Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Hvofor MÅ økt styrke gi større muskler?"

Er jo en interssent påstand at økt styrke må gi større muskler.

Sjekk rekordene og fysikken til denne jenta her :)

Hun veier 63kg, og har godkjente løft benkpress 145kg, markløft 192kg, knebøy 210 kg!!!!!!!!!

Jenta veier kun 63kg og er et godt eksempel på at man kan bli veldig sterk uten nødvendigvis enorm muskelmasse :)

Klikk link for bilde :)

http://www.moss-avis.no/sport/tutta-tok-suverent-nm-gull-pa-nermest-halv-maskin-1.6622812

Fortsetter under...

Jeg selv har begynt å tenke mye mer på totalvekten jeg løfter på trening.

Jeg har også begynt å måle progresjonen min slik, men jeg slår sammen alle øvelser og måler i tonn - det er skikkelig motiverende på slutten av ben-økten kunne si at man har flyttet 4 tonn :)

Første innlegg :)

Tror det er viktig å ikke komplisere for mye. Om du tar 5 eller 8-9 reps tror jeg ikke har så veldig mye å si så lenge en har progresjon og variasjon i treninga (tar forbehold om godt kosthold, god intensitet på trening etc). Har sett folk på treningsstudio som løfter de samme vektene med de samme sett og reps år etter år og de ser akkurat like ut i muskulaturen år etter år også.

"Hvofor MÅ økt styrke gi større muskler?"

Er jo en interssent påstand at økt styrke må gi større muskler.

Sjekk rekordene og fysikken til denne jenta her :)

Hun veier 63kg, og har godkjente løft benkpress 145kg, markløft 192kg, knebøy 210 kg!!!!!!!!!

Jenta veier kun 63kg og er et godt eksempel på at man kan bli veldig sterk uten nødvendigvis enorm muskelmasse :)

Klikk link for bilde :)

http://www.moss-avis.no/sport/tutta-tok-suverent-nm-gull-pa-nermest-halv-maskin-1.6622812

Det er klart at man kan bli sterk uten å utvikle enorme muskler, men dette er kanskje en av de mest ekstreme statistiske outlierne som er mulig å finne.

De fleste jenter vil aldri ha noen som helst sjanse til å klare halvparten av disse løftene, enten de veier 50 eller 100 kilo. For de fleste av oss vanlige dødelige er det stort sett alltid en positiv sammenheng mellom styrke og muskelmasse, selv om denne selvfølgelig ikke er 1:1.

Hva legger du i klumpete? De som er "klumpete" er pga lav fettprosent så musklene vises bedre. Man kan sikkert tøye på seg høyere fettprosent om man bare sitter hjemme og tøyer seg til og fra potetgullposen. Men man kan ikke tøye en muskel til og se ut som noe annet en det den er.

Det finnes ikke klumpete, det finnes forskjellige størrelser og forskjellig fettprosent som framhever det som er under.

Begreper som lange slanke muskler, klumpete muskler osv burde begraves en gang for alle. Om man vil ha lengre muskler så får man få lengre armer og ben. Eneste måten, og som vi alle vet har vi liten kontroll på egen høydevekst. Om man vil ha mindre klumpete muskler får man legge på seg mere fett. Det er ingen som sliter med for store muskler og for lav fettprosent uten og gå 110% inn for å ha nettopp det. Det skjer ikke av seg selv, over natten eller på noen annet magisk vis.

Dette var ikke ment som et krasst innlegg, ville bare ha det sagt :)

AMEN!

Annonse

Eg (med flere) meiner mere på at det er ikke fult så viktig med antall repetisjoner, om du tar 8 eller 16 merker ikke kroppen så mye forskjell (OM det blir brukt like lang tid på settene).

Selvfølgelig tar det som regel lengere tid på det settet med 16 reps da men.

Søk litt på google etter "time under tension" .

Og ikke minst intensitet.. Det har mye å si og...

(Når det er snakk om muskelbygging).

Bare ett spørsmål. hvor mange reps mener dere at man burde trene med når mann skal ned noen kilo?

Når du skal ned i vekt trener du akkurat som om du prøver å bli sterk - for det er i prinsippet det du gjør. Du trener for å fortelle kroppen at den ikke har noen muskler den kan kvitte seg med :)

Når du skal ned i vekt trener du akkurat som om du prøver å bli sterk - for det er i prinsippet det du gjør. Du trener for å fortelle kroppen at den ikke har noen muskler den kan kvitte seg med :)

så du mener at man burde holde seg til 5-8 reps?

så du mener at man burde holde seg til 5-8 reps?

Jeg mener at du løfter tunge ting på tre måter:

* Tunge ting + mer enn du forbrenner for å bli sterkere

* Tunge ting + det du forbrenner for å vedlikeholde

* Tunge ting + mindre enn du forbrenner for å gå ned i vekt mens du bevarer mest mulig muskler

:)

Jeg mener at du løfter tunge ting på tre måter:

* Tunge ting + mer enn du forbrenner for å bli sterkere

* Tunge ting + det du forbrenner for å vedlikeholde

* Tunge ting + mindre enn du forbrenner for å gå ned i vekt mens du bevarer mest mulig muskler

:)

kan du utdype litt mere? muli jeg er litt treig men jeg skjønte ikke helt:D

Annonse

Når du løfter tunge ting (da snakker vi om så tunge ting at du ikke har sjanse til å løfte dem mer enn 10-12 ganger, gjerne mindre) sender du et signal til kroppen om at den trenger muskler. Om du har mer energi enn du trenger bygger kroppen mer for å møte kravene. Om du spiser mindre enn kroppen trenger for å vedlikeholde fett+muskler, så kvitter den seg med lagret energi. Energi kan lagres på tre måter (ja, jeg generaliserer): glykogen, fett og muskler. Hvis du ikke trener vil kroppen merke at du ikke trenger muskler, og siden fett er en veldig verdifull og energieffektiv lagringsform vil den kvitte seg med muskler før den tar mer fett enn den trenger. Muskler bruker fett, og det er en effektiv måte å begrense fremtidig fettbruk. Den beskytter deg med andre ord mot å sult ihjel fordi du har mer muskelmasse enn du trenger. Hvis du trener tungt, så sender du signer til kroppen om at den faktisk trenger muskler, og dermed bryter den ned mindre muskelmasse og mer fett.

Når du løfter tunge ting (da snakker vi om så tunge ting at du ikke har sjanse til å løfte dem mer enn 10-12 ganger, gjerne mindre) sender du et signal til kroppen om at den trenger muskler. Om du har mer energi enn du trenger bygger kroppen mer for å møte kravene. Om du spiser mindre enn kroppen trenger for å vedlikeholde fett+muskler, så kvitter den seg med lagret energi. Energi kan lagres på tre måter (ja, jeg generaliserer): glykogen, fett og muskler. Hvis du ikke trener vil kroppen merke at du ikke trenger muskler, og siden fett er en veldig verdifull og energieffektiv lagringsform vil den kvitte seg med muskler før den tar mer fett enn den trenger. Muskler bruker fett, og det er en effektiv måte å begrense fremtidig fettbruk. Den beskytter deg med andre ord mot å sult ihjel fordi du har mer muskelmasse enn du trenger. Hvis du trener tungt, så sender du signer til kroppen om at den faktisk trenger muskler, og dermed bryter den ned mindre muskelmasse og mer fett.

alright takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...