Gå til innhold

Orke mer mat


LilleLotta92

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Personlig har jeg merket at jeg orker mer mat når jeg spiser rent/clean (Ikke vær fisefine, dere vet hva jeg mener :smug: ), og selv om jeg blir full av mat, er jeg fortsatt sulten. Jeg orker mye mer "ren" mat enn usunn mat. Mens om jeg spiser noe mer usunt, som grandis, sjokolade etc, orker jeg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende kalorier kan være en ide, ettersom disse gir et godt energitilskudd uten å mette like mye som fast føde. Protein shakes, smoothie (gjerne med en proteinkilde), (sjokolade)melk, fruktjuice, yoghurt, kaffe latte osv... Bruk gjerne en del av disse alternativene framfor å overdrive inntak av vann, te og svart kaffe, som ikke bidrar med noe særlig energi.

Utover dette kan det være greit å øke fettinntaket noe, siden fett er det næringsstoffet som gir mest energi på minst volum. Eksempler kan på gode matvarer kan være fet fisk som laks og ørret, nøtter, avokado, egg, olivenolje, dressing, sauser, ost mm.

Spis første måltid så tidlig som mulig etter at du har stått opp, og få i deg det siste måltidet rett før du legger deg, slik at du får spredd måltidene utover dagen (mtp. metthetsfølelse). Vær nøye med å ikke hoppe over måltider og PRIORITER å få i deg all maten du trenger, selv om du ikke alltid er sulten.

Spis mat som du liker, og ikke vær redd for å unne deg litt ekstra om du får lyst på noe.

Unngå å overdrive inntaket av grønnsaker og de mest energifattige matvarer/drikke. Fokuser heller på at det du putter i deg skal hjelpe deg til å øke kaloriinntak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke veldig glad i fisk, men prøver å få det i meg 1 gang i uken. Ekstremt allergisk mot egg, men i blant kan jeg unne meg kokt egg så lenge jeg tar bort plommen.

Ellers så spiser jeg "ren" mat. Det går i poteter, ris, kylling, litt grønt, havregrøt, proteinshake, svinekjøtt i ny og ne.

Jeg spiser meg proppmett, men det blir jeg jo veldig fort.

Første måltid er vanligvis innen den første halvtimen jeg har stått opp, rundt 07.30

Siste måltid har vært en stund før jeg legger meg, så det kan jeg bli bedre på.

Er sjokolademelk og sjokolade ok?

Drikker ikke kaffe eller te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke veldig glad i fisk, men prøver å få det i meg 1 gang i uken. Ekstremt allergisk mot egg, men i blant kan jeg unne meg kokt egg så lenge jeg tar bort plommen.

Ellers så spiser jeg "ren" mat. Det går i poteter, ris, kylling, litt grønt, havregrøt, proteinshake, svinekjøtt i ny og ne.

Jeg spiser meg proppmett, men det blir jeg jo veldig fort.

Første måltid er vanligvis innen den første halvtimen jeg har stått opp, rundt 07.30

Siste måltid har vært en stund før jeg legger meg, så det kan jeg bli bedre på.

Er sjokolademelk og sjokolade ok?

Drikker ikke kaffe eller te.

Hva er mengdene dine ila dagen først og fremst? Hvor stor er du? høyde/vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 169 høy og 56kg akkurat nå. Før kunne jeg spise 1-2 måltider om dagen og være fornøyd med det.

Skal bli flinkere på å måle helt konkret fremover, sånn at jeg ser det bedre. men sånn ca.

Havregrøt med blåbær. 50gram havregrøt og 2 dl melk

100-150g kylling, god porsjon ris, 3 gulrøtter. Lunsjen min - orker sjelden alt.

Noen ganger tar jeg også 3-4 sjokoproteinpannekaker.

Måltid 3 blir samme som måltid 2.

Før trening tar jeg litt ekstra kylling i tillegg til energitilskudd.

Etter trening, Ytrefilet av svin, to poteter og noe grønnsaker (tåler lite grønnsaker så går ikke mye av det)

Tar også en shake rett etter trening.

Ofte trener jeg veldig sent pga jobb, så etter trening blir siste måltid. Kun 1 gang i uken kan jeg trene på morningen. Helgen trener jeg midt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 169 høy og 56kg akkurat nå. Før kunne jeg spise 1-2 måltider om dagen og være fornøyd med det.

Skal bli flinkere på å måle helt konkret fremover, sånn at jeg ser det bedre. men sånn ca.

Havregrøt med blåbær. 50gram havregrøt og 2 dl melk

100-150g kylling, god porsjon ris, 3 gulrøtter. Lunsjen min - orker sjelden alt.

Noen ganger tar jeg også 3-4 sjokoproteinpannekaker.

Måltid 3 blir samme som måltid 2.

Før trening tar jeg litt ekstra kylling i tillegg til energitilskudd.

Etter trening, Ytrefilet av svin, to poteter og noe grønnsaker (tåler lite grønnsaker så går ikke mye av det)

Tar også en shake rett etter trening.

Ofte trener jeg veldig sent pga jobb, så etter trening blir siste måltid. Kun 1 gang i uken kan jeg trene på morningen. Helgen trener jeg midt på dagen.

Suppler med nøtter i mellom måltidene. Saus til måltider, mer av den samme maten. Gjerne mer flytende kcal også. Mer melk, mer smør/fett/tran osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det ser litt slik ut... Men bare så det er sagt, det blir veldig mye lettere å gå opp i vekt om du slakker litt på kravene til kostholdet ditt! Du spiser i utgangspunktet bra matvarer, men siden det er veeeeeldig lite fett i maten du spiser per dags dato blir det forferdelig vanskelig å få i seg nok - og om du ikke har et tilstrekkelig energiinntak, er det ikke fullt så sunt lenger, til tross for at matvarene er sunne i seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...