Gå til innhold

Ingen kunnskap. Stor motivasjon.


Hobitten

Anbefalte innlegg

Jeg er en 29-år gammel mann. Store deler av livet mitt har jeg vært aktiv innen fotball, og sluttet med dette i slutten av tenårene. Jeg har alltid vært gutten som var for tynn. Brukte joggebukse under dongeribuksen fordi jeg skjemtes av de tynne beina mine.

Nå er derimot vektskålen snudd. Jeg veier 97 kilo og er 185 cm høy. Jeg har nå bestemt meg: jeg skal ned i vekt. Jeg tyvstartet nyttårsfortsettet i romjulen, og føler jeg på en måte er i gang. Problemet er at jeg ikke vet hvilket kosthold jeg skal ha, eller hvordan jeg skal trene for rask vektnedgang. Og ja, jeg vil den skal være varig.

Jeg spiser typisk dette en dag:

Frokost: Havregryn (ca.56-60 gram) med kanel og en liten dert syltetøy uten sukker.

Lunsj: Cottage cheese med kanel og en liten dert syltetøy.

Middag: Rent kjøtt ca.250 gram, en liten dose ris/pasta og mye grønnsaker og/eller salat.

Mellommåltid: Cottage cheese med en liten dert syltetøy

Kvelds: 2-3 Fullkornsbrød/knekkebrød med kokt skinke

Dersom jeg bli sulten mellom måtidene - prøver jeg å sulte meg. Visst ikke spiser jeg gjerne et eple eller en Skyr yougurt.

Treningen er egentlig ikke et veldig stort problem for meg, da jeg de siste årene har syklet en del. Likevel vet jeg ikke hvor mye jeg må sykle, hvor mye jeg bør sykle og om jeg bør trene styrke i tillegg. Og i tilfelle - hvordan skal jeg trene styrke for å bli slank - og ikke større?

Jeg trener vanligvis 5-6 ganger i uken på spinningssykkel. Alt fra 30 min til 1 time, med en puls på rundt 170-180.

Spørsmålet mitt er derfor: Hvordan ser kosten min ut? Får jeg for mye kcal i meg? Er treningen for lite/dårlig?

Målet mitt er i første omgang å komme ned til "normal" BMI, som sier jeg må ta av minst 15 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sykler jo en god del ,med god intensitet, så det gjør jo at kroppen din trenger mer mat enn om du bare hadde ligget på sofaen hele dagen, jeg anbefaler at du gir det en uke eller to og ser hvordan kroppen reagerer. Blir omkretsen rundt magen og rumpa større, ja da er det mulig du spiser for mye, om du går rundt med null overskudd og ikke orker noenting, da kam det hende du tjener på å spise litt mer.

Hvis du har mulighet til å trene styrke, vil jeg anbefale det på det sterkeste, så unngår du at underskuddet dekkes fra muskeltap istedenfor flesketap. At kroppen strammes opp og blir fastere i fisken er neppe noen ulempe det heller:)

Det er generellt sett veldig vanskelig å både bli sterkere/bygge muskler og gå ned i vekt samtidig, unntaket er om man har godt med fettreserver som kroppen kan bruke for å slå to fluer i ett dask.

Selv kan jeg veldig lite om å gå ned i vekt, men om du smører deg med tålmodighet og bruker litt lengre tid, vil du oppnå et mer varig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en 29-år gammel mann. Store deler av livet mitt har jeg vært aktiv innen fotball, og sluttet med dette i slutten av tenårene. Jeg har alltid vært gutten som var for tynn. Brukte joggebukse under dongeribuksen fordi jeg skjemtes av de tynne beina mine.

Nå er derimot vektskålen snudd. Jeg veier 97 kilo og er 185 cm høy. Jeg har nå bestemt meg: jeg skal ned i vekt. Jeg tyvstartet nyttårsfortsettet i romjulen, og føler jeg på en måte er i gang. Problemet er at jeg ikke vet hvilket kosthold jeg skal ha, eller hvordan jeg skal trene for rask vektnedgang. Og ja, jeg vil den skal være varig.

Jeg spiser typisk dette en dag:

Frokost: Havregryn (ca.56-60 gram) med kanel og en liten dert syltetøy uten sukker.

Lunsj: Cottage cheese med kanel og en liten dert syltetøy.

Middag: Rent kjøtt ca.250 gram, en liten dose ris/pasta og mye grønnsaker og/eller salat.

Mellommåltid: Cottage cheese med en liten dert syltetøy

Kvelds: 2-3 Fullkornsbrød/knekkebrød med kokt skinke

Dersom jeg bli sulten mellom måtidene - prøver jeg å sulte meg. Visst ikke spiser jeg gjerne et eple eller en Skyr yougurt.

Treningen er egentlig ikke et veldig stort problem for meg, da jeg de siste årene har syklet en del. Likevel vet jeg ikke hvor mye jeg må sykle, hvor mye jeg bør sykle og om jeg bør trene styrke i tillegg. Og i tilfelle - hvordan skal jeg trene styrke for å bli slank - og ikke større?

Jeg trener vanligvis 5-6 ganger i uken på spinningssykkel. Alt fra 30 min til 1 time, med en puls på rundt 170-180.

Spørsmålet mitt er derfor: Hvordan ser kosten min ut? Får jeg for mye kcal i meg? Er treningen for lite/dårlig?

Målet mitt er i første omgang å komme ned til "normal" BMI, som sier jeg må ta av minst 15 kg.

Som man bruker å si, du blir ikke Jay Cutler over natta, selv om de fleste liker å tro det, vil helst anbefale deg å sjekke ut rippedbody.jp

Hvor det er en som forklarer konseptet leangains veldig enkelt og simpelt.

Du trenger ikke følge det, selv om jeg ville anbefalt det også, men du burde ihvertfall lese litt der, han forklarer litt om kondisjonstrening o.sv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør meg ingenting å bli fastere i fisken. Pr nu er det som om jeg har et belte med fett rundt magen. Veldig ubehagelig og jeg føler meg veldig uvel. I tillegg har jeg en tut-mage som gjør at jeg føler meg ukomfortabel i alle mulige klær foruten hettegensere.

Målet mitt er ikke å se ut som noe bodybuilder. Målet mitt er å kunne gå med en t-skjorte uten å skjemmes. Det er fleskebeltet jeg vil bli kvitt. Så spørsmålet er om styrketreningen kombinert med syklingen er det beste, eller om det er best å la være med styrketreningen. For jeg vil som sagt ikke bli større...

Før kunne jeg spise opptil 2 middager hver dag, mye pizza og hamburgere. Jeg drakk kanskje 6-8 øl fordelt på 3 dager i uken. Mye hvete, coca cola, sjokolader osv. Kaloriene jeg får i meg i dag, er vesentlig lavere enn før, men jeg undres fremdeles på om jeg godter meg for mye med dietten i første kommentaren min her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser 250 gram cottage cheese til lunsj og 250 gram til mellommåltid. Når det kommer til ris og pasta spiser jeg omtrent like mye som en knyttneve på tallerken (en eller annen kar lærte meg dette). Omtrent på størrelse med en stor potet. Men synes du det ser for lite ut? Og vil det i tilfelle føre til større vekt-tap eller vil det fungere slik at jeg går i "hvilmodus" og ikke forbrenner nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Havregryn (ca.56-60 gram) med kanel og en liten dert syltetøy uten sukker. ca 200 kcal

Lunsj: Cottage cheese med kanel og en liten dert syltetøy. ca 250 kcal

Middag: Rent kjøtt ca.250 gram, en liten dose ris/pasta og mye grønnsaker og/eller salat. CA 600

Mellommåltid: Cottage cheese med en liten dert syltetøy ca 250 kcal

Kvelds: 2-3 Fullkornsbrød/knekkebrød med kokt skinke ca 300 kcal - spiser ikke knekkebrød/skinke selv så det er ca.

Totalt: 1600 kcal....

I mine øyne er dette alt for lite mat... Mtp at du trener og er aktiv, og veier 97kg, kan jeg ikke skjønne det om du bør ligge noe særlig lavere enn 2500 kcal, også heller justere ned etter hvert som om fremgangen stopper opp/du veier mindre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk litt motsatt. For å få en god start ville jeg den første måneden ha det litt "helvete", og så senere fyre på med flere karbohydrater. For dersom jeg får en litt rask nedgang i starten, håper jeg motivasjonen holder seg der den er i dag - på topp.

Så du mener jeg bør spise såpass mye mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å gå ned 12 kg (85 kg) til 1.juni (6 mnd). Regner da med at med muskelvekst vil jeg føle meg litt bedre. Så får vi se veien videre derfra.

Men jeg ønsker gjerne å gå ned 4 kg i løpet av de første 4 ukene, for å få en pang start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiste 1500 kalorier om dagen i ca 1,5 måned, og da forsvinner kiloene fort.

hoppet opp til 2000 nå for 2 uker siden.

jeg er ikke lengre veldig sulten på kveldene, spiser ikke mellommåltider og alt er generelt mye bedre.

så får det heller ta litt ekstra tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest sannsynlig vil du uansett gå ned litt ekstra nå i starten pga mindre vann/mat i kroppen osv, så ikke se bort fra at fire kilo forsvinner i løpet av januar, selv om du legger deg på 2500;)

men helt ærlig, glemt det med pangstart... Om det skal være vits at du går ned i vekt må vanene dine bli en livsstil..;)

I stede for å spise cottage cheese to ganger om dagen og følge en fast plan, så spist variert og mat du liker, mat du har lyst på, så lenge du holder deg innenfor kalorigrensen for dagen...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør meg ingenting å bli fastere i fisken. Pr nu er det som om jeg har et belte med fett rundt magen. Veldig ubehagelig og jeg føler meg veldig uvel. I tillegg har jeg en tut-mage som gjør at jeg føler meg ukomfortabel i alle mulige klær foruten hettegensere.

Målet mitt er ikke å se ut som noe bodybuilder. Målet mitt er å kunne gå med en t-skjorte uten å skjemmes. Det er fleskebeltet jeg vil bli kvitt. Så spørsmålet er om styrketreningen kombinert med syklingen er det beste, eller om det er best å la være med styrketreningen. For jeg vil som sagt ikke bli større...

Før kunne jeg spise opptil 2 middager hver dag, mye pizza og hamburgere. Jeg drakk kanskje 6-8 øl fordelt på 3 dager i uken. Mye hvete, coca cola, sjokolader osv. Kaloriene jeg får i meg i dag, er vesentlig lavere enn før, men jeg undres fremdeles på om jeg godter meg for mye med dietten i første kommentaren min her.

Hvis du i det hele tatt hadde lest hva jeg linket til ville du jo hatt svare på dette allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk litt motsatt. For å få en god start ville jeg den første måneden ha det litt "helvete", og så senere fyre på med flere karbohydrater. For dersom jeg får en litt rask nedgang i starten, håper jeg motivasjonen holder seg der den er i dag - på topp.

Så du mener jeg bør spise såpass mye mer?

Vil også legge til at alt du gjør med å pangstarte er å miste mye, for så ha problem for å gå ned mer, evt. gå opp mye(mest sannsynlig)

Hør på Therese:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må roe ned på intensiteten på treningen din. 6 dager i uka med spinning med puls på 170-180 - maks hele veien. Dette er alt for mye og gjør at kroppen din ikke vil høre på deg (kan godt legge til link i morgen, så kan du lese mer om hvorfor hobbymosjonister ikke skal trene så hardt og mye).

Begynn å tren styrke. Ro ned med kardio - så vil du få resultater.

Husk trening og kosthold er tålmodighet!

Og så hører du på kostholdstipsene du har fått her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplegget ditt er allerede perfekt, Utmerket...om du vil kan du legge til litt mer pasta og godsaker utover..du spiser allerede langt bedre enn 99% av verdens befolkning om du følger det opplegget.

Gi det 8 uker og mageflesket er for lengst bortevekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...