Gå til innhold

Motivere samboer med kukerundtsyndromet


Prinsesse

Anbefalte innlegg

Samboeren har er tungt tilfelle av kukerundtsyndromet… Han trente veldig målrettet og mye frem til for ca. 1 år siden, og etter det så har han egentlig bare kuket rundt.

Når jeg trener så har jeg alltid satt meg opp et treningsprogram, loggfører, har fokusøvelser som jeg bytter ut hver 4-6 uker og passer på å få trent alle muskelgrupper og passer på at jeg har progresjon i styrke. Han trener vell egentlig det som passer han med så mange sett/reps som passer han den dagen. Av og til trener han ikke på flere uker, andre ganger trener han 3-4 ganger i uken. Han har ikke hatt treningsprogram eller loggført eller gjort noe målrettet på trening på veldig lenge...

Vet ikke helt hva som er greien med tanke på at han egentlig elsker å trene, og trente 6 dager i uken da vi møttes for nesten 3 år siden, noe han og fortsatte med frem til ca. 1 år siden. Det var dessuten han som fikk meg til å trene i utgangspunktet. Før han dro meg med på trening hadde jeg aldri satt mine to bein innenfor døren på et treningstudio :roflmao:

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe å motivere han?

Det har jo ikke noe å si for min del, men jeg synes jo at det er synd at han holder på sånn når han egentlig liker å trene og han selv sier han får så mye utav det. Dessuten så savner jeg treningskompisen min. :)

Edit; Jeg spør fordi jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe han. Forholdet vårt og livet vårt sammen blir på ingen måte påvirket av det. Og han er ikke blitt feit eller noe. Hadde han blitt det hadde jeg elsket han like mye uansett, bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En bra start er egentlig bare å få ham til å lese artikkelen om kukerundtsyndromet/fuckarounditis.

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

Å si til noen at de kuker rundt er ofte vanskelig å ta inn over seg... men å selv komme frem til slutningen er litt "sterkere".

Skal få han til å ta en kikk på den :) Tror nok det er greit å få en wake up call på den måten å kanskje kjenne seg litt igjen i det.

Så kan jeg jo kanskje prøve å få han med meg når jeg skal trene, og gjerne spør om han ikke tror det er mer effektivt med et spesifikt treningsprogram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han tror han får god progresjon av å kuke rundt, så er det bare å vise ham artikkelen og få ham til å lese den. :p

Hvis det er det at han nyter å kuke rundt på trening, så blir saken annerledes...

Eksempelvis synes jeg det er artig å ha lange kukerundtperioder, bare fordi jeg ikke er så ekstremt interessert i maksimal fremgang på kortest mulig tid. Det er mye greiere å bare bevege kroppen, kjenne at man blir sliten... og det overskuddet det gir meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han tror han får god progresjon av å kuke rundt, så er det bare å vise ham artikkelen og få ham til å lese den. :p

Hvis det er det at han nyter å kuke rundt på trening, så blir saken annerledes...

Eksempelvis synes jeg det er artig å ha lange kukerundtperioder, bare fordi jeg ikke er så ekstremt interessert i maksimal fremgang på kortest mulig tid. Det er mye greiere å bare bevege kroppen, kjenne at man blir sliten... og det overskuddet det gir meg.

Er litt usikker på om han nyter det eller er uviten. Men men, det er jo selvsagt opp til han :) Har ikke tenkt å stoppe han fra å kuke rundt dersom han liker det, gikk mer på det dersom han faktisk er uviten.

Får vell bare prøve å finne utav hva som er "årsaken". Det er uansett viktigere at han trener fordi han synes det er gøy enn at han ikke trener selv om han ikke nødvendigvis har noen mål og progresjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det.

Hvis han tror at å kukerundt gir god progresjon, da bør du opplyse ham. Hvis ønsket hans er progresjon.

Det krever ikke noe mer enn 10 minutter av hans tid å lese artikkelen.

(av en eller annen grunn er det alltid mer overbevisende hvis noen andre sier det, selv om dere potensielt sier akkurat det samme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det.

Hvis han tror at å kukerundt gir god progresjon, da bør du opplyse ham. Hvis ønsket hans er progresjon.

Det krever ikke noe mer enn 10 minutter av hans tid å lese artikkelen.

(av en eller annen grunn er det alltid mer overbevisende hvis noen andre sier det, selv om dere potensielt sier akkurat det samme)

Kunne ikke vert mer enig :) Ofte vanskelig å innse slike ting selv desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen trener 7 dager i uka, ofte 2 gange om dagen. Av og til så skjer det at han rett og slett blir treningslei. En periode trente han sporadisk og over flere måneder; ingenting. Han hadde rett og slett ikke motivasjon. Å mase eller "oppmuntre" han funket dårlig. Han trengte rett og slett bare å ikke høre om trening en stund.

Jeg fortsatte å trene og spise sunt og sørget for at han ikke hadde tilgang på dårlig mat hjemme, men i perioder der han ikke trener så spiser han en del sjokoalde og annet godis. Til slutt kom han bare selv til et punkt der han ikke likte det han så i speilet lenger(fremdeles langt bedre form enn gjennomsnittet, men han er vant med å se seg selv med markert sixpack og i superform). Så da kom motivasjonen tilbake av seg selv og treningslysten kom tilbake sterkere enn noensinne.

Nå har han trent jevnt siden han var 18 år på høyt nivå så er ikke rart at han av og til rett og slett blir dritt lei. Men han en som elsker å trene og holde seg i form så lysten kommer alltid tilbake.

Så anbefaler å snakke med han og høre hvordan han har det. Om han er treningslei så la han finne lysten tilbake på egne prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...