Gå til innhold

Hvordan ser dette ut?


Felicie

Anbefalte innlegg

Hei! Har laget mitt eget styrkeprogram. Målet er å trene ABC en gang i uka, altså tre økter pr. uke. Økt A og B er jeg veldig fornøyd med etter å ha finpusset på øktene og gjort små justeringer.

Øktene ser slik ut:

Økt A: Tung knebøy, bulgarske utfall, pull-throughs, pull-ups (negativer), nedtrekk, one-arm dummbell row, rygghev & planke i supersett

Økt B: Tung markløft, hip-thrust, utfall bakover, pull-ups m/strikk, facepulls i supersett med palloff-press, crunches.

Det er altså bein/rumpe og rygg + mage som står i fokus her. Økt C vil jeg legge opp litt annerledes. Tenker å kjøre en variant av bøy (frontbøy) eller en variant av markløft (strakmark). Dette for å bli generelt sterkere i bøy og mark :) Burde jeg kjøre fronbøy og strakmark annenhver gang, blir isåfall annenhver uke da. Eller bør jeg fokusere på en av dem og kjøre øvelsen hver uke?

Tenker å trene bryst/armer etter å ha kjørt en variant av bøy/mark. Dette fordi dette ikke blir prioritert i økt A og B. Tenker å starte med benkpress og dips, følge på med franskpress og omvendt flyes f.eks.

Har lyst til å avslutte økt C med høyrep supersett eller trisett, for eksempel step-ups + box-jumps + mountain climbers. Hvordan ser det ut? Innspill? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må si meg litt enig med Tamadeus - hva med å faktisk ha litt mer kontiunitet enn et par uker pr program? Hvis du ikke får fremgang er det enten

1. trener med feil intensitet

2. spiser for lite

3. det totale volumet pr uke er ikke tilstrekkelig + har ikke kontiunitet i treningen

4. ikke nok restitusjon

...eller alle punktene mer eller mindre

BenedicteJMalinAnya - bikinifitness jenter. Hvordan trener dere? Jeg er langt unna bikinifitness-fysikk, men tar gjerne imot tips fra jenter så smashing som dere :p

Greit nok at jentene ser bra ut, men det er ikke noe til minimal forskjell å trene som en biknifitnessutøver som hvem som helst annen som vil opp i muskelmasse/ned i fettprosent.

Til syvende og sist; hvis du er så veldig fornøyd med programmet ditt - hvorfor vil du da mindfucke deg selv ved å be om andres mening, når du vet at hver og en vil si sin mening, når det du mest sannsynlig vil høre er "dritbra! dette er en vinneroppskrift - kjør på, om 2mnd har du drømmekroppen!"

Dette er forøvrig ikke personlig rettet til deg - da det er så veldigveldig mange andre som gjør akkurat det samme..

Programdesign er ikke det samme som å sette opp favorittøvelsene eller det en føler som svake muskelgrupper etter tur og orden og håpe på det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble sagt over her av Therese må jeg nok si meg noe enig ;)

Mitt program (som forøvrig er laget av meg TIL meg) er nok ikke sikkert at er optimalt for deg å trene, jeg trener med nokså høyt volum, men likevel ganske så tungt - altså hypertrofi/muskelvekst/volum.

Anbefaler deg å jobbe med svakhetene dine og implementere noen favorittøvelser. Om du trener kun 3 ganger i uken så ville jeg gått for et fullkroppsprogram.

Ellers så kan jeg bare si med én gang - jeg har trent i mange år, prøvet og feilet om en annen. Det finnes ikke noen eksakt oppskrift ;)

Om du er veldig i tvil og usikker på treningsfronten så ville jeg kontaktet en Personlig Trener for oppsett av program :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som dere sier alle sammen (og har rett i).. Jeg har publisert mange tråder her inne. Spør om hjelp, tips og veiledning. Jeg vil så gjerne gjøre alt rett, overanalyserer og leser meg gal på råd og tips.

Jeg har ihvertfall bestemt meg for å satse fullt ut på økt A og B. Etter litt justering fungerer de veldig fint - passende lengde og, i mine øyne, gode øvelser. Det jeg eventuelt ber om hjelp til er oppsettet på økt C.. Om det vil lønne seg å kjøre en variant av knebøy eller markløft for å supplementere hele programmet. Eventuelt også hvilke øvelser jeg bør velge for bryst og armer i denne økta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg foresten flat for at jeg oppfører meg alldeles patetisk og spør om mye rart :) Vi får håpe spørre- og tenketrangen gir seg etterhvert

Ta utdannelse eller betal noen for å hjelpe deg - så slipper du å tenke deg i hjel ;)

Synes forresten du ikke skal tenke så mye på en økt C, hva med å kjøre A og B annenhver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta utdannelse eller betal noen for å hjelpe deg - så slipper du å tenke deg i hjel ;)

Synes forresten du ikke skal tenke så mye på en økt C, hva med å kjøre A og B annenhver gang?

Vurderer begge deler. Men akkurat nå går jeg på vgs og økonomien er heller dårlig..

Det er selvfølgelig en mulighet, men av forskjellige grunner har jeg satt opp en ekstra økt:

- Har stort behov for variasjon. Kanskje ikke like gunstig for fremgang, men jeg behøver det for å trives med treninga og for å "holde ut"

- Trener bare bein + rygg og litt mage i økt A og B. Tror derfor det er lurt å supplere mer litt bryst og armer i en tredje økt (det er vel lurt å trene fremside selvom man får litt gratis arm-trening ved å trene rygg?)

- Har lyst til å prøve ut varianter av knebøy og markløft og legge variantene til en egen dag for å ikke "ødelegge" for de andre øktene der jeg kjører straight bøy og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer begge deler. Men akkurat nå går jeg på vgs og økonomien er heller dårlig..

Det er selvfølgelig en mulighet, men av forskjellige grunner har jeg satt opp en ekstra økt:

- Har stort behov for variasjon. Kanskje ikke like gunstig for fremgang, men jeg behøver det for å trives med treninga og for å "holde ut"

- Trener bare bein + rygg og litt mage i økt A og B. Tror derfor det er lurt å supplere mer litt bryst og armer i en tredje økt

- Har lyst til å prøve ut varianter av knebøy og markløft og legge variantene til en egen dag for å ikke "ødelegge" for de andre øktene der jeg kjører straight bøy og mark.

Ja - PTutdanning koster (....derfor de færreste ønsker å gi bort kompetansen sin gratis :D)

1.Variasjon er viktig - for mye variasjon er tull

2.Tja, du MÅ ikke

3. Varianter av knebøy og markløft - hvorfor?

Hvilke kvaliteter er det programmet vil gi deg i denne perioden/fasen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å spørre! :)

Som sakt av Malin, så har jeg et treningsprogram satt opp til meg, og det jeg må jobbe med.

Til og begynne med så er det lurt å bli sterk i baseøvelsene, de dekker de fleste muskelgrupper.

Så når du har blitt sterk i disse, kan man justere programmet og fokusere på små pirk, og mindre muskelgrupper.

Hold deg til et fast opplegg i lengre tid, så ser du også framgang bedre enn å skifte program heletiden :)

Fullt kroppsprogram er nok supert om du trener 3 gang i uken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Varianter av knebøy og markløft - hvorfor?

Hvilke kvaliteter er det programmet vil gi deg i denne perioden/fasen din?

Varianter? Mest fordi jeg har lyst og fordi min tidligere PT (hadde bare et par timer) sa at varianter av bøy og mark kan hjelpe meg å bli sterkere i disse baseøvelsene + at varianter utfordrer kroppen og komplimenterer øktene

Jeg forsto ikke helt spm ditt om kvaliteter, men jeg har satt meg mål om å trene med 50 kg x 5 i knebøy og 60 kg x 5 i markløft innen mars/april. Ligger cirka ti kg under nå. Ellers ønsker jeg å trene meg opp til å klare en pull-up med kroppsvekt. Videre er det viktig for meg å ha det gøy på trening. Det skal ikke være noe jeg gjør fordi jeg må, men fordi jeg vil. Er også et pluss om treninga gir gode resultater for utseende :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok:) du gjør som du (og tidligere pt) vil :thumbsup:

Det jeg mente var at om en vil bli god i noe må en trene på det - ikke gjøre en variant av det. Du blir ikke god til å løpe av å sykle eller omvendt

Du har et konkret, kortsiktig mål - ikke et diffust "bli litt god i alt"-mål

Å øke 10kg i knebøy tar deg fire uker forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg denne boka så lærer du MASSE om trening og programmering. Den kommer i ny utgave nå straks.

Forresten, det er uttrykk for å overtenke ting: Paralysis by analysis. Vi går alle i den fella før eller senere, men for nybegynnere er styrketrening relativt enkelt. Det trengs ikke spesialtilpassede program for nybegynnere, IMHO, det kommer først til sin rett etter at man har gjort en del framskritt. Lær baseløft, løft progressivt tyngre vekt, rinse & repeat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo! Jeg takker for at du stiller meg i bikiniklassen jeg altså, men jeg konkurrerer overhodet ikke, og har aldri gjort det :) Drømmen var Bodyfitness, men jeg vet ikke om jeg er laget for det rent mentalt :) (Ramma er visstnok meget bra ;) )

Er forøvrig enig med Therese og de andre i at du ikke skal tulle rundt med alt mulig, og ihvertfall ikke lytte til ALT fra ALLE.. da blir du bare forvirra. Kun du kjenner kroppen din 100% og som de sier, skaff kompetansen og ta det derfra. Les deg opp om ting, google Youtube og vær generelt kritisk. Mange veier leder til Rom, og ikke alle er rett for deg eller meg.

Det verste jeg personlig vet, er de som skal trykke sin overbevisning nedover ørene på deg, og uttrykke seg nedlatende om dine ønsker/opplegg/ metoder. Alle har vært ferske, og alle har feilet mange ganger før de fant ut av noe som funket. I tillegg må man ta høyde for at de fysikkene man ofte ser opp til er 1: helt unike, akkurat som din. 2: Gjerne bygget opp ved hjelp av ekstra hormoner og tilskudd. (jeg ble megaskuffet da jeg i yngre dager forsto at mine heltinner nok ikke bare spiste nok sunn mat og trente tyngre enn resten..) Men sånn er det, det krever uansett insane innsats over LANG tid for oss alle.. og der er konsekvent handling viktig :)

Du har KUN ditt eget utgangspunkt å jobbe med. DVS Din kropp, ditt utseende og dine gener. Du kan bare bli den aller beste utgaven av deg selv, uansett :) Lykke til med programvalg og hold deg til det over tid, så ser du etterhvert hva som duger og ikke for akkurat DEG! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest de andre trådene dine så jeg forholder meg kun til denne og det faktum at du begynner på et nytt program nå.

Du er nødt til å være villig til å feile og ikke tro at du kan lese/ få tips og tro at du har funnet den perfekte løsningen, eller i dette tilfelle programmet.

Ta deg tid til ågjennomføre det programmet som du/din PT har satt opp, og sett deg delmål og mål. Deretter kan du evaluere fremgangen du har hatt og justere utifra det.

Hva er målet ditt med trening? Har du tenkt å konkurrere eller trener du for å komme deg i bedre form eller holde formen? Grunnen til at jeg spør er fordi du stiller et veldig åpent spørsmål og det er vanskelig å komme med konkrete svar..

Uansett lykke til og håper du finner en måte å skape det riktige programmet for deg(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...