Gå til innhold

Farlig mikromat?


Forsvarsdama5.0

Anbefalte innlegg

Er usikker jeg. Strålingen fra mikroen skal liksom være borte når maten er varmet opp og ute av ovnen, men det er ting som tyder på det motsatte..

Ja, jeg kom over en side hvor en klasse i USA (vgs) hadde testet vann kokt fra mikro og vann kokt i kjele med en plante. Det var to helt like planter, og den ene ble vannet med vann som hadde kokt i mikro, og den andre med vann som var blitt kokt på kjelen. Vannet var avkjølt før planten ble vannet naturligvis, til like lav temp.

Ganske fort ble mikro-planten skrantende, og bare etter noen dager var den dau. Alle i klassa hadde fått samme resultat. Det er litt skremmende?! Kilde: http://usahitman.com/microwave-test/, men den vil ikke åpne seg lenger :( Planter er levende organismer, det er også mennesker. Er det overførar "forskning"?

Her er det også noen som mener mikrobølgeovn kan være farlig, i dette tilfellet for mennesker. http://lesernes.h-avis.no/artikkel.php?aid=18738&ssoAction=getAuthId

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Åh herregud, det er så mye ræl folk kommer opp med. Vanner orkideen min på trass med mikrovann, etter en sånn skikkelig alternativ alt-er-farlig-kollega delte den artikkelen der på fb, og den blomstrer som aldri før. (Noe jeg passer på å påpeke daglig for henne, hah. Er jeg slem?)

Nei, men du fremlegger et anekdotisk bevis, så du motbeviser ikke teorien hennes.

Jeg ville nok gjort det samme;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare TS litt seriøst:

Forskning er i svær liten grad overførbar mellom planter og mennesker. Det finnes ingen grunn til å tro at det skulle vært tilfellet her også.

MERK: det betyr IKKE at stråling ikke kan være farlig, men det betyr at man kan ikke ta utgangspunkt i en potteplanteundersøkelse for å påstå det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare TS litt seriøst:

Forskning er i svær liten grad overførbar mellom planter og mennesker. Det finnes ingen grunn til å tro at det skulle vært tilfellet her også.

MERK: det betyr IKKE at stråling ikke kan være farlig, men det betyr at man kan ikke ta utgangspunkt i en potteplanteundersøkelse for å påstå det:)

Nå gir du "forskningen" som hun linker til litt mye creds syns jeg. Det er ikke påvist noen effekt på planter heller, så det er ikke noen grunn i det hele tatt til å tro at det skal være farlig for mennesker. Ikke minst fordi det ikke er noen mekansime som skulle ført til endring i vannet etter oppvarming i mikrobølgeovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, det skal sies at jeg var virkelig kritisk, og derfor jeg spurte. Selv om jeg er blond så er jeg faktisk ganske smart.

Hahahahaha :p

Husker jeg leste den artikkelen der.

Les denna isteden, du.

http://www.snopes.com/science/microwave/plants.asp

Takk, det var den :) Takk for bra kilde;)

Men takk for avkreftelsen, det var godt å høre, nå er det ingen grunn til at jeg ikke kan kjøpe mikro og lage mikrobrownies!

Men nå som vi er inne på "farlig" varmebehandlet mat vil jeg gjerne få avkrefta enda en myte:

Smelta ost? Etter det jeg tror er det like usunt/sunt som vanlig ost, det er bare det at man ofte bruker det i sammenhenger hvor man har mer "usunt" tilbehør, og man bruker mer ost enn når den ikke er smeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld for at jeg ordla meg feil da. Eksperiment, forsøk, test, undersøkelse.. På en måte blir det jo slags forskning, i miniskala. Uansett er ikke forskning fasit på noe, det er bare = én undersøkelse som viser noe.

Det var ikke ment mot deg. Dette forsøket har fått rimelig mye oppmerksomhet rundt omkring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...