mer enn 8 timer og jeg greier ikke å sove gjennom en hel natt.. Våkner som regel på natta å ligger våken i 1-3 timer...

Nei er aldri sammenhengende her heller, våkner alltid noen ganger iløpet av sovetiden .. Tungt til tider :sleep:

6-8 timer. Men jeg har pådratt meg en latterlig dårlig uvane jeg ikke kan styre. Sånn ca klokken 03.11 presis våkner jeg fordi jeg må på do....

Noen som har vært borti lignenden? Og har en kur mot dårlige uvaner som denne?

6-8 timer. Men jeg har pådratt meg en latterlig dårlig uvane jeg ikke kan styre. Sånn ca klokken 03.11 presis våkner jeg fordi jeg må på do....

Vel, thats creapy... I fjor vår våknet jeg også til det tidspunktet hver eneste natt(de gangene jeg sovna tidlig), samme gjorde mannebeinet, vi var ikke kjærester da, men snakket hver eneste dag. Han våkna til det klokkeslettet hver eneste natt i over ett år... :/

Om du må på do om natta, tiss før du legger deg, ikke drikk varm drikke før sengetid(noen som mener at te gjør dem tissetrengt).

Nå sover jeg en plass mellom 3-6 timer i ukedagene og 5-11 timer i helgene. Sover jeg lenge i helgene våkner jeg alltid i 8-9tiden og trør litt i leiligheta før jeg kryper under dyna og slokner igjen. Har perioder der jeg sover opp til 18 timer i døgnet og blir en forbanna grinerunge om jeg blir forstyrra mens jeg sover, eller om jeg får litt for mange spørsmål som irriterer meg. Vet jeg bør få et mer jevnt søvnmønster, men er litt vansklig når man ligger i senga å stirrer i taket i opp til 6 timer...

Det samme skjer med meg. (Har ikke lagt merke til et presist klokkeslett, men det er alltid noe med 05.) Har bare vært sånn de siste mnd, og jeg mistenker at det kan ha noe å gjøre med kreatin. Egentlig fordi jeg i starten måtte hyppigere på do på dagtid, men blæren har tydeligvis begynt å spare det opp til jeg ligger og sover godt om natten :devil:

Annonse

Jeg har også hatt en venninne som opplevde å våkne akkuratt fem på 3 hver natt i en periode.. Sykt creepy.

Hår våknet en time før jeg skal stå opp for å tisse de siste to dagene.. Det må være noe djevelen har pønsket ut for å tulle med meg tror jeg. :(

Vel, thats creapy... I fjor vår våknet jeg også til det tidspunktet hver eneste natt(de gangene jeg sovna tidlig), samme gjorde mannebeinet, vi var ikke kjærester da, men snakket hver eneste dag. Han våkna til det klokkeslettet hver eneste natt i over ett år... :/

Om du må på do om natta, tiss før du legger deg, ikke drikk varm drikke før sengetid(noen som mener at te gjør dem tissetrengt).

...

Det samme skjer med meg. (Har ikke lagt merke til et presist klokkeslett, men det er alltid noe med 05.) Har bare vært sånn de siste mnd, og jeg mistenker at det kan ha noe å gjøre med kreatin. Egentlig fordi jeg i starten måtte hyppigere på do på dagtid, men blæren har tydeligvis begynt å spare det opp til jeg ligger og sover godt om natten :devil:

Håper ikke jeg vil fortsette med å gjøre dette i et helt år! Det er irriterende allerede og gjør at jeg sover dårlig...

Går alltid på do før leggetid og drikker veldig lite om kvelden. Så det er egentlig veldig rart. Får prøve å gjøre meg ferdig med dagens drikking før klokken 18 i dag kanskje.

Nå sover jeg en plass mellom 3-6 timer i ukedagene og 5-11 timer i helgene. Sover jeg lenge i helgene våkner jeg alltid i 8-9tiden og trør litt i leiligheta før jeg kryper under dyna og slokner igjen. Har perioder der jeg sover opp til 18 timer i døgnet og blir en forbanna grinerunge om jeg blir forstyrra mens jeg sover, eller om jeg får litt for mange spørsmål som irriterer meg. Vet jeg bør få et mer jevnt søvnmønster, men er litt vansklig når man ligger i senga å stirrer i taket i opp til 6 timer...

Gode råd her: Harvard Medical School - Twelve Simple Tips to Improve Your Sleep. Søvnhygiene krever disiplin, ingen tvil. Forplikt deg til å gjennomføre et opplegg i 2-3 uker. Se på det som en del av treningen din. Søvn er et et fundament for all ytelse. Jeg blir grinete og hater verden hvis jeg sover under 7 timer flere dager på rad.

Jeg er ikke flink nok selv, men jeg la merke til forbedring når jeg etablerte en god søvnrutine som inkluderte 10 minutter meditasjon/mindfulness før leggetid. Unngå å glane på PC og mobiltelefon/nettbrett timen før du legger deg. Om det av ymse årsaker blir vanskelig så installér programvare som endrer fargetemperaturen på skjermen slik at du ikke sitter med dagslys helt til du legger deg. F.lux for PC/Mac/iPad, Twilight for Android.

Er du helt ute å kjøre så kan melatonintilskudd hjelpe, det får du på resept fra fastlegen din (kan også hjelpe mot tinnitus for de som sliter med det).

Gode råd her: Harvard Medical School - Twelve Simple Tips to Improve Your Sleep. Søvnhygiene krever disiplin, ingen tvil. Forplikt deg til å gjennomføre et opplegg i 2-3 uker. Se på det som en del av treningen din. Søvn er et et fundament for all ytelse. Jeg blir grinete og hater verden hvis jeg sover under 7 timer flere dager på rad.

Jeg er ikke flink nok selv, men jeg la merke til forbedring når jeg etablerte en god søvnrutine som inkluderte 10 minutter meditasjon/mindfulness før leggetid. Unngå å glane på PC og mobiltelefon/nettbrett timen før du legger deg. Om det av ymse årsaker blir vanskelig så installér programvare som endrer fargetemperaturen på skjermen slik at du ikke sitter med dagslys helt til du legger deg. F.lux for PC/Mac/iPad, Twilight for Android.

Er du helt ute å kjøre så kan melatonintilskudd hjelpe, det får du på resept fra fastlegen din (kan også hjelpe mot tinnitus for de som sliter med det).

Legger meg stort sett alltid til samme tid, data og mobil er ikke i samme rom som jeg sover i, og leser stort sett bøker før leggetid.

Har prøvd innsovningspiller som legen har gitt meg, uten store resultatet dessverre, men regner med at vi etterhvert kanskje finner en løsning som kan hjelpe meg på det største problemet, nemlig å starte søvnen.

Å være nattdyr og samtidig a-menneske er ikke optimalt, men vansklig å endre ting som alltid har vært slik. Morsome er at jeg er i best humør og mest efektiv når jeg har sovet lite:D

You're weird :p Noen folk har bare føkka søvnmønster. Hva med melatonin? Det går for å være et veldig trygt tilskudd. 10 minutter meditasjon utgjør stor forskjell på meg hvis jeg er litt småstress og tenker på shit jeg egentlig ikke trenger tenke på.

You're weird :p Noen folk har bare føkka søvnmønster. Hva med melatonin? Det går for å være et veldig trygt tilskudd. 10 minutter meditasjon utgjør stor forskjell på meg hvis jeg er litt småstress og tenker på shit jeg egentlig ikke trenger tenke på.

har ikke prøvd det enda nei. Om jeg er skikkelig stressa er det mye lettere for meg å sovne, men å gå rundt å være konstant stressa for å få til å sove er ikke bra, da begynner jeg heller med rødvin igjen :p Og man kan ikke be en som mest sansynlig har ADD om å slutte å tenke på ting, det er teknisk sett umulig:P

technically_correct_futurama.gif

Jeg deltok nylig på et webinar om produktivitet. Der var det bl.a. en video med en terapeut som sa at en del folk i dag har akkurat de samme symptomene på ADD pga. stress selv om de egentlig ikke har det sånn medisinsk sett. Når de fikk roa ned ved hjelp av flere teknikker så forsvant ADD-symptomene, bortsett fra de som da faktisk hadde ADD. Jeg kan se om jeg finner ut hvem han var, interessante greier.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...