Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg står helt fast, og jeg burde jo begynt for evigheter siden, men har rett og slett ikke funnet på noe.

Jeg tar påbyggingsåret som privatist via NKI, og har da som sagt en valgfri fordypningsoppgave jeg skal skrive.

Jeg er opptatt av hund, og lurte først på å ta for meg hund i littereatur. Stille opp de skjønnlitterære fortellingene opp mot faglitteraturen i forskjellige tiår for å se om de har noen sammenheng (det har tross alt vært en god del forskjellige måter å ha og trene hund på opp igjennom tiden!).

Jeg lurte også på å ta for meg historien til en av mine yndlingsraser, hvordan den ble til, osv.

Evt hundens utvikling gjennom tiden- da kan jeg dra det langt i mange forskjellige retninger.

Men så lurer jeg jo litt på om jeg kanskje skulle ta noe annet, og lurer da på om noen andre har innspill og morsomme/uvanlige/spennende tips til hva man kan skrive om, for nå har jeg sporet meg rett inn på hund og kommer ikke derfra o_O

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26147-tips-til-valgfri-fordypningsoppgave/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal være skrevet som et Eassy, og utover det er alt opp til meg :)

Motivasjon og pelsdyrindustri er notert (selv om jeg er redd pelsdyrindustrien engasjerer meg så mye at jeg ville kommet til å skrive meg i hjel, hehe)

Takk skal dere ha :)

Annonse

Hvor mange ord skal essayet være på? Jeg tror mange brenner seg på at de velger et altfor stort eller omfattende tema. Det er mye bedre å virkelig fordype seg i et snevert og avgrenset område tenker jeg da :). Tror ihvertfall du gjør lurt i å tenke nøye gjennom hva du vil skrive om og sette opp en plan for hva som skal tas opp i hvert avsnitt osv før du begynner å skrive :)

Hvor mange ord skal essayet være på? Jeg tror mange brenner seg på at de velger et altfor stort eller omfattende tema. Det er mye bedre å virkelig fordype seg i et snevert og avgrenset område tenker jeg da :). Tror ihvertfall du gjør lurt i å tenke nøye gjennom hva du vil skrive om og sette opp en plan for hva som skal tas opp i hvert avsnitt osv før du begynner å skrive :)

Lengden husker jeg ikke sånn på stående fot. Ja, det er nettopp det at jeg ikke skal vikle meg inn i noe altfor omfattende, men samtidig ikke velge noe som jeg ikke klarer å få nok på. Jeg er for så vidt ganske flink til å tilpasse tekstene mine, så i første omgang vil jeg bare finne et tema, så kan jeg heller gå ut i fra det :)

Tommelfingerregel er at hvis du skal skrive mindre enn 3200-ord, så må du velge "enkle" eller smale temaer.

Hvis du velger et vidt emne, og har så begrensa med plass... så vil du ikke kunne belyse de forskjellige aspektene på en god måte... eller du vil måtte ekskludere essensielle aspekter.

Går på hundelinjen i Bergen nå. Du kan jo skrive om effekten/konsevenser ved bruk av forskjellig straff (positiv og negativ) og forsterkning (positiv og negativ). Læreren min skrev en oppgave om dette når hun gikk på Ås, og har noen gode statistikker.
:)

Annonse

Går på hundelinjen i Bergen nå. Du kan jo skrive om effekten/konsevenser ved bruk av forskjellig straff (positiv og negativ) og forsterkning (positiv og negativ). Læreren min skrev en oppgave om dette når hun gikk på Ås, og har noen gode statistikker.
:)

Ingen dum idé!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...