Gå til innhold

Ernæringsfysiolog: gode jobbmuligheter i fremtiden?


Opheliia

Anbefalte innlegg

:)

Du kan velge selv om du vil ta netteksamen eller om du vil ta den stedlig. Netteksamen fungerer bedre enn fryktet, det ble innført etter mine to første som jeg tok på skolen. Netteksamen er delt opp i flersvarsoppgaver med tidsbegrensning og langsvarsoppgaver.

Du kan starte når du vil, det er ganske fleksibelt. Velge selv om du vil studere fulltid, deltid og du kan hoppe over en termin om du måtte trenge det.

Det høres bra ut :D

Da vet jeg egentlig alt jeg vil vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg studerer ernæring på Helsehøyskolen. Det er et rent nettstudie, eller du kan velge stedlig skole også, men det jeg har valgt gjør at jeg kan gjøre alt hjemmefra. Jeg er veldig fornøyd med opplegget.

Du får en bachelor i ernæring, foreløpig kan man ikke gå videre med en master på HIO, men de har en avtale med en skole i Australia. Du kan jo sjekke ut på hjemmesidene deres:)

Er Helsehøyskolen det samme som Bjørknes?

Jeg vurderer å ta på Bjørknes - men hvordan er dette med Lånekassen og skolepengene, man får jo ikke lån på hele skolepengebeløpet som jeg har skjønt - og må alt betales før man får begynne, eller hvordan er det?

Også veldig interessert i å få høre om erfaringer folk måtte ha med jobbmuligheter etter en bachelor fra privathøyskole.. Jeg ønsker å drive med ernæringsveiledning og muligens undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Helsehøyskolen det samme som Bjørknes?

Jeg vurderer å ta på Bjørknes - men hvordan er dette med Lånekassen og skolepengene, man får jo ikke lån på hele skolepengebeløpet som jeg har skjønt - og må alt betales før man får begynne, eller hvordan er det?

Også veldig interessert i å få høre om erfaringer folk måtte ha med jobbmuligheter etter en bachelor fra privathøyskole.. Jeg ønsker å drive med ernæringsveiledning og muligens undervisning.

http://www.encefalon.no/studiene/studier/ernaringsfysiologi/ <-- helsehøyskolen

Bachelor i Ernæringsfysiologi – heltid over tre år:

Hele studiet koster kr. 150.000,- ved samlet innbetaling ved studiestart *

Per semester kr. 32.500,-

Per måned kr.6.840 ,- (30 måneder)

* Ved avbrudd gjelder betaling som for fag løsrevet.

Slik er det iallefall hos de når det kommer til betaling. Noe jeg ser på som et pluss, da kan jeg få betalt uten å måtte bli helt blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Bjørknes, er stedlig student, men har prøvd netteksamen også. Vil anbefale stedlig eksamen da det er høyere krav for å få gode karakterer på netteksamen. Når det kommer til lånekassen så støtter de studiet fult ut, og du får ekstra lån til å betale hele studiet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går siste året på vernepleien nå faktisk, og tenker at jeg vil ha en PT utdannelse og muligens noe med kost i tillegg etterhvert, kan ikke tenke meg noe bedre enn å få fysisk fostring opp og frem i forhold til miljøarbeid, særlig med barn/unge som jeg jobber med, og f..eks innen behandling innen rus/psykiatri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snust litt på det å bli ernæringsfysiolog og hadde tenkt til å studere det for alvor til jeg fikk en kjip beskjed fra en flink ernæringsfysiolog med mange års erfaring innenfor den offentlige sektoren. Hun fortalte meg det at det er svært dårlig med jobber til ernæringsfysiologer fordi det er så mange som tar utdannelsen og ba meg innstendig om å revurdere det. Skulle egentlig tro at jobbmulighetene var mange.

Personlig ville jeg gjort meg ferdig med vernepleien og deretter tatt bachelor i ernæring så man har noe å falle tilbake på.

Skulle ønske jeg var så tøff at jeg turte å satse på ernæringsfysiologi!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg studerer ernæring på Helsehøyskolen. Det er et rent nettstudie, eller du kan velge stedlig skole også, men det jeg har valgt gjør at jeg kan gjøre alt hjemmefra. Jeg er veldig fornøyd med opplegget.

Du får en bachelor i ernæring, foreløpig kan man ikke gå videre med en master på HIO, men de har en avtale med en skole i Australia. Du kan jo sjekke ut på hjemmesidene deres:)

Hva slags jobbmuligheter ser du for deg at du har..? :) Har du noe info om hvilke relevante jobber folk har fått seg etter at de er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at jeg skal kombinere jobben min som PT med kunnskapen jeg tilegner meg med en bachelor i ernæring. Det er mange av mine kunder som vil ha inngående hjelp. Og jeg tror en 3-årig utdannelse gir litt mer tyngde innen ernæring enn et kurs.

Jeg er ferdig med første året som er grunnfag i medisin og det finner jeg svært nyttig i jobben som PT.

Så helt konkret: Jeg kan kombinere PT-timer med ernæringskonsultasjoner. Jeg driver eget firma:)

Jeg vet om enkelte som skriver innlegg i aviser og tidsskrfter, andre som holder foredrag og igjen noen som jobber på treningssentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott info, Live! :thumbsup: Jeg tror også som deg at en bachelor uansett har mer tyngde enn noen kurs her og der - og selv om man ikke har en master som gjør at man får seg jobb på sykehus etc, så kan man jo som du, f.eks være selvstendig næringsdrivende.

Hvordan tenker du/dere på denne bachelor ifht. undervisning på vgs., type helse og sosial? Mente å lese på Bjørknes sine sider at med 1. år medisin vil man være kvalifisert for å undervise på helse og sosial - eller er dette bare en "sertifisering" som Bjørknes selv har funnet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at jeg skal kombinere jobben min som PT med kunnskapen jeg tilegner meg med en bachelor i ernæring. Det er mange av mine kunder som vil ha inngående hjelp. Og jeg tror en 3-årig utdannelse gir litt mer tyngde innen ernæring enn et kurs.

Jeg er ferdig med første året som er grunnfag i medisin og det finner jeg svært nyttig i jobben som PT.

Så helt konkret: Jeg kan kombinere PT-timer med ernæringskonsultasjoner. Jeg driver eget firma:)

Jeg vet om enkelte som skriver innlegg i aviser og tidsskrfter, andre som holder foredrag og igjen noen som jobber på treningssentere.

Drømmen min er PT...men, har du bachelor i idrett-something for å bli PT eller "kun" kurs ala det som alle tar på f.eks Bali?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flott info, Live! :thumbsup: Jeg tror også som deg at en bachelor uansett har mer tyngde enn noen kurs her og der - og selv om man ikke har en master som gjør at man får seg jobb på sykehus etc, så kan man jo som du, f.eks være selvstendig næringsdrivende.

Hvordan tenker du/dere på denne bachelor ifht. undervisning på vgs., type helse og sosial? Mente å lese på Bjørknes sine sider at med 1. år medisin vil man være kvalifisert for å undervise på helse og sosial - eller er dette bare en "sertifisering" som Bjørknes selv har funnet på?

Nå har jeg ikke peiling på det du egentlig spør etter, men hvis det siste stemmer så er det dritbra, for det er definitivt mye feil lærdom på helse og sosial-linjene ifh til ernæring og kosthold. Veldig gammeldags læring der:p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke peiling på det du egentlig spør etter, men hvis det siste stemmer så er det dritbra, for det er definitivt mye feil lærdom på helse og sosial-linjene ifh til ernæring og kosthold. Veldig gammeldags læring der:p.

Nå er det også en del gammeldags læring på ernæringsstudiet, så det krever at man gjør en innsats selv og leser på egenhånd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det også en del gammeldags læring på ernæringsstudiet, så det krever at man gjør en innsats selv og leser på egenhånd også.

Det er sikkert og visst. Prøvde å holde kurs for ledelsen i diabetesforbundet ifjor, men deres egen kliniske ernæringsfysiolog gikk av skaftet når jeg la frem studier som viste at mettet fett ikke er skadelig, og jeg viste samtidig hvorfor man i mange har trodd dette, stort sett basert på rent jug fra Ancel Keys (seven country study). Jeg poengterte at om man spiser mye karbohydrater, så vil mye fett, uansett gi overvekt om man ikke trener mye. Men fettet i seg selv er ikke skadelig verken for hjertet eller andre organer. - Sånt gikk ikke an å si, fikk jeg vite :) Så, fortsatt mye gammel lærdom der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen min er PT...men, har du bachelor i idrett-something for å bli PT eller "kun" kurs ala det som alle tar på f.eks Bali?

Jeg har PT-utdannelse fra NIH. Ikke noe bachelor akkurat, men vært danser, har 15 års erfaring fra treningsbransjen og lærer stadig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som underviser på ernæringsstudiet er stort sett leger og ernæringsfysiologer, som selvfølgelig er farget av sin egen utdanning. Mange holder seg oppdatert på nyere forskning. Dette er veldig bra, og helt nødvendig for at det skal skje en utvikling på fagfeltet og i utdanningen. Dessverre gjelder ikke dette alle, og jeg har flere eksempler på forelesere som f.eks. hevder hardnakket at mettet fett gir hjertesykdom, og sånn er det med den saken!

Det neste problemetoppstårnår en del studenter stoler blindt på alt som blir sagt, og ikke stiller seg kritisk til bastante uttalelser.

Det som er viktig å ha som utgangspunkt, er at vi faktisk vet utrolig lite når det kommer til ernæring, og at kunnskapsgrunnlaget bak dagens kostråd er ekstremt mangelfulle. Å være åpen for at det som anbefales i dag ikke trenger å være riktig syns jeg er en helt nødvendig egenskap for å kunne bli dyktig innen ernæringsfaget.

Målet for alle som jobber med dette må jo være å finne den beste løsningen, og da kommer vi ikke langt med å være bastante og nekte for at det kan være flere sider av en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som underviser på ernæringsstudiet er stort sett leger og ernæringsfysiologer, som selvfølgelig er farget av sin egen utdanning. Mange holder seg oppdatert på nyere forskning. Dette er veldig bra, og helt nødvendig for at det skal skje en utvikling på fagfeltet og i utdanningen. Dessverre gjelder ikke dette alle, og jeg har flere eksempler på forelesere som f.eks. hevder hardnakket at mettet fett gir hjertesykdom, og sånn er det med den saken!

Det neste problemetoppstårnår en del studenter stoler blindt på alt som blir sagt, og ikke stiller seg kritisk til bastante uttalelser.

Det som er viktig å ha som utgangspunkt, er at vi faktisk vet utrolig lite når det kommer til ernæring, og at kunnskapsgrunnlaget bak dagens kostråd er ekstremt mangelfulle. Å være åpen for at det som anbefales i dag ikke trenger å være riktig syns jeg er en helt nødvendig egenskap for å kunne bli dyktig innen ernæringsfaget.

Målet for alle som jobber med dette må jo være å finne den beste løsningen, og da kommer vi ikke langt med å være bastante og nekte for at det kan være flere sider av en sak.

Jeg har ikke noe mer å si enn at jeg er enig i det du sier. Bare på det studiet jeg egentlig går på er foreleserne farget av det synet at mett er farlig. Jeg hadde en foreleser som sa "det blir interessant å se hvordan alle disse lavkarbofolka er om 10 år..sikkert dø av tette årer" (vi hadde sykdomslære). Jeg tror det er viktig å være åpen for at det finnes flere ting som er korrekt og at det man lærer trenger ikke alltid å være sannheten og fasiten for alle (og at å oppdatere seg utenom det man lærer er viktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...