Gå til innhold

Ernæringsfysiolog: gode jobbmuligheter i fremtiden?


Opheliia

Anbefalte innlegg

Jeg studerer jo egentlig bachelor i vernepleie, men jeg har liksom ikke så veldig lyst til å fortsette med studiet. Jeg har 2 år igjen (pga permisjon nå et halvt år) og spørsmålet er om jeg skal gå ferdig disse 2 årene. Da sitter jeg med en bachelorgrad som er brukbar, men ikke noe jeg har sånn überlyst til å bruke resten av mitt liv til. Jeg synes ernæring er veldig spennendes emne. Jeg elsker å lære mer, jeg har veldig lyst til å lære mer om dette og jeg har veldig lyst til å kunne ha muligheten til å bruke dette i jobbsituasjon. Jeg har tenkt på å gå ferdig vernepleien og deretter kun ta et år med ernæring, men det vil neppe ha noen effekt (ifh til å kunne bruke det i jobb..jeg vil jo kun ha bachelor i vernepleie og ett lite år med ernæring..).

Jeg har mulighet for å studere ernæringsfysiolog på selve skolen (de har det vel ikke i trondheim?), så alternativet er fjernundervisning. Men så er spørsmålet, vil jeg kunne bruke denne utdannelsen slik jeg har lyst til, eller vil jeg ende opp med en ubrukelig bachelor (og burde gått for den jeg har 2 år igjen på..)?:p

Godt nyttår forresten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet bare at jeg har en venninne som skal studere ernæring, men det er kanskje bare enkeltemner.

Kan ta å sjekke kildene mine =)

Ja, gjør det! Kan godt hende at det bare er jeg som er litt dårlig på å lete opp ting..men hvis det ikke er mulighet for studiet på selve skolen så har jeg jo alltid atlantis eller nki (jeg er litt mer fan av studie på skole, men det skal være fullt mulig å ta det alternativt). Har heldigvis litt mer tid på meg, til å tenke over hvilke alternativ jeg vil gå for:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er omtrent det eneste stedet som tilbyr ordentlig utdanning i ernæring, og om man har fullført en mastergrad kan man kvalifisere seg som ernæringsfysiolog. Man kan enten gå for en master eller greie å kombinere forskjellige fag, men siden det tydeligvis ikke finnes noe studie som kombinerer vernepleie og ernæring, så kan det hende du ikke får noen yrkesspesifikk utdannelse. Men det kommer jo an på hva du har i tankene, hvordan har du lyst til å jobbe om du f.eks. har et år med ernæring i kombinasjon med vernepleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oslo er omtrent det eneste stedet som tilbyr ordentlig utdanning i ernæring, og om man har fullført en mastergrad kan man kvalifisere seg som ernæringsfysiolog. Man kan enten gå for en master eller greie å kombinere forskjellige fag, men siden det tydeligvis ikke finnes noe studie som kombinerer vernepleie og ernæring, så kan det hende du ikke får noen yrkesspesifikk utdannelse. Men det kommer jo an på hva du har i tankene, hvordan har du lyst til å jobbe om du f.eks. har et år med ernæring i kombinasjon med vernepleie?

Det er nettopp det som er problemet, jeg tror ikke jeg vil få bruk for det året med ernæring innenfor en jobb som vernepleier. Det vil liksom bare bli et ubrukelig år sett fra om jeg vil tjene noe på det (annet enn at jeg synes det vil være et gøy år for min egen del).

Vil en bachelor i ernæringsfysiologi fra f.eks atlantis (nettstudiet) telle like mye som hvis jeg fysisk gikk på skolen? Eller vil det være "hun der har kun nettstudiet". Tar jeg en bachelor i dette har jeg lyst til å ta master (da er det et alternativ å flytte på seg, for masteren, men slik situasjonen er nå så er det uaktuelt å flytte til Oslo for å ta bacheloren).

Slik jeg tenker er at hvis nettstudiet teller like mye i jobbsøkersammenheng så har jeg lyst til det. Er det derimot slik at jeg vil bli nedprioritert etter studiene pga at det er tatt over nett så gjør jeg ferdig vernepleien, jeg trives jo med den type jobb, jeg bare trives ikke med studiene. Så hvis jeg får en jobb som vernepleier på skole (grunnskolen eller spesialavdeling) så er det aktuelt for meg å gå vernepleien ferdig (men jeg ønsker ikke å jobbe innenfor avlastningstjenesten/sykehjem/eldrebolig o.l).

Jeg har jo i teorien valgt feil studie, det hjelper jo ikke at jeg er dritflink i jobbene som jeg har hatt innenfor dette området (jobbet en del år alt innenfor blant annet avlastningen..og sykehjem) når jeg ikke synes det er spennendes nok til å se for meg å jobbe med dette resten av livet mitt. Det er liksom bare ok, noe jeg gjør for å tjene nok penger til at ting skal gå rundt.

Jeg har lenge tenkt på ernæring, det er noe jeg synes er veldig spennendes. Om jeg vil trives med å jobbe med det er jo også et sjansespill, men jeg tror det er litt mer meg (kan ikke si at jeg 110% sikker her heller).

Søren at jeg ikke kunne velge korrekt studie i første omgang:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som er problemet, jeg tror ikke jeg vil få bruk for det året med ernæring innenfor en jobb som vernepleier. Det vil liksom bare bli et ubrukelig år sett fra om jeg vil tjene noe på det (annet enn at jeg synes det vil være et gøy år for min egen del).

Vil en bachelor i ernæringsfysiologi fra f.eks atlantis (nettstudiet) telle like mye som hvis jeg fysisk gikk på skolen? Eller vil det være "hun der har kun nettstudiet". Tar jeg en bachelor i dette har jeg lyst til å ta master (da er det et alternativ å flytte på seg, for masteren, men slik situasjonen er nå så er det uaktuelt å flytte til Oslo for å ta bacheloren).

Slik jeg tenker er at hvis nettstudiet teller like mye i jobbsøkersammenheng så har jeg lyst til det. Er det derimot slik at jeg vil bli nedprioritert etter studiene pga at det er tatt over nett så gjør jeg ferdig vernepleien, jeg trives jo med den type jobb, jeg bare trives ikke med studiene. Så hvis jeg får en jobb som vernepleier på skole (grunnskolen eller spesialavdeling) så er det aktuelt for meg å gå vernepleien ferdig (men jeg ønsker ikke å jobbe innenfor avlastningstjenesten/sykehjem/eldrebolig o.l).

Jeg har jo i teorien valgt feil studie, det hjelper jo ikke at jeg er dritflink i jobbene som jeg har hatt innenfor dette området (jobbet en del år alt innenfor blant annet avlastningen..og sykehjem) når jeg ikke synes det er spennendes nok til å se for meg å jobbe med dette resten av livet mitt. Det er liksom bare ok, noe jeg gjør for å tjene nok penger til at ting skal gå rundt.

Jeg har lenge tenkt på ernæring, det er noe jeg synes er veldig spennendes. Om jeg vil trives med å jobbe med det er jo også et sjansespill, men jeg tror det er litt mer meg (kan ikke si at jeg 110% sikker her heller).

Søren at jeg ikke kunne velge korrekt studie i første omgang:meh:

Oi, ser jeg brukte et litt dårlig eksempel. Det jeg mente var hvordan du evt. ville sett for deg en jobb om du skulle ha kombinert :)

Men skjønner dilemmaet ditt! Har snart fullført en bachelorgrad, problemet er bare at jeg fant ut litt for sent at jeg heller ville studere noe annet, så har fem år til før jeg er ferdig med utdannelsen min. Så føler med deg, utdannelse er så vanskelig noen ganger!

Prøv å snakke med rådgivere på studieplassen din, de vet nok bedre enn meg om hvordan man stiller med nettstudier vs vanlige studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ser jeg brukte et litt dårlig eksempel. Det jeg mente var hvordan du evt. ville sett for deg en jobb om du skulle ha kombinert :)

Men skjønner dilemmaet ditt! Har snart fullført en bachelorgrad, problemet er bare at jeg fant ut litt for sent at jeg heller ville studere noe annet, så har fem år til før jeg er ferdig med utdannelsen min. Så føler med deg, utdannelse er så vanskelig noen ganger!

Prøv å snakke med rådgivere på studieplassen din, de vet nok bedre enn meg om hvordan man stiller med nettstudier vs vanlige studier.

Nei, jeg tror ikke det er noen jobber hvor jeg kunne kombinert de to tingene:p.

Det er ikke såå ille å ombestemme seg. Jeg er snart 22 år. Så jeg har god tid. Problemet er vel heller at det blir dyrt når jeg skal drive med permisjon og ombestemme meg ifh til hva jeg vil. Jeg kan jo sende en mail til de med nettstudiene og høre hva de har å si om akkurat det spørsmålet (ifh til nettstudie vs vanlige studier). Så får jeg høre med rådgiveren der hvor jeg egentlig går..

Er det noen her inne som har tatt noe via nettstudier? Noen som har erfaring med hvordan det er å sitte hjemme og ha ansvaret for alt pensum alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er omtrent det eneste stedet som tilbyr ordentlig utdanning i ernæring, og om man har fullført en mastergrad kan man kvalifisere seg som ernæringsfysiolog. Man kan enten gå for en master eller greie å kombinere forskjellige fag, men siden det tydeligvis ikke finnes noe studie som kombinerer vernepleie og ernæring, så kan det hende du ikke får noen yrkesspesifikk utdannelse. Men det kommer jo an på hva du har i tankene, hvordan har du lyst til å jobbe om du f.eks. har et år med ernæring i kombinasjon med vernepleie?

Det er ikke riktig. Skal du bli klinisk ernæringsfysiolog (master i klinisk ernæring) kan du ta det på universitetet i Oslo eller Bergen, som er helt likestilte studier. Jeg vil påstå at studiet i Bergen er langt mindre konservativt enn det i Oslo, noe som kan være en fordel.

Bachelor i ernæring kan du ta flere steder, blant annet på helsehøyskolen og atlantis. Disse høyskolene tilbyr nettstudier, der du må møte på et par helgesamlinger i løpet av året og må stille opp på skolen for å ta eksamen.

Foreløpig vil du ikke bli noe med en bachelor i ernæring, siden ernæringsfysiolog ikke er en beskyttet tittel. Om du vil jobbe med ernæring og ha en god utdannelse på papiret, bør du derfor gå for en master i klinisk ernæring, slik at du får tittelen klinisk ernæringsfysiolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke riktig. Skal du bli klinisk ernæringsfysiolog (master i klinisk ernæring) kan du ta det på universitetet i Oslo eller Bergen, som er helt likestilte studier. Jeg vil påstå at studiet i Bergen er langt mindre konservativt enn det i Oslo, noe som kan være en fordel.

Bachelor i ernæring kan du ta flere steder, blant annet på helsehøyskolen og atlantis. Disse høyskolene tilbyr nettstudier, der du må møte på et par helgesamlinger i løpet av året og må stille opp på skolen for å ta eksamen.

Foreløpig vil du ikke bli noe med en bachelor i ernæring, siden ernæringsfysiolog ikke er en beskyttet tittel. Om du vil jobbe med ernæring og ha en god utdannelse på papiret, bør du derfor gå for en master i klinisk ernæring, slik at du får tittelen klinisk ernæringsfysiolog.

Takk for svar!

Så du mener at om jeg tar studiet via nett så er det likestilt med om jeg ville gått på universitetet i Oslo eller Bergen?

(Jeg tenker å ta master hvis jeg tar bachelor via nett først..men å flytte for bahcelor-graden er ikke aktuelt, å flytte for å ta de 2 siste årene, altså masteren, er derimot et alternativ.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det bare studiene i Bergen og Oslo som kvalifiserer til en master i klinisk ernæring. Nettstudiene er likestilt med å ta studiet på høyskolene, siden du gjennomfører de samme eksamenene. Du får tilsendt en del forelesninger på video, og ellers må du lese deg opp på egenhånd. Jeg har et godt inntrykk av studiet på helsehøyskolen/bjørknes, siden de jeg kjenner derfra er veldig flinke. Madde her på forumet studerer der, så du kan kanskje sende henne en pm om du vil vite mer om det.

Jeg er litt usikker på mastermulighetene etter en bachelor på høyskole, men går utifra at du hvertfall kan gå videre med en master i human ernæring eller samfunnsernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det bare studiene i Bergen og Oslo som kvalifiserer til en master i klinisk ernæring. Nettstudiene er likestilt med å ta studiet på høyskolene, siden du gjennomfører de samme eksamenene. Du får tilsendt en del forelesninger på video, og ellers må du lese deg opp på egenhånd. Jeg har et godt inntrykk av studiet på helsehøyskolen/bjørknes, siden de jeg kjenner derfra er veldig flinke. Madde her på forumet studerer der, så du kan kanskje sende henne en pm om du vil vite mer om det.

Jeg er litt usikker på mastermulighetene etter en bachelor på høyskole, men går utifra at du hvertfall kan gå videre med en master i human ernæring eller samfunnsernæring.

Takk for svar! Du er en knupp :-D

Da vet jeg iallefall at ting er mulig ;-). Human ernæring eller samfunnsernæring er definitivt et alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke riktig. Skal du bli klinisk ernæringsfysiolog (master i klinisk ernæring) kan du ta det på universitetet i Oslo eller Bergen, som er helt likestilte studier. Jeg vil påstå at studiet i Bergen er langt mindre konservativt enn det i Oslo, noe som kan være en fordel.

Jeg utelukket ikke at andre steder tilbydde studiet, gjorde bare et raskt søk og skrev dermed "omtrent det eneste":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg studerer ernæring på Helsehøyskolen. Det er et rent nettstudie, eller du kan velge stedlig skole også, men det jeg har valgt gjør at jeg kan gjøre alt hjemmefra. Jeg er veldig fornøyd med opplegget.

Du får en bachelor i ernæring, foreløpig kan man ikke gå videre med en master på HIO, men de har en avtale med en skole i Australia. Du kan jo sjekke ut på hjemmesidene deres:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg studerer ernæring på Helsehøyskolen. Det er et rent nettstudie, eller du kan velge stedlig skole også, men det jeg har valgt gjør at jeg kan gjøre alt hjemmefra. Jeg er veldig fornøyd med opplegget.

Du får en bachelor i ernæring, foreløpig kan man ikke gå videre med en master på HIO, men de har en avtale med en skole i Australia. Du kan jo sjekke ut på hjemmesidene deres:)

Hvor vanskelig synes du det er, å sitte hjemme med studiet? Jeg har egentlig aldri vært så flink til struktur når det kommer til skolen, men jeg har en liten mistanke om at det har noe med at jeg ikke har likt studiet jeg egentlig er på :p.

Hvordan er det ifh til lånekassen? Det er jo ganske store summer å betale hvert semester, får man pengene fra lånekassen før det skal betales? Er det spesielle opptakskrav ut over at man skal ha generell studiekompetanse (tenker på om de ser på karakterer)?

Jeg har egentlig bestemt meg for at jeg vil ta dette studiet, men kjekt å høre litt fra dere som alt har valgt å gjennomføre studiet på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det kjempefint med å sitte hjemme, men det krever jo en viss selvdisiplin. Men hvis du setter deg delmål for hva du skal igjennom så går det greit. Du får videoer med forelesninger, små oppgaver du kan øve deg på og eksamensoppgaver. Det er fagchat to ganger i uka der du kan stille lærerne spørsmål. Likte spesielt godt første året som er medisin grunnfag:)

KAn ikke svare deg på spørsmål ift lånekassa. Jeg studerer deltid og jobber fulltid som PT og instruktør, så jeg får ikke lån.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det kjempefint med å sitte hjemme, men det krever jo en viss selvdisiplin. Men hvis du setter deg delmål for hva du skal igjennom så går det greit. Du får videoer med forelesninger, små oppgaver du kan øve deg på og eksamensoppgaver. Det er fagchat to ganger i uka der du kan stille lærerne spørsmål. Likte spesielt godt første året som er medisin grunnfag:)

KAn ikke svare deg på spørsmål ift lånekassa. Jeg studerer deltid og jobber fulltid som PT og instruktør, så jeg får ikke lån.

Lykke til:)

Aha! Takk for svar :-)

Jeg har ett lite spørsmål til. Hver modul avsluttes med en eksamen på 3 timer, skal man ta den på skolen? Eller hvordan fungerer det?

Og jeg hadde visst et lite til...kan man starte opp når man vil, slik som på andre nettstudier?

Har sendt mail til dem også, men ting tar alltid tid før man får svar :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Du kan velge selv om du vil ta netteksamen eller om du vil ta den stedlig. Netteksamen fungerer bedre enn fryktet, det ble innført etter mine to første som jeg tok på skolen. Netteksamen er delt opp i flersvarsoppgaver med tidsbegrensning og langsvarsoppgaver.

Du kan starte når du vil, det er ganske fleksibelt. Velge selv om du vil studere fulltid, deltid og du kan hoppe over en termin om du måtte trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...