Gå til innhold

Gode terapeuter i Trondheim?


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om gode terapeuter (fysio, manuell, ortoped, sjaman, whatev) i Trondheim? Jeg har vært hos flere fysio- og manuellterapeuter, og felles for alle er de tydeligvis vet skuffende lite om generell styrketrening og baseøvelser. DYEL, brah? Nå er jeg ute etter en terapeut som løfter selv og har erfaring med folk som løfter, ikke noen som vil få meg til å slutte med knebøy og markløft fordi de er så belastende for kroppen.

ART-terapautene i Moss virker som et opplagt valg, men Moss er drøyt langt unna. Kortreist, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Jau, jeg har vært hos Lubomir og fikk vel fastslått at skuldermobiliteten min ikke er all verden. Øvre rygg er stram, det påvirker spesielt horisontal pressing (benkpress). Han ga meg noen tips om hvordan jeg kan forbedre deg vha. foam roller og lacrosse ball og noen tøyeøvelser. Jeg kan trygt anbefale Lubomir, det var en mye bedre opplevelse enn fysio-/manuellterapeutene jeg har vært hos tidligere (y) Det virker som han er mer opptatt av hjelp til selvhjelp enn å kuke med trykkbølgebehandling etc.

Øvre ryggen min var veldig stram, så jeg har unnet meg et par skikkelige massasjer. Vondt som faen, men det gjør underverker. Send PM hvis du vil vite hvor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS; Nå kan det hende at jeg er litt partisk(de klarte ikke å ordne stort med mine problemer ihvertfall),men jeg kan ikke erklære å ha opplevd noe supermagisk ved ART-klinikken i moss.

Same old "ikke kjør knebøy,skader knærne" og "nei jeg jogger for å holde meg i form"-greia som man opplever ved andre mindre awesome terapeuter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doh. Jeg ser Børge Fagerli snakke varmt om ART og kunne tenkt meg å prøvd selv. Det er dog ikke mange av dem i Norge, ingen i nærheten av Trondheim så vidt jeg vet. Jeg har også vært til fysioterapeuter med spesialisering innenfor idrettsskader som kunne så godt som ingenting om trening med frivekter. I is not impressed. Det er sikkert som med mange andre felt, man må komme borti de gode individene for å få god hjelp.

Det virker som fysioterapeuter får opplæring i at knebøy er skadelig som en del av utdanningsløpet. Da blir det fort en etablert sannhet. Min oppfatning er at fysioterapeuter flest kan lite om styrketrening. De utdannes innenfor "the school of isolation", der man visstnok får best effekt av å isolere muskler og problemområder. Helt motsatt av konseptet med å trene kroppen som helhetlig system som ved baseløft. Det ironiske er at den typiske "fysiobøyen", dvs. en halvbøy med knærne rett fram, er mer belastende på knærne enn en korrekt utført knebøy.

Jeg tror man kommer langt med passende mobilitetsøvelser og prehab som fast del av treningsregimet, i tillegg til fokus på god teknikk, selvfølgelig (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...