Gå til innhold

Å ikke ta ukes-pauser/deload. Skadelig?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Trent seriøs styrke i nesten 3 år og lurer på om det er skadelig å ikke ta disse ukespausene så mange anbefaler å ta hver 6-7 uke. Er det veldig nødvendig? Føler jeg ikke trenger det. Har trent konstant i snart et halvt år, og det har gått helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Trent seriøs styrke i nesten 3 år og lurer på om det er skadelig å ikke ta disse ukespausene så mange anbefaler å ta hver 6-7 uke. Er det veldig nødvendig? Føler jeg ikke trenger det. Har trent konstant i snart et halvt år, og det har gått helt fint.

No er eg jo ikkje ekspert på sånt, men du ser på ingen måte skada ut (snarare tvert imot), så kanskje det går bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke noe bedre å komme med en egne erfaringer. Jeg selv føler meg mye bedre etter å ha hatt en deload uke. Kroppen får litt hvile og jeg pleier å være så rastløs på slutten av uken har styrkeøktene blir helt rå når jeg starter ondentlig igjen. Har ikke noe fast plan jeg følger. Føler jeg at kroppen er konstant utslitt og verker tar jeg en uke fri, evt. lette vekter hvor fokus ligger på teknikk. Dette funker knall for min del, men kan sikkert være teit for en annen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre eller fire ukespauser på 4,5 treningsår (samtlige ufrivillige). Jeg deloader heller aldri, men kan ta en lettere økt her og der hvis jeg føler for det. Å ta ukespause etter 6-7 uker, er i mine øyne helt latterlig ofte og unødvendig, med mindre du trener som en dum bodybuilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt tre eller fire ukespauser på 4,5 treningsår (samtlige ufrivillige). Jeg deloader heller aldri, men kan ta en lettere økt her og der hvis jeg føler for det. Å ta ukespause etter 6-7 uker, er i mine øyne helt latterlig ofte og unødvendig, med mindre du trener som en dum bodybuilder.

Vet ikke av noen bodybuildere som tar frivillige treningspauser utenom den ene uka i året de drar til sydligre strøk, men kanskje jeg bare kjenner smarte bodybuildere..(haha, i wish:D)

Men nei, vil ikke si det er nødvendig, men mindre du faktisk kjenner på kroppen at du trenger en liten pause (noe som egentlig ikke trengs så lenge du spiser og sover nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke av noen bodybuildere som tar frivillige treningspauser utenom den ene uka i året de drar til sydligre strøk, men kanskje jeg bare kjenner smarte bodybuildere..(haha, i wish:D)

Var ikke helt poenget mitt heller :) Hvis man trener som en dum BB'er (idiothøyt volum, failure, kort-rom) så sier en natty-kropp fort stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når jeg var grønn som gresset over septiktanken og ikke visste hva deload eller periodisering var, og i tillegg trente som en "dum bodybuilder", førte mangel på deload til total overtrening og mangel på fremgang.

Mennesker har ulike forutsetninger, både i forhold til treningserfaring, livsstil, hormonell profil, osv, så det er kanskje ikke noe fasitsvar.

For min del er i hvert fall gull verdt, og også nødvendig, med en deload en gang i blant.

Jeg kjører en ganske usofistikert lineær periodisering og når jeg på slutten av en syklus har trent med 1-3 RM i baseøvelsene et par-tre økter eller om jeg opplever at kroppen kjennes sliten, så tar jeg en deload-uke. I praksis betyr det 1-2 rolige økter for min del den uken.

Jim Wendler anbefalte deload hver 4. uke i sin originale 5/3/1 bok. Tror kanskje han har gått vekk fra det nå. Jeg synes i hvert fall det ble altfor ofte, så jeg bruker vel selv i praksis en hver 7-8 uke. Om det er 'rett', vet ikke jeg, men jeg gjør det i hvert fall slik nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alltid jeg kommer tilbake svak etter pauser så når jeg føler meg sliten tar jeg heller nedstrippede treninger der jeg kun gjør arbeidssettene i hovedløftet og lar vær å gjøre de tre millioner forskjellige assistanseøvelsene jeg vanligvis pleier, ser ut til å funke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deload er nesten et must hvis du trener hardt og tung. Muskler og scener trenger å kunne hente seg og være klar for neste fase om du aldri ha pause kommer kroppen til å si stopp og stagnere mye fortere enn om du hadde passet på restitusjonen.

Noen styrkecoacher får atletene sine til å ha deload hver 3 styrkeøkt hvor de kjører 50% av volumet, eller så kan du ha en hel uke deload hver 4 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...