Gå til innhold

markløft


jørgen nilsen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har kun kjørt strakmark og alltid med mixed grep. Må man kjøre med overhåndsgrep? Føler jeg kan ta mye mer med mixed..

Ja, du kan ta mye mer med mixed fordi stanga ikke ruller i hånden din og det skal derfor mindre til å holde stangen. Selv bruker jeg aldri mixed siden jeg ikke konkurrerer og siden jeg har en tendens til å løfte litt skjevt når jeg kjører mixed grips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk aktivt på grepet når du trener (ikke bare i markløft). Press ordentlig godt rundt stanga som om den skulle vært en svamp. Eller så fins det dubeditter for å få et sterkt grep. Ellers har jeg hørt at mixed grip fører til en liten vridning i ryggen, og folk har tom fått revet av bicepsfeste pga det. Så jeg holder meg til overhåndsgrep.

Jeg ser på mixed som en absolutt nødløsning selv, og føler at hele kroppen blir helt skjev av det grepet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt å trene med blandet (mixed) grep. Hadde en blitt veldig fort skeiv av det så hadde en sett en del skakke styrkeløftere tror jeg :whistling: Det å trene med overhåndsgrep til grepet svikter er imidlertid en god ide, og å skifte om på hendene i blandet grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må jeg enda mer ned på vektene da:( klarer ikke samme vekta på mixed som på overhånds.

Kjør overhåndsgrep så langt det lar seg gjøre. Når grepet svikter, bruker du mixed. Regner med du tar høyere vekt på mixed enn på overhåndsgrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja var det jeg mente, jeg tar MYE mer med mixed. Føler det er veldig surt, å måtte gå ned nesten 50% pga grepet..

Grepet kommer seg etter hvert :) På siste settet tar du straps, men strammer det ikke rundt stangen. Så kjører du så mange du klarer før grepet løsner, og når du ikke har mer igjen på grepet setter du stangen ned, vrir den slik at strapsene strammes og fortsetter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja var det jeg mente, jeg tar MYE mer med mixed. Føler det er veldig surt, å måtte gå ned nesten 50% pga grepet..

Altså, du skifter fint mellom grepene på samme trening.. F.eks:

Du starter med overhåndsgrep:

30kg

50kg

70kg

0x80kg -> her går du til blandet grep

80kg

90kg

osv. (og eventuelt reimer på enda tyngre vekter)

Så du skal for all del ikke måtte gi avkall på kilo, det blir for dumt :) Bruker selv denne strategien, men bruker reimer fra der hvor overhåndsgrepet svikter. Som regel bruker jeg reimer på alt over 180kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Altså, du skifter fint mellom grepene på samme trening.. F.eks:

Du starter med overhåndsgrep:

30kg

50kg

70kg

0x80kg -> her går du til blandet grep

80kg

90kg

osv. (og eventuelt reimer på enda tyngre vekter)

Så du skal for all del ikke måtte gi avkall på kilo, det blir for dumt :) Bruker selv denne strategien, men bruker reimer fra der hvor overhåndsgrepet svikter. Som regel bruker jeg reimer på alt over 180kg.

Støtter denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
men jeg trener ikke opp til toppsett, trener alltid på maks fom første sett ( etter oppvarming)

Har du prøvd magnesium evt flytende magnesium for å få bedre grep?

Evt kan du kjøre med reimer de siste settene om det er da det blir for tungt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...