Gå til innhold

Tåler "ingenting"


vulpes lagopus

Anbefalte innlegg

Jeg gikk for en tid tilbake ned endel kg. med endret kosthold. Har holdt på denne kostholdet siden, men merker at det er enkelte ting jeg tåler mindre enn andre, og det frustrerer meg!! Er sjekket opp og ned av lege, er frisk som en fisk.

Jeg er ikke intolerant eller allergisk mot noe, men følsom for veldig mye. Blir oppblåst av ris, pasta, poteter, så spiser mindre av det nå. Det er forsåvidt greit. Men jeg reagerer på samme måte med grønnsaker, og det gjør egentlig at all middagstilbehør "utgår". Enkel, lett salat gjør susen da.

Videre får jeg samme virkningen av melkeprodukter, som cottage cheese og kesam, som jeg har brukt mye av de siste årene. Er også veldig glad i skyr, men jeg kan heller ikke mumse særlig av dette pga. luftsmerter og følelse av forstoppelse.

Fisk er litt i samme gata, blir uggen i magen og brenner veldig i halsen (tar halsbrann-tabletter ved behov, men kjipt det også). Det gjelder all fisk og fiskepålegg. Tunfisk reagerer jeg mindre på, så spiser endel av det.

Frukt er også kjiper'n, da jeg er allergisk mot sitronsyre (iflg legen). Jeg får røde prikker og kløing i halsen av sitrusfrukter, som klementin, appelsin, mango. Eple går greit, men reagerer litt på det også. Samme med bær, det går, men klør litt i halsen. Banan og druer funker bra.

Jeg KAN spise "alt annet", dvs. kalkun/kylling, rent kjøtt++, men jeg sliter sånn med tilbehøret (grønnsaker etc) til middag og lunsj, samt "småmåltider". Jeg spiser mye knekkebrød/rug sprø med diverse pålegg, men det er litt kjedelig..

TIPS til middag(stilbehør), sunt snacks (jeg elsker virkelig vaniljekesam med bær, men det utgår som regel) og enkle måltider/frokost?

Og gitt at jeg spiser lite grønnsaker/frukt og fisk, er det kosttilskudd jeg burde ta? Tar tran, og reagerer ikke noe på det. Burde jeg ta noe annet av vitaminer? Tar også proteinshake i blant da jeg er redd jeg ikke får i meg nok via maten.

Kan legge til at målet med spising og trening er god helse, overskudd i hverdagen og fremgang i styrketreningen. Jeg trener styrke 2-3 ganger i uka + noen økter ski og sykkel avhengig av årstid. Føler ejg ofte går på tomgang da jeg er matlei, og tyr ofte til enkle løsninger (ferdigmat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er overfølsom for mange type matvarer, og holder meg unna både laktose og gluten, samt enkelte typer frukt og grønnsaker som jeg vet jeg får vondt i magen av. Fikk dette for 6-7 år siden, og har vært testet hos legen for all slags allergier, men ingenting slo ut. Så derfor har jeg testet mye frem og tilbake på hva jeg tåler og skrevet loggbok på dette. Får også vondt i magen av alt som er halvfabrikat og mat med stivelse, så jeg lager all mat fra bunnen av og spiser rent, noe som fungerer veldig bra for meg hvertfall. Krever litt planlegging men er så verdt det, i stedet for å gå rundt med vond mage og være i dårlig form hele tiden. Jeg lager for eksempel mine egne pizzabunner/tortillalefser osv, alt med mandelmel, kokosmel o.l. Bruker ikke sukker, men annen søtning om jeg trenger det. Bestiller mye fra iherb.com hvor det er godt utvalg av slike ting og mye billigere enn på helsekosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, er kjipt å være i den situasjonen du er i.. har selv holdt meg unna melk, egg og hvete/gluten et par år pga allergi/overfølsomhet, og vet hvor frustrerende det er og være allergisk mot "alt". Det som ble min løsning var rett og slett å søke litt på veganske blogger (veganbloggen er veldig bra), rett og slett prøve meg fram og se hva magen likte. Ellers kan jeg tipse om en grei oppskrift på veldig grove "pannekaker". Du tar enkelt og greit havregryn og blander i litt vann slik at det sveller og blir til en veldig fast røre. Deretter legger du små "pannekaker" på stekepannen og steker! Er veldig godt, smaker litt sånn pinnebrød som man grilte på bålet da man var yngre faktisk! :) Du kan eventuelt prøve deg på soyaprodukter som yougrt, melk, desserter osv, det finnes mye godt! Dette gir deg et litt mer variert kosthold. Du nevner du kan spise gluten? Da kan du jo prøve deg på speltlomper med kalkunpålegg, det er knallgodt!

masse lykke til, håper det ordner seg for deg (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er nok ganske lik som deg, pleier å si at jeg ikke tåler mat. Har også sjekket alt mulig hos lege, men de har ikke funnet noe galt med meg. Er jo sånn at jeg håper at de skal gjøre det sånn at jeg vet hva det er, men det er vel bare irritabel tarm. Får som deg veldig oppblåst mage, spesielt av bakevarer som inneholder gjær, men også pasta og brød. Får lett halsbrann av endel frukt, f.eks. bananer. Det jeg siter mest med er løs mage, det er en del middager som gjør at jeg blir skikkelig dårlig og som jeg sikkert burde la være å spise, men som blir spist her i huset. Kylling tandoori (Toro), pannekaker, blomkålsuppe, risgrøt, fiskeboller i hvit saus, dette er ting vi spiser mer eller mindre av, tror nok fellesnevneren her er melkeprodukter. Jeg vet at jeg ikke tåler melk, har ikke laktoseintoleranse, men blir alltid like dårlig. Heldigvis kan jeg spise hva jeg vil av grønnsaker og tåler godt det meste av fisk, kjøtt og kylling.

Vet altså hvor slitsomt det er å slite med magen pga mat, føler dette hemmer meg veldig mye i hverdagen og jeg må gjøre noe med dette. Derfor vil jeg følge med her, kanskje det dukker opp noe jeg kan dra nytte av også. Som det blir nevnt over her kan man nok finne nye og passende oppskrifter på veganske blogger, så jeg får undersøke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil ofte oppleve å bli følsom for ting du spiser sjelden eller aldri. Når du har hatt en periode med endret kosthold, hvor du har ekskludert matvarer som for eksempel korn- og melkeprodukter, kan kroppen reagere på en kjip måte om du begynner å spise dem igjen. Jeg spiser for eksempel sjelden veldig sukkerholdige bakverk, og blir ofte i uggen form om jeg spiser noen vesentlig mengde av slikt. Betyr det at jeg har noen intoleranse eller at jeg er følsom overfor sukker? Tvilsomt.

Det er klart det finnes de som har ikke-allergiske intoleranser, irritabel tarm og fordøyelsesbesvær forbundet med visse typer matvarer, men de er et fåtall. Det med å ekskludere matvarer som er forbundet med allergier, oppblåsthet og fordøyelsesbesvær, uavhengig av om man i utgangspunktet er allergisk eller reagerer på dem, har blitt en selvforsterkende trend nettopp på grunn av det jeg sa i første avsnitt. Det fører til at man pålegger seg urimelige restriksjoner i kosten, når dette strengt tatt ikke er nødvendig.

En bedre tilnærming er å ta utgangspunktet i at man ikke er intolerant – når man da ikke har fått konstatert noen allergi eller fordøyelsesbesvær hos legen – og gradvis introdusere matvarene man har problemer med tilbake i kostholdet i små, økende mengder.

Hvis dette ikke fungerer, så bør man for all del slå seg til ro med det og tilpasse kosten slik at man føler seg bedre. Isåfall har du fått en del gode råd her allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tilføye noe til det Keegil skriver over her.. Bakteriefloraen i mage/tarm endres med endret kosthold, og derfor vil man oppleve oppblåsthet etc. når man endrer kostholdet. Men, det tar bare noen dager før bakteriefloraen/magen normaliserer seg.

Jepp, dette er jo nettopp den fysiologiske mekanismen bak det fenomenet jeg beskriver. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få føye til mitt eget innlegg at mine mageproblemer har vært sånn i over 10 år, og jeg spiser mer eller mindre de samme tingene, så det har ikke noe å gjøre med endret kosthold. Derimot burde jeg endre kostholdet for å få mindre vondt i magen. Synes det er ork det her med mat og skulle gjerne sett at man kunne slippe å spise, hehe. Problemet er vel at alt jeg synes er skikkelig godt tåler jeg ikke og derfor blir det så kjipt å skulle velge annerledes. Må vel bare venne seg til det og bli flinkere til å ta bevisste valg. Håper du finner ut av det da, det går jo ann å prøve seg frem litt og litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få føye til mitt eget innlegg at mine mageproblemer har vært sånn i over 10 år, og jeg spiser mer eller mindre de samme tingene, så det har ikke noe å gjøre med endret kosthold. Derimot burde jeg endre kostholdet for å få mindre vondt i magen. Synes det er ork det her med mat og skulle gjerne sett at man kunne slippe å spise, hehe. Problemet er vel at alt jeg synes er skikkelig godt tåler jeg ikke og derfor blir det så kjipt å skulle velge annerledes. Må vel bare venne seg til det og bli flinkere til å ta bevisste valg. Håper du finner ut av det da, det går jo ann å prøve seg frem litt og litt.

Hvis du har slitt med dette over lengre tid og det ikke har oppstått i forbindelse med endret kosthold, så er det definitivt sannsynlig at det kan skyldes irritabel tarm slik du nevner tidligere. Irritabel tarm er tross alt en symptombasert diagnose, og når alt annet er utelukket og du ikke ser noen bedring ved gradvis tilvenning, så er det for all del en ryddig konklusjon – selv om den selvfølgelig er utrolig kjip. Regner med at du har tatt både gastroskopi og koloskopi, forøvrig?

Anbefaler disse to artiklene:

http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-og-hva-du-kan-gjore-med-det/

http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-hvordan-behandles-det/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har slitt med dette over lengre tid og det ikke har oppstått i forbindelse med endret kosthold, så er det definitivt sannsynlig at det kan skyldes irritabel tarm slik du nevner tidligere. Irritabel tarm er tross alt en symptombasert diagnose, og når alt annet er utelukket og du ikke ser noen bedring ved gradvis tilvenning, så er det for all del en ryddig konklusjon – selv om den selvfølgelig er utrolig kjip. Regner med at du har tatt både gastroskopi og koloskopi, forøvrig?

Anbefaler disse to artiklene:

http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-og-hva-du-kan-gjore-med-det/

http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-hvordan-behandles-det/

Tusen takk for nyttige artikler, skal lese nøyere igjennom dem. Har tatt gastroskopi og koloskopi ja, sistnevnte er det 8 eller 9 år siden jeg gjorde. Pappa har chrons så det er jo en viss mulighet for at jeg også har det, men det har de ikke klart å finne ut av tidligere ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for nyttige artikler, skal lese nøyere igjennom dem. Har tatt gastroskopi og koloskopi ja, sistnevnte er det 8 eller 9 år siden jeg gjorde. Pappa har chrons så det er jo en viss mulighet for at jeg også har det, men det har de ikke klart å finne ut av tidligere ihvertfall.

Skjønner! Jeg mente forøvrig ikke å bagatellisere situasjonen din tidligere, så beklager hvis du følte at jeg gjorde det.

Crohns er ikke særlig hyggelig, men hvis de ikke har klart å påvise det hos deg gjennom skopi og bildediagnostikk så er det nok heldigvis ikke så sannsynlig at du har det – selv om det selvfølgelig bare er en lege som kan avgjøre dette! Når du ikke har noen indikasjoner på Crohns gjennom lav blodprosent eller mangler, så tror jeg du kan ta utgangspunkt i at det som plager deg er av en mer funksjonell art og behandle det som det skulle vært irritabel tarm, noe det sannsynligvis er. Artiklene på Frisk og Funksjonell er veldig gode og har hjulpet veldig mange som har trøbbel med dette, så du kan trygt ta utgangspunkt i disse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Jeg mente forøvrig ikke å bagatellisere situasjonen din tidligere, så beklager hvis du følte at jeg gjorde det.

Crohns er ikke særlig hyggelig, men hvis de ikke har klart å påvise det hos deg gjennom skopi og bildediagnostikk så er det nok heldigvis ikke så sannsynlig at du har det – selv om det selvfølgelig bare er en lege som kan avgjøre dette! Når du ikke har noen indikasjoner på Crohns gjennom lav blodprosent eller mangler, så tror jeg du kan ta utgangspunkt i at det som plager deg er av en mer funksjonell art og behandle det som det skulle vært irritabel tarm, noe det sannsynligvis er. Artiklene på Frisk og Funksjonell er veldig gode og har hjulpet veldig mange som har trøbbel med dette, så du kan trygt ta utgangspunkt i disse!

Neida, ville bare nevne det for trådstarter sin del ettersom jeg hadde oversett det faktum at kostholdet i dette tilfellet var lagt om. Men jeg ønsker også å følge med hvis det dukker opp flere tips. Og som sagt, de artiklene tror jeg skal bli veldig nyttige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...