Gå til innhold

Noen gode tips til tilskudd for å bli litt mer våken,få mer energi?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Inge tvil om at det står helt sikkert på inntaket her. Pr i dag er jeg på et ganske stort underskudd,så jeg er klar over at ting sikkert går seg til med mer mat. Men jeg tenker litt på hva jeg kan gjøre i mellomtiden..sånn for eksempel så funker koffein utrolig dårlig på meg. Jeg blir bare ikke våken av koffein,verken flytende eller i pilleform:huh:. Så det funker ikke...

Så jeg håpet at det var noen her som hadde prøvd noe som funket..:hungover::p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,med to barn er det ikke så lett,men det jobber jeg med,har bltit bedre på søvn!

Jern har jeg nok av og spiser grønnsaker og nøtter,kjøtt og fisk og søtpotet og magre meieriprodukter til det tyter ut..ja ivertfall det jeg har lov til å spise av det med tanke på at jeg er på underskudd.

Men gode tips,uten tvil,spesielt det med søvn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inge tvil om at det står helt sikkert på inntaket her. Pr i dag er jeg på et ganske stort underskudd,så jeg er klar over at ting sikkert går seg til med mer mat. Men jeg tenker litt på hva jeg kan gjøre i mellomtiden..sånn for eksempel så funker koffein utrolig dårlig på meg. Jeg blir bare ikke våken av koffein,verken flytende eller i pilleform:huh:. Så det funker ikke...

Så jeg håpet at det var noen her som hadde prøvd noe som funket..:hungover::p.

Koffein er sentralstimulerende, mao er man trøtt og slapp så blir en ikke automatisk frisk og rask - en blir faktisk mer trøtt og slapp. På samme måte om en drikker kaffe og er stressa -> blir mer stressa.

Ja,med to barn er det ikke så lett,men det jobber jeg med,har bltit bedre på søvn!

Jern har jeg nok av og spiser grønnsaker og nøtter,kjøtt og fisk og søtpotet og magre meieriprodukter til det tyter ut..ja ivertfall det jeg har lov til å spise av det med tanke på at jeg er på underskudd.

Men gode tips,uten tvil,spesielt det med søvn:)

Dersom du mangler overskudd, ligger i kcalunderskudd og i tillegg sover dårlig -> ond sirkel

Det vil ikke bli bedre av seg selv om en ikke gjør endringer. Hva en inntar av mikro og makronæring er alfa omega - og har en veldig fin dominoeffekt på både søvn, søtsug, stress, prestasjon og motivasjon

Ser du at det ikke henger på grep? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet dette,og takk for gode svar:).

Men jeg har oppfølging fra lege og spesialister og jeg har vært på et opplegg nå siden starten på jan,som forsåvidt er slutt den 3 mars,så underskuddet har ikke vært noe lenge.

Jeg prøver forsåvidt å slutte å telle kcal,det er en del av terapien,slik at jeg vet ikke hvor stort underskuddet mitt er per i dag men drøyt er det ikke mer enn 500 kcal kanskje mindre altså.

Jeg er ikke sulten. Jeg er ikke søtsugen. Jeg er bare sykt trøtt:O Og selv om jeg sover nok i teorien kunne ejg vel sovet hele dagen om jeg kunne fått lov. Ja,jeg er under utredning ,mulig en ME diagnose,men dette tar tid. Jeg vet bare at med dårlig kosthold og at jeg ikke trener og holder meg i aktivitet gjør at ejg får smerter + blir trøttere.

Eneste gangen jeg ikke er sliten og trøtt er når jeg trener eller er ute å går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg vet dette,og takk for gode svar:).

Men jeg har oppfølging fra lege og spesialister og jeg har vært på et opplegg nå siden starten på jan,som forsåvidt er slutt den 3 mars,så underskuddet har ikke vært noe lenge.

Jeg prøver forsåvidt å slutte å telle kcal,det er en del av terapien,slik at jeg vet ikke hvor stort underskuddet mitt er per i dag men drøyt er det ikke mer enn 500 kcal kanskje mindre altså.

Jeg er ikke sulten. Jeg er ikke søtsugen. Jeg er bare sykt trøtt:O Og selv om jeg sover nok i teorien kunne ejg vel sovet hele dagen om jeg kunne fått lov. Ja,jeg er under utredning ,mulig en ME diagnose,men dette tar tid. Jeg vet bare at med dårlig kosthold og at jeg ikke trener og holder meg i aktivitet gjør at ejg får smerter + blir trøttere.

Eneste gangen jeg ikke er sliten og trøtt er når jeg trener eller er ute å går..

Ok - da blir saken fort en helt annen!

Dersom det er snakk om ME, er det som du har erfart selv - mye med tilpasning. Du føler deg trøtt og slapp hvis du "tillater" deg å være det - misforstå meg rett :)

På samme måte som du får en oppkvikkende effekt av sunn mat og fysisk aktivitet -> tilpasning

På den måten vil jeg ikke anbefale deg sentralstimulerende i store doser om du føler deg slapp, da det heller kan få en forverrende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei,for stress er også en del av terapien jeg er i skjønner du. Jeg er og har vært veldig stressa og har derav store plager pga dette også.

Jeg tar en del tilskudd som fres for eksempel..og jeg har ikke helt ærlig tenkt over at det kan være negativt. Så dette må/bør jeg slutte med? Jeg føler jo ikke det har noe effekt uansett,energien jeg får under trening får jeg de gangene jeg ikke tar fres for eksempel også.

Så slutte med koffein=lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei,for stress er også en del av terapien jeg er i skjønner du. Jeg er og har vært veldig stressa og har derav store plager pga dette også.

Jeg tar en del tilskudd som fres for eksempel..og jeg har ikke helt ærlig tenkt over at det kan være negativt. Så dette må/bør jeg slutte med? Jeg føler jo ikke det har noe effekt uansett,energien jeg får under trening får jeg de gangene jeg ikke tar fres for eksempel også.

Så slutte med koffein=lurt?

Du kan iallefall kutte ned/ut en periode og se om det har en effekt, det verste som vil skje er ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...