Gå til innhold

Fitnesskoden, avtakende grensenytte og kompromisser. Har du funnet din 'sweet spot'?


PB jellytime

Anbefalte innlegg

Sitter her og tar min daglige bloggrunde i fitnessland. Her kan man til tider få det inntrykk at man helst bør leve på mager kesam/speltlomper og trening x antall timer hvis man vil ha suksess med kropp og helse. Det er jo fitness. Midt oppi dette kom jeg over en gammel interessant artikkel som jeg synes setter fokus på noe viktig. Det var veldig forfriskende. Av og til glemmer jeg at de fleste ikke er konkurrerende utøvere, og at man helt fint kan ha den såkalte helårskroppen og samtidig nyte potetgull på en mandag.

Her er noen poenger fra artikkelen (skrevet av Keegil):

  • Det nytter ikke å innfinne seg med at absolutt alt må være 100 % optimalt for at du skal få lønn for strevet. For de aller, aller fleste av oss er dette et utelukkende destruktivt tankesett. Som mye annet her i verden, er nytten du har av forbedringer av livsstilen din underlagt en fenomen som kalles avtakende grensenytte. I praksis betyr dette at for hver forbedring du gjør, får du mindre igjen for ytterligere forbedringer.

  • En person som spiser 50 % sunt og som foretar en kostholdsendring som gjør at han eller hun spiser 10 % sunnere, vil få mer igjen for dette enn en person som spiser 80 % sunt og gjør det samme. Det er selvfølgelig fullstendig fjollete – og strengt tatt direkte meningsløst – å snakke om hvor mange prosent sunt man lever, men det illustrerer poenget på en enkel og grei måte.

  • De aller færreste av oss er fitnessutøvere og toppatleter, og det er nesten like få som faktisk har som mål å se ut som en fitnessutøver og/eller prestere som en toppatlet. Da er det en stor trygghet å vite at du trygt kan fire litt på kravene til deg selv – trene litt mindre, spise litt mer potetgull – og ta til takke med 80 % sunnhet, vel vitende om at du strengt tatt har gitt opp særdeles lite.

  • Vi har forskjellige mål med livsstilen vår; noen vil bli slanke, noen vil bli store og sterke, noen vil få god kondis, og andre igjen vil noe helt annet. Vi har også ulike tidshorisonter på målene våre; noen skal bli ripped til sommeren og startet for noen uker siden, andre har det som et helårsprosjekt. Person A kan bli nødt til å gjøre helt andre kompromisser enn person B for å knekke fitnesskoden for seg selv. Kanskje A har samme mål som B, men helt andre forutsetninger

osv...

Så det fikk meg til å lure på:

  1. Hva er ditt mål?
  2. Har du har funnet din "sweet spot"? Har du knukket din fitnesskode? Med andre ord, har du funnet din personlige gyldne middelvei som innebærer at du når målene dine. Uansett hva målene er...sixpack, hverdagslykke, ned 5 kg, bulk...whatever. Evt: eller tenker du 100% optimalisering hele veien?
  3. Hva innebærer din sweetspot i så fall? Hva vil du ofre, hva vil du ikke ofre? F.eks kostholdsmessig eller treningsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

oki, kan si litt om dette, eller dele litt av meg på dette. Går gjerne på diett å lever max sunt med mye trening og frisk luft, men når det begynner å gå seriøst utover humør og relasjoner så tar jeg meg inn, spiser mer og slapper av. Vil ikke ofre forholdet mitt på Fitness egoets alter ei heller jobb og venner. Så mitt famtastiske Fitness meg skal være en positiv reise som ikke brenner meg ut og som jeg tar meg tid med. Sakte, men sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuck all the bullshit! Det handler om en ting, og bare en ting! Becoming the best version of yourself!

Jeg har faktisk subscriba på hans channel. De første videoene jeg har sett var mest han og tvillingbroren hans som bare trolla rundt og jeg syntes det var morro. Men det kommer faktisk mye fornuftig ut av dem. Ellers mest Elliott da, i og med at han gikk solo nå, virker det som.

Jeg trener for å oppnå en visjon om meg selv, en visjon jeg har, som gjenspeiler min indre styrke. Jeg vil at mitt indre skal gjenspeile mitt ytre og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk subscriba på hans channel. De første videoene jeg har sett var mest han og tvillingbroren hans som bare trolla rundt og jeg syntes det var morro. Men det kommer faktisk mye fornuftig ut av dem. Ellers mest Elliott da, i og med at han gikk solo nå, virker det som.

Jeg trener for å oppnå en visjon om meg selv, en visjon jeg har, som gjenspeiler min indre styrke. Jeg vil at mitt indre skal gjenspeile mitt ytre og omvendt.

Hmm, tenker du på Hodge-twins nå eller har Elliott en bror som jeg aldri har sett i videoene hans? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk subscriba på hans channel. De første videoene jeg har sett var mest han og tvillingbroren hans som bare trolla rundt og jeg syntes det var morro. Men det kommer faktisk mye fornuftig ut av dem. Ellers mest Elliott da, i og med at han gikk solo nå, virker det som.

Jeg trener for å oppnå en visjon om meg selv, en visjon jeg har, som gjenspeiler min indre styrke. Jeg vil at mitt indre skal gjenspeile mitt ytre og omvendt.

Elliott har ikke en tvilling. De tvillingene du har sett tidligere er Keith og Kevin fra twinmuscleworkout. Det er tre forskjellige mennesker. De ligner og driver to populære kanaler, så jeg skjønner forvirringen tough:)

OT:

Min fitnesskode er å gå inn 100%, nesten alt eller ingenting. Høres kanskje "kjipt" ut, men det er sånn jeg tikker. Når jeg først går inn for å gjøre noe pleier jeg å unngå half measures. Jeg vil ha maks ut av det jeg forsøker å oppnå.

Edit: Ninja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Målet var en sterkere kropp som fungerte i hverdagen, sjeldnere syk, gode treningsrutiner og å spise mer mat. Etter hvert ble målet også litt mer overfladisk, og jeg ville bygge mer muskler, og samtidig ha en relativt lav fettprosent.

2. Alle målene mine er nådd. Det er jo klart at man etter hvert får seg nye mål, men ingen av de er viktigere enn det første målet som var velfungerende kropp.

3. Syntes selv ikke jeg har ofret noe for å nå målet mitt. Men det er noe jeg sier NÅ, ikke det jeg følte når jeg begynte. Trening tar tid, matlaging tar tid og større behov for søvn tar jo også tid. Så jeg har valgt å prioritere bort en del tvtitting, og noe sosiale aktiviteter. Ingen av disse føles som et stort offer. Treningen er for meg mye viktigere enn kostholdet, da treningen gir meg veldig mye glede, så jeg hopper aldri over en økt, utenom hvis jeg er syk(som er 1 gang i året eller sjeldnere). På matfronten derimot kan jeg godt slippe meg en del løs, og spiser ikke etter et fast mønster/fast antall kcal eller lignende. Møter jeg ei venninne på cafe på en onsdag drikker jeg gjerne en mocca, har jeg lyst på is, så spiser jeg is. For meg har et avslappet forhold til det hele vært nøkkelen...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...