Gå til innhold

Periodisk faste


Liss-A

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å spise frokost rundt 12-1. Da må jeg slutte å spise? 7 eller 8- tiden? Er det så mange timer man skal faste? Hva skjer dersom man bryter denne en eller to ganger, som for eksempel på en fredag ELLER lørdag, at man spiser to mer timer overtid.. haha.

MÅ man spise supersunn mat, eller kan man ha litt karbo? tenker ferdiglagt pizzabunn, gjerne den grove fullkornsbunnen de har på Rema, eller hamburger, grovbrødskiver og poteter, søtpoteter, cheerios-frokostblanding etc.. Går dette? Jeg er ikke så stor fan av kyllingfilé, og salatblader med asperges og tomater og slikt, i tillegg får magen min sjokk når det kommer såpass rå mat. Regner med biff og kyllingkjøttdeig funker

Lurer også på om det går ann å drikke i fastetiden, som for eksempel melk, sjokolademelk, sukkerfri brus, vann, og kaffe.

Også kommer jeg jo til å trene utenom, nokså likt jeg trener nå, 3-4 ganger i uken kondis/styrke.

Hvor stor sjanse er det for at jeg går ned i vekt, har noen av dere prøvd periodisk faste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker å spise frokost rundt 12-1. Da må jeg slutte å spise? 7 eller 8- tiden? Er det så mange timer man skal faste? Hva skjer dersom man bryter denne en eller to ganger, som for eksempel på en fredag ELLER lørdag, at man spiser to mer timer overtid.. haha.

Periodisk faste-politiet kommer og arresterer deg. Straffen er enten 1000 kr i forelegg eller en 24-timers faste. :)

Neida. Tenk livsstil du. Det spiller ingen rolle med noen avvik i det lange løp.

Det tradisjonelle er vel 16 timer faste og 8 timer spising. Lurer på om Martin Berkhan en gang sa at man kunne justere det opp mot 14-10, men jeg er usikker. Er vel egentlig ikke noen fasit på det.

MÅ man spise supersunn mat, eller kan man ha litt karbo? tenker ferdiglagt pizzabunn, gjerne den grove fullkornsbunnen de har på Rema, eller hamburger, grovbrødskiver og poteter, søtpoteter, cheerios-frokostblanding etc.. Går dette? Jeg er ikke så stor fan av kyllingfilé, og salatblader med asperges og tomater og slikt, i tillegg får magen min sjokk når det kommer såpass rå mat. Regner med biff og kyllingkjøttdeig funker.

De lærde strides rundt dette og jeg er usikker selv. Noen mener at så lenge du treffer de makroene du skal ha, så er en kalori en kalori uansett.

Andre bedyrer å spise "sunnere" og "renere" matvarer. Gjerne moderat med karbohydrater og et kosthold som er rikere på protein og fett enn hva Ola Nordmann som regel spiser.

Karbohydrater i seg selv er ikke usunt og Martin Berkhan er jo selv ganske liberal i bruken av karbohydrater på sine dietter, men da i hovedsak karbohydrater fra kvalitetsmatvarer. Det meste du nevnte fungerer fint, men jeg hadde nok revurdert cheerios og frokostblanding (avhengig av hva slags).

Lurer også på om det går ann å drikke i fastetiden, som for eksempel melk, sjokolademelk, sukkerfri brus, vann, og kaffe.

Også kommer jeg jo til å trene utenom, nokså likt jeg trener nå, 3-4 ganger i uken kondis/styrke.

Hvor stor sjanse er det for at jeg går ned i vekt, har noen av dere prøvd periodisk faste?

Poenget med faste er jo at du ikke skal innta kalorier. Sukkerfri brus, vann og kaffe (ikke cafe latte!) er ingen problemer. Skal du drikke tre liter sjokolademelk er det plutselig ikke faste lenger.

Om du spiser mindre kalorier enn kroppen din krever i løpet av en dag, er det 99% sannsynlighet for at du kommer til å gå ned i vekt.

Jeg prøvde PF, men det var ikke suksess for min del. Gikk meg på en liten smell, men jeg innser i ettertid at det kan ha vært andre faktorer i bildet. Jeg hadde også spisevindu fra 3-10. Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg strukket meg til maksimalt kl 12 før dagens første måltid. Kanskje det i seg selv hadde vært nok til å gjøre det til en mer behagelig opplevelse.

Det jeg selv gjør nå er at jeg kjører litt fleksibel faste og venter lengst mulig med første måltid, men spiser når jeg blir sulten og kjenner at jeg trenger det.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Da vet jeg det. Ingen kalorier under fasten. Men den skal vare i 16 timer, var det det?Jeg tror det kommer til å funke for min del, med tanke på at jeg fort blir kvalm av mye mat, har ingen matlyst, så går nok fint å faste

Hvorfor fort kvalm av mat? :(

16 timer er vel det mest vanlige ja. Skyt meg om jeg tar feil, men lurer på om Martin Berkhan en gang sa at kvinner kunne korte ned fasten til 14 timer, uten at jeg vet hvorfor.

Mange trives godt med faste, men det er definitivt ikke for alle. For min del ble det i tillegg til det jeg alt nevnte litt for store måltider, som tok tid å få ned og ofte gjorde meg litt for mett. Kan fint spise store måltid, men det er grenser.

Lykke til da, vennen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor fort kvalm av mat? :(.

Ser så mye ekkelt i mat.. Vet det er barnselig, utrolig barnselig. Men blir så dårlig av måten ting lukter på, eller konsistensen på maten, og så finner jeg så lite jeg synes smaker godt, fordi konsistensen på mye mat ødelegger for det også. Så jeg er jo helt ødelagt i matveien. Brød er noe jeg er glad i da dette verken lukter rart, og konsistensen er fin. Det samme med poteter. Så det er vel grunnen til jeg blir kvalm og dårlig av så mye. Og siden dette er bare karbo er det jo fint å prøve faste, tror det kommer til å funke pga det.. haha. Vet det er svært barnselig for ei på 24 år. Er veeeldig klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser etter periodisk faste-prinsippet fordi jeg ikke rekker å spise frokost før skolen, og jeg liker å ha store måltider når jeg først setter meg ned og spiser. Jeg har et spisevindu på ca 10 timer. Spiser altså mellom 11 og 21, men jeg henger meg ikke så veldig opp i klokken. Har bare blitt en vane for meg å spise tre måltider om dagen, blir jeg sulten før 21 tar jeg det siste måltidet før det, er jeg ikke sulten klokken 21 venter jeg en times tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser etter periodisk faste-prinsippet fordi jeg ikke rekker å spise frokost før skolen, og jeg liker å ha store måltider når jeg først setter meg ned og spiser. Jeg har et spisevindu på ca 10 timer. Spiser altså mellom 11 og 21, men jeg henger meg ikke så veldig opp i klokken. Har bare blitt en vane for meg å spise tre måltider om dagen, blir jeg sulten før 21 tar jeg det siste måltidet før det, er jeg ikke sulten klokken 21 venter jeg en times tid.

Er mer eller mindre slik jeg gjør det også.

Synes det er deilig å "slippe" å spise frokost.

Periodisk faste prinsippene var en befrielse, da brosciencen på den tiden mer eller mindre sa at du måtte ha en proteinshake stående på sengekanten som måtte styrtes før du gnidde ut trøttheten av øynene. Om ikke kom du til å miste muskelmasse på vei til badet.

Om du virkelig ville ha suksess, måtte du ta en shake midt på natten.

Satan for et mas det var å skulle spise hver 2.-3. time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser så mye ekkelt i mat.. Vet det er barnselig, utrolig barnselig. Men blir så dårlig av måten ting lukter på, eller konsistensen på maten, og så finner jeg så lite jeg synes smaker godt, fordi konsistensen på mye mat ødelegger for det også. Så jeg er jo helt ødelagt i matveien. Brød er noe jeg er glad i da dette verken lukter rart, og konsistensen er fin. Det samme med poteter. Så det er vel grunnen til jeg blir kvalm og dårlig av så mye. Og siden dette er bare karbo er det jo fint å prøve faste, tror det kommer til å funke pga det.. haha. Vet det er svært barnselig for ei på 24 år. Er veeeldig klar over det.

Det er ikke barnslig, men det høres ut som om dette er et lite problem for deg.

Hellstrøm, mitt store idol, ryddet opp hjemme hos en jente som hadde lignende problemer, men hun var langt mer ekstrem enn deg.

Ironisk nok tror jeg hun levde omtrent kun på pølser på det tidspunktet. Hun fikk brekninger bare av å ta en bit frukt.

Husker ikke hva problemet kom av, men i samarbeid med ernæringsterapeuter fikk han henne gradvis til å begynne å spise mer normal mat.

Kan se om jeg finner tilbake til den episoden om du vil. Kanskje du kan lære noe.

Sånn forresten, så er ikke det slik at man kan spise hva man vil på periodisk faste. Du trenger jo fortsatt protein og fett.

Greien er bare at det angivelig har visse fordeler i forhold til næringsopptak, faste i seg selv skal visst nok være sunt og når du spiser kaloriene på et mer komprimert tidsvindu, så vil mange oppleve at de føler seg mye mettere, selv om de spiser det samme de ville gjort gjennom en hel dag. Men sånn i seg selv, er ikke det noe magisk over periodisk faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer eller mindre slik jeg gjør det også.

Synes det er deilig å "slippe" å spise frokost.

Periodisk faste prinsippene var en befrielse, da brosciencen på den tiden mer eller mindre sa at du måtte ha en proteinshake stående på sengekanten som måtte styrtes før du gnidde ut trøttheten av øynene. Om ikke kom du til å miste muskelmasse på vei til badet.

Om du virkelig ville ha suksess, måtte du ta en shake midt på natten.

Satan for et mas det var å skulle spise hver 2.-3. time.

Enig. Er nok opp til hver enkelt hvordan spiserytme man trives med. Jeg personlig merker at jeg har mer energi etter at jeg sluttet å stå opp tidlig for å rekke å presse i meg en frokost jeg ikke en gang hadde lyst på, og heller spise mer til lunsjtider når jeg faktisk er sulten. I begynnelsen var det litt utfordrende å spise nok mat (da jeg ikke skal ned i vekt og derfor skal spise relativt mye) men jeg har vendt meg til større måltider nå. Får mer ut av dagen også, når jeg slipper å telle timer før jeg må fylle på slik jeg gjorde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blir kvalm av mye mat så er periodisk faste absolutt ikke veien å gå.

Litt av poenget med PF er at du samler måltidene opp i færre men større måltider... Blir man kvalm av å få i seg mye, så vil det ikke hjelpe å begrense seg selv til færre men dritsvære måltider.

Spiseforstyrrelsen er noe du bør jobbe med. (jada, jeg bruker det ordet fordi du har et forstyrra forhold til mat... ikke ment som no anoreksi/bulimi/ortoreksi-shit) Mat er digg. Å begrense seg til bare noen få matvarer fordi man "ikke liker konsistensen" på noe annet, er å gjøre seg selv en kjempebjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser frukt da, druer, bjørnebær (det er vel så og si ikke frukt) og bananer. Og spise jo kjøtt, kylling og biff. det er jo proteiner, og ost er jo en type fett? Så får jo det som trengs:) Noe av det hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnebær er en steinfrukt. Hvordan skulle ikke det være frukt?

Det at du får i deg carbs, proteiner og fett betyr ikke at du får i deg nok.

EDIT: Jeg fremstår fryktelig negativ her, det er ikke meningen.

Eksempelvis synes jeg sjæl at østers hadde en forjævlig konsistens de første gangene jeg spiste det.

Og jeg hata oliven i mange år.

Men man må utfordre seg selv for å oppleve hvor digg mat virkelig kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser frukt da, druer, bjørnebær (det er vel så og si ikke frukt) og bananer. Og spise jo kjøtt, kylling og biff. det er jo proteiner, og ost er jo en type fett? Så får jo det som trengs:) Noe av det hvertfall. :)

Joda, om du spiser det er det ikke helt katastrofe, men det er jo mye mer du kan spise også. Kjøtt, kylling og biff er jo ofte det jeg spiser.

Men hva med fisk?

Grønnsaker?

Hva slags makroer legger du deg på da?

Husk rundt 2 g protein per kilo kroppsvekt. Fordel resten på fett og karbohydrater.

Ellers enige med de over. Utfordre deg litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...