Gå til innhold

Proteinkilder for vegetarianere?


Camilla

Anbefalte innlegg

Jeg spiser ikke kjøtt, kylling eller fisk. Som de fleste vegetarianere sliter jeg litt med å få i meg nok proteiner (trener 3 ganger i uken, fullkropp styrke, og går tur med bikkja i skauen!). Jeg takler ikke smaken av proteinpulver (hadde klart det hvis jeg kunne drukket sjokoladesmaken, men tåler desverre ikke kakao! Livet er urettferdig)

Hva er dine beste proteinkilder, hvis du måtte utelukke kjøtt, fisk og kylling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vegetarianer og proteinkildene mine er vanligvis proteinpulver (2-3 shaker om dagen), Skyr e.l., ost og melk. Det er også en del proteiner i linser og bønner, men det spiser jeg mindre enn jeg burde av. Burde også spist mer egg, syns dessverre ikke det er så godt, men spiser det av og til.

Hadde nok slitt med å komme opp i nok proteiner pr dag uten pulveret, men det er mer fordi jeg er kresen. Mulighetene er der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Villt forslag her, utelukkende fordi jeg lurer på en del definisjoner.

Den beste proteinkilden for en vegetarianer... er egg.

Ooooo! Drøyt!

Nei.

Dersom du drikker melk så er egg også innafor ting du kan spise.

Kjøpe-egg fra vanlige butikker har aldri blitt befruktet og vil aldri kunne utvikle seg til et individ. Ikke noe kjøtt av noen form.

(mange som tror at eggeplommen er "dyret", men det er like teit som å tro at melk med sædceller i kan bli til en ku)

Egget er et rent avfallsprodukt, for høna, og annet enn å støtte kyllingindustrien så kommer man ikke på kant med noen vegetarianske verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villt forslag her, utelukkende fordi jeg lurer på en del definisjoner.

Den beste proteinkilden for en vegetarianer... er egg.

Ooooo! Drøyt!

Nei.

Dersom du drikker melk så er egg også innafor ting du kan spise.

Kjøpe-egg fra vanlige butikker har aldri blitt befruktet og vil aldri kunne utvikle seg til et individ. Ikke noe kjøtt av noen form.

(mange som tror at eggeplommen er "dyret", men det er like teit som å tro at melk med sædceller i kan bli til en ku)

Egget er et rent avfallsprodukt, for høna, og annet enn å støtte kyllingindustrien så kommer man ikke på kant med noen vegetarianske verdier.

Jeg spiser egg, ja! Forstår ikke hvorfor du forklarer meg hva et egg er og hvorfor jeg kan spise det, men for all del.. :p Aldri hatt noe moralskt problem med å spise eggene jeg spiser, som forsåvidt er fra en gård der jeg vet hvordan hønene har det (ikke det du kaller kjøpe-egg fra butikken altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg forklare hvorfor jeg forklarer det? :p

Det handler veldig enkelt om at de fleste vegetarianere jeg kjenner ikke spiser egg, fordi de ser på det som "kjøtt".

Jeg aner jo ingenting om deg, bortsett fra at du er vegetarianer, så da, med bakgrunn i de empiriske data jeg har, gikk jeg utifra at du ikke spiste egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianer ikke nødvendigvis synonymt med vegan (Ingen animalske matvarer). Mange grunner til å velge eller vrake å spise kjøtt.Jeg liker ikke kjøtt, så har de siste elleve årene vært uten alt i kjøttdisken, men jeg spiser mye egg, bønner, linser og ost. Og fisk kanskje 1-2 gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal jeg forklare hvorfor jeg forklarer det? :p

Det handler veldig enkelt om at de fleste vegetarianere jeg kjenner ikke spiser egg, fordi de ser på det som "kjøtt".

Jeg aner jo ingenting om deg, bortsett fra at du er vegetarianer, så da, med bakgrunn i de empiriske data jeg har, gikk jeg utifra at du ikke spiste egg.

Hvis du leser lenger opp har jeg skrevet at jeg spiser egg ;) Jeg ser ikke på egg som kjøtt, jeg ser på INDUSTRIEN som umoralskt og velger å ikke støtte den. Samme som Bambi over her skriver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også vegetarianer og har vært det i 7 år nå, trener 6 ganger i uka, både styrke og løp. For meg er skyr, sjokoshake (sjokoladeprotein, ca 1 x dgl), melk, bønner, kikerter hovedkildene til protein. Ennvidere prøver jeg å finne produkter med mye protein i, f.eks. hvitost fremmfor nugatti, rugbrød (obs høyt fettinnhold) fremfor loff, nøtter fremfor chips osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tofu og TVP (textured vegetable protein - kokes opp og brukes som kjøttdeigerstattning - 60g protein per 100g mener jeg det er i det) er mine beste tips :) TVP får du kjøpt hos kinsarvik.no (de har også butikker flere steder - se nettsidene deres). Med det kan du lage taco, lasagne, pasta bolognese, og egentlig alt mulig rart. Dessuten koster en pakke ca. 30 kr. En sånn får jeg og samboeren 4 bruk ut av. Billige og bra proteiner med andre ord!

Jeg og samboer har et vegansk kosthold, og han bruker også hampproteinpulver dagene han trener. Han er jo selvsagt livredd for å ikke få i seg nok proteiner siden han trener 5-6 ganger i uken så her i huset går det mye TVP, bønner, hampprotein og nøtter :rolleyes:

Edit; Fant ikke TVP på nettbutikken deres, men vet med 100% sikkerhet at de har massevis av det inne i butikk. Er mye som de har i butikk men ikke på nett, men TVP har jeg bestillt der flere ganger da jeg ikke bodde i Bergen før. Merket som lager det er i hvertfall Suma, og det heter gjerne "Suma Mince" og "Suma TVP". Du får også tak i noe veldig lignende i frysedisken på fks. Meny. Heter Quorn og de har mince, biter og fileter av sopprotein. Smaker veldig bra det og, og fungerer like bra. Sjekk quorn.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tofu og TVP (textured vegetable protein - kokes opp og brukes som kjøttdeigerstattning - 60g protein per 100g mener jeg det er i det) er mine beste tips :) TVP får du kjøpt hos kinsarvik.no (de har også butikker flere steder - se nettsidene deres). Med det kan du lage taco, lasagne, pasta bolognese, og egentlig alt mulig rart. Dessuten koster en pakke ca. 30 kr. En sånn får jeg og samboeren 4 bruk ut av. Billige og bra proteiner med andre ord!

Jeg og samboer har et vegansk kosthold, og han bruker også hampproteinpulver dagene han trener. Han er jo selvsagt livredd for å ikke få i seg nok proteiner siden han trener 5-6 ganger i uken så her i huset går det mye TVP, bønner, hampprotein og nøtter :rolleyes:

Edit; Fant ikke TVP på nettbutikken deres, men vet med 100% sikkerhet at de har massevis av det inne i butikk. Er mye som de har i butikk men ikke på nett, men TVP har jeg bestillt der flere ganger da jeg ikke bodde i Bergen før. Merket som lager det er i hvertfall Suma, og det heter gjerne "Suma Mince" og "Suma TVP". Du får også tak i noe veldig lignende i frysedisken på fks. Meny. Heter Quorn og de har mince, biter og fileter av sopprotein. Smaker veldig bra det og, og fungerer like bra. Sjekk quorn.no :)

Takk for så godt svar! :D Jeg spiser endel Quorn faktsik! Skal se etter det andre du snakket om også :) Tusen takk! Skulle ønske jeg fikk i meg proteinpulver :( Åh, smaker så møkk synes jeg, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...