Gå til innhold

Foroverroterte skuldre


Knall

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg trener omtrent bare rygg (driver med klatring) og mine skuldre er skikkelig foroverbøyde.. så mye at når jeg retter meg opp så knaker det i ryggsøylen og brystbeinet!! vet ikke hvilke rygg øvelser som er rette øvelser da? gjort litt omvendt flies for fikk et tips om at det skulle dra scapula tilbake. noen som vet? (kan si at jeg ikke er så flink til å tøye da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trener omtrent bare rygg (driver med klatring) og mine skuldre er skikkelig foroverbøyde.. så mye at når jeg retter meg opp så knaker det i ryggsøylen og brystbeinet!! vet ikke hvilke rygg øvelser som er rette øvelser da? gjort litt omvendt flies for fikk et tips om at det skulle dra scapula tilbake. noen som vet? (kan si at jeg ikke er så flink til å tøye da)

Når du klatrer så er jo skuldrene dine bøyd fremover mot veggen hele tiden, så er ikke så rart at du blir foroverbøyd da. Jeg tror stretching og varianter av ro-øvelser vil hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg trener omtrent bare rygg (driver med klatring) og mine skuldre er skikkelig foroverbøyde.. så mye at når jeg retter meg opp så knaker det i ryggsøylen og brystbeinet!! vet ikke hvilke rygg øvelser som er rette øvelser da? gjort litt omvendt flies for fikk et tips om at det skulle dra scapula tilbake. noen som vet? (kan si at jeg ikke er så flink til å tøye da)

Øvelser med albuen ut fra kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk jeg å som 18. Var disponibel for det pga dårlig design fra naturens side (les: små skulderblad)

Det som funket fint for meg var som nevnt facepulls, og omvendt sidehev. Samt lage et treningsprogram med fokus på trekkøvelser framfor push=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk jeg å som 18. Var disponibel for det pga dårlig design fra naturens side (les: små skulderblad)

Det som funket fint for meg var som nevnt facepulls, og omvendt sidehev. Samt lage et treningsprogram med fokus på trekkøvelser framfor push=)

Hei, og takk for svar!

Er skuldrene dine helt ok nå? Hvor lang tid tok det før du merket resultater av programmet og hvor lang tid før skuldrene var lokalisert riktig?

Hvordan gjør du forresten omvendt sidehev?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

Er skuldrene dine helt ok nå? Hvor lang tid tok det før du merket resultater av programmet og hvor lang tid før skuldrene var lokalisert riktig?

Hvordan gjør du forresten omvendt sidehev?

;)

Skuldrene er i det minste bra nok til at jeg ikke har smerter når jeg kjører bil, skriver på pc, gjør hverdagslige ting, og faktisk kan jeg trene litt benk om jeg så ønsker det per dags dato(må selvfølgelig begrense meg)

Før kunne jeg knapt røre skuldrene uten stikking i venstre skulderblad.

Nå er jeg mye større tilhenger av facepulls, spesielt med kroppsvekt i slynge, men omvendt sidehev utføres slik:

http://exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html

Og jeg ser omvendt sidehev er en dårlig oversettelse, jeg mente strengt talt fremoverbøyd sidehev. Disse stimulerer bakside av skuldre, som gjerne er dårlig trent til folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lateral Raise kan være vanskelig å utføre i sluttfasen med forover roterte skuldre da. På samme måte som skulderpress (eller alle øvelser som går "over hodet") pga feil vinkel på skuldre og begrenset ROM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lateral Raise kan være vanskelig å utføre i sluttfasen med forover roterte skuldre da. På samme måte som skulderpress (eller alle øvelser som går "over hodet") pga feil vinkel på skuldre og begrenset ROM.

Det er godt mulig. Som sagt er jeg en større tilhenger av facepulls i slynge/evt med tau. Men Fremoverbøyd sidehev er et fint suplement, så lenge du løfter lett og kontrollert. Har i det minste hatt effekt av øvelsen selv.=) PS: dette er en påstand, dvs noe som kommer av erfaring, og vil ikke funke i absolutt alle tilfeller (sannsynligvis), men det meste er verdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på mitt at første pri bør være å tøye ut de korte musklene som setter skuldre i ugunstig posisjon og hindrer ROM/full bevegelse.

Vet iaff at jeg ikke klarer f.eks. facepulls så godt, fordi jeg ikke får armene langt nok bak, så det blir en sånn 90% rep fordi pec minor holder igjen.

Pec-Minor-3.jpg

Den jævelen her holder skuldrene igjen.

Facepulls, roing med smalt grep, scapular push-ups, scapular sidehev er fantastiske øvelser for skulder rehab. Og ikke glem wallslides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ikke veldig store problemer med dette og har ingen plager, men ene skulderen er uten tvil foroverrotert. Jeg har forsøkt både tøyning, facepulls osv., men med lite resultat. Syns og kanskje facepulls virker litt puslete som øvelse for å skape masse nok i skuldre rygg til å stå i mot trekket fra brystmusklene?

Jeg tenkte kanskje å prøve meg på rykk, noen kommentarer til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på mitt at første pri bør være å tøye ut de korte musklene som setter skuldre i ugunstig posisjon og hindrer ROM/full bevegelse.

Vet iaff at jeg ikke klarer f.eks. facepulls så godt, fordi jeg ikke får armene langt nok bak, så det blir en sånn 90% rep fordi pec minor holder igjen.

Pec-Minor-3.jpg

Den jævelen her holder skuldrene igjen.

Facepulls, roing med smalt grep, scapular push-ups, scapular sidehev er fantastiske øvelser for skulder rehab. Og ikke glem wallslides.

Fint innlegg!! PS, i tilegg til tøying så er det kanskje en ide å varme skulderområdene bra opp før direkte trening av området.

Facepulls er nok ikke en pingleøvelse. Var helt oppi 70KG i øvelsen før jeg tok til fornuft å senket vektene til fordel for eksentrisk rolig trening (ja jeg er den typen som lett lar meg rive med ....) Men ikke løft tungt før du vet at du håndterer det, er andre muskler som kan gå fyken da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ikke veldig store problemer med dette og har ingen plager, men ene skulderen er uten tvil foroverrotert. Jeg har forsøkt både tøyning, facepulls osv., men med lite resultat. Syns og kanskje facepulls virker litt puslete som øvelse for å skape masse nok i skuldre rygg til å stå i mot trekket fra brystmusklene?

Jeg tenkte kanskje å prøve meg på rykk, noen kommentarer til det?

Tror nesten jeg hadde tatt en tur til fysio/osteopat først. Evt tatt et bilde av den skulderen i tillegg. Foroverroterte skuldre tar sabla lang tid å fikse, det er ikke gjort på en mnd liksom. Rykk er vel bad-fucking-idea om du har foroverroterte skuldre fordi du får ikke armen langt nok bak hodet (om i det hele tatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på mitt at første pri bør være å tøye ut de korte musklene som setter skuldre i ugunstig posisjon og hindrer ROM/full bevegelse.

Vet iaff at jeg ikke klarer f.eks. facepulls så godt, fordi jeg ikke får armene langt nok bak, så det blir en sånn 90% rep fordi pec minor holder igjen.

Pec-Minor-3.jpg

Den jævelen her holder skuldrene igjen.

Facepulls, roing med smalt grep, scapular push-ups, scapular sidehev er fantastiske øvelser for skulder rehab. Og ikke glem wallslides.

Roing med smalt grep og "scapular push-ups" (måtte google;)) roterer og trekker vel strengt tatt skuldrene fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roing med smalt grep og "scapular push-ups" (måtte google;)) roterer og trekker vel strengt tatt skuldrene fremover?

Nei.

Ved roing bør du holde igjen skuldre, og holde de samlet. Gjør du øvelsen feil, så følger skuldrene med framover ja.

Og drit i bevegelsesmønsteret av skulderen under scapular push-ups: meningen er å trene scapula og styrke denne. Den vil holde skulderen igjen.

Edit: du trener opp disse:

shoulder1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...