Gå til innhold

markløft


jørgen nilsen

Anbefalte innlegg

men jeg trener ikke opp til toppsett, trener alltid på maks fom første sett ( etter oppvarming)

Nå var jo dette tenkt som "oppvarming" da men... Altså de settene før de tyngste. Slik da:

OH grep

60

80

blandet grep

100kg

Eller hva du eventuelt bruker å ta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greia er at jeg får ikke stanga opp engang, med den vekta jeg skal jobbe med...

Velg heller å bygg deg opp til toppsettet istedet for å hoppe direkte på toppsettet etter oppvarming.

Eksempelvis om man skal opp på arbeidsett på 100kg. 40,60,80,90,100. En del av treningen ligger i mengdetreningen og da opp mot et toppsett. Bruk overhånd så langt du kommer (ha på kalk etterhvert) og avslutt med mixed grep når du glipper med overhånds og at det blir negativt for teknikken din.

Ikke noe galt å trene med blandet (mixed) grep. Hadde en blitt veldig fort skeiv av det så hadde en sett en del skakke styrkeløftere tror jeg :whistling: Det å trene med overhåndsgrep til grepet svikter er imidlertid en god ide, og å skifte om på hendene i blandet grep.

Det verste er at flere av oss styrkeløftere har en skeiv rygg med følge av å vært for slappe på å skifte under mixed grep. Så greit å være flink med å bytte på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg heller å bygg deg opp til toppsettet istedet for å hoppe direkte på toppsettet etter oppvarming.

Eksempelvis om man skal opp på arbeidsett på 100kg. 40,60,80,90,100. En del av treningen ligger i mengdetreningen og da opp mot et toppsett. Bruk overhånd så langt du kommer (ha på kalk etterhvert) og avslutt med mixed grep når du glipper med overhånds og at det blir negativt for teknikken din.

Det verste er at flere av oss styrkeløftere har en skeiv rygg med følge av å vært for slappe på å skifte under mixed grep. Så greit å være flink med å bytte på ;)

Men.. når jeg har ett program hvor man ikke jobber opp mot toppsett, det står 5x4 og man skal klare alle sett med arbeidsvekt.

Mener du da at jeg skal jobbe meg oppover, for så å kjøre 4 arbeids sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men.. når jeg har ett program hvor man ikke jobber opp mot toppsett, det står 5x4 og man skal klare alle sett med arbeidsvekt.

Mener du da at jeg skal jobbe meg oppover, for så å kjøre 4 arbeids sett?

Hvilke treningsprinsipper er det du følger? Jeg mener dette helt klart, både skadeforebyggende og det kan forbedre grepet ditt da du kan bygge deg opp. Selv har jeg program som det kan stå at første settet mitt starter på 160kg, da er det helt naturlig å bygge seg opp til den vekten med et par sett. Hvis du for eksempel er varm fra knebøy før du starter med mark kan du kjøre mindre sett i oppvarmingen, men når du har et problem med grepet burde du jobbe litt på lettere vekter. Husk også når du bruker mixed grep, å bytte på hvilken hånd som er overhånd for å unngå skevhet i ryggen (dette gjelder ved bruk av samme grep over lengre perioder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...