Gå til innhold

Diet for styrkeløftere


Simen84

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel alt, kortfortalt begynner jeg bli litt små feit, noe jeg ikke trives med. Har planer om gå på diet en periode slik at jeg kan bli lean og fin igjenJ Skal ha ett fornuftig kcal underskudd. Bør man modifisere treningen mye? Kjører 4 økter (Dietmar) med bøy i uka og to med mark, så tror jeg skal holde unna cardioen mtp restitusjonen. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjørt dietmar mengde og oppkjøring på diett tidligere i år.

Min erfaring er at det fungerer dårlig når du nærmer deg slutten på dietten. Jeg mistet en del styrke da og klarte ikke å opprettholde intensiteten på oppkjøringen. I retrospekt så vil jeg nok velge et autoreguleringsopplegg når man begynner å komme lavt på kaloriene. Jeg gjennomførte en mengdesyklus tidligere i dietten da jeg fremdeles lå ganske høyt på kcal og det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dietmar og diett hører i utgangspunktet ikke sammen, men det er ikke umulig heller. Programmet må tilpasses målvekten, slik at du ikke øker 1RM med f.eks 5kg mens kroppsvekten skal ned 10kg i samme periode - det kan bli veien inn i veggen. Ville lagt meg på vedlikehold og latt vekten gå sakte nedover, eventuelt også økt hverdagsaktiviteten der det er mulig, også justere innenfor prosentene på programmet etter hvordan energinivået er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På korte dietter ville jeg forsåvidt anbefalt alt og alle å droppe alt av støtte og isolasjonsøvelser. Om du ikke vil kjenne på innerste helvete da.

Negativ: Mindre å si for hva?

For styrken.

Jeg gikk ned fra 113 til 90kg BW over et drøyt år og kom ut av det med en råbenk som gikk fra 202.5kg (tungt) til 200kg (lett). Gikk egentlig bare lei av å spise, så jeg har ingen kontroll over hvor mye jeg spiste annet enn at det var langt mindre enn tidligere. Før spiste jeg "middag" 6-7x daglig, gjerne 1.2kg kjøttdeig om dagen feks. Nå spiser jeg IF kl.12-21 med 3 måltider bestående av 3x100g proteinpulver og litt nøtter og salat til lunch og pasta til kvelds. Kanskje en ibericogris med manchego-ost etter jobb. Så lat er jeg. Det fungerer veldig bra, var like over 1 siffer fettprosent i sommer. :)

Poenget er at det er ikke nødvendig å finregne på makroer etc, det er min erfaring. Stresset det bidrar med langt overgår gevinsten ved slikt pedanteri. Én ting er at jeg tidligere har aktivt PRØVD å gå ned i vekt på noen få mnder ved å kutte 1000kCal til 2500ish, og da har alltid styrken forsvunnet veldig raskt. 1-1.5kg i mnd ser ut til å være max vekttap for meg om jeg ikke skal bli svekling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For styrken.

Jeg gikk ned fra 113 til 90kg BW over et drøyt år og kom ut av det med en råbenk som gikk fra 202.5kg (tungt) til 200kg (lett). Gikk egentlig bare lei av å spise, så jeg har ingen kontroll over hvor mye jeg spiste annet enn at det var langt mindre enn tidligere. Før spiste jeg "middag" 6-7x daglig, gjerne 1.2kg kjøttdeig om dagen feks. Nå spiser jeg IF kl.12-21 med 3 måltider bestående av 3x100g proteinpulver og litt nøtter og salat til lunch og pasta til kvelds. Kanskje en ibericogris med manchego-ost etter jobb. Så lat er jeg. Det fungerer veldig bra, var like over 1 siffer fettprosent i sommer. :)

Poenget er at det er ikke nødvendig å finregne på makroer etc, det er min erfaring. Stresset det bidrar med langt overgår gevinsten ved slikt pedanteri. Én ting er at jeg tidligere har aktivt PRØVD å gå ned i vekt på noen få mnder ved å kutte 1000kCal til 2500ish, og da har alltid styrken forsvunnet veldig raskt. 1-1.5kg i mnd ser ut til å være max vekttap for meg om jeg ikke skal bli svekling.

My+grandma+s+Cool+story+bro_e03cbf_3997646.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...