Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Bra du spørr om hjelp, da de fleste bare løfter uten å tenke mye på teknikk. Litt vanskelig å vurdere teknikk ifra den plassen der. Kjører du tærne ut? knærne ut? Går knærne inn? La tærne peke litt ut, tenk knær over tær under hele løftet. Under løftet skal du ha press på utsiden av foten og la vekta være mere på hælen. Syns du lener deg alt for mye fremover!

Ville gått dypere ja, toppen av hofta må være under toppen av kneet for å få godkjent i konkurranse. Ikke sikkert du har noe planer om det, men alltids best å gå dypt :) Ville også trent med lettere vekter, fått inn teknikken skikkelig. Viktig å trene eksplosivt, kontrollert ned, kjapt opp :)

Det er dessverre litt vanskelig å gi en spesifikk kommentar på den filmen da vinkelen blir litt feil.

Se om du får filmet fra denne vinkelen:

For å kommentere på dybden må dette settes litt i kontekst og ut i fra de målene du har. Dersom du har god mobilitet kan du fint gå dypere. Men dersom mobiliteten er innskrenket vil jeg ikke anbefale å gå dypere før denne er på plass. Som Steffeen sier vil et løft under parallel være nødvendig for et godkjent løft sett i konkurransesammenheng, men kneet er også mer stabilit i en dypere posisjon enn når lårbenet er parallelt med gulvet

Du kan fint redusere vekten noe til teknikken er mer på plass. Men som sagt, skulle gjerne kommet med et bedre og mer konkret svar på hva du faktisk kan jobbe med, men det er litt vanskelig å se ut i fra den vinkelen du har filme fra.

Takk for gode tilbakemeldinger! :)

Kan se om jeg får filmet en nye runde med litt lettere vekter og annen vinkel. Har ikke noe store problemer med mobilitet som hindrer meg å gå dypere, men det er vel heller en mental sperre som stopper meg (frykten for å ikke komme opp igjen).

Har ingen mål om å løfte i konkurranse, men bygge større muskler og bli sterkere.

Kan se om jeg får filmet en nye runde med litt lettere vekter og annen vinkel. Har ikke noe store problemer med mobilitet som hindrer meg å gå dypere, men det er vel heller en mental sperre som stopper meg (frykten for å ikke komme opp igjen).

Har ingen mål om å løfte i konkurranse, men bygge større muskler og bli sterkere.

Ikke tenk så mye på det. Kommer du ikke opp er det bare å sette seg ned. Det har skjedd meg alt for mange ganger :p Går like bra hver gang. Du har jo ganske stor trygghet i sikringene du har satt opp i racket :)

Annonse

Ikke tenk så mye på det. Kommer du ikke opp er det bare å sette seg ned. Det har skjedd meg alt for mange ganger :p Går like bra hver gang. Du har jo ganske stor trygghet i sikringene du har satt opp i racket :)

Hahah ja sikringene burde jo være god nok. Må vel bare komme over den "sperren" :p

Delta på konkurranser eller bli sterkere, anbefaler uansett å gå dypt :)

Ser litt ut som at det kanskje mangler et par cm ja, men det er ikke mange.

Det mangler nok mer enn et par centimeter her, de siste to repsa er ganske grunne. Frykten for ikke å komme seg opp kommer du over. I et power cage er du veldig trygg sånn sett, som folk her sier så er det bare å sette seg ned.

Jeg ville tatt av litt vekt (10% +/-) og sørget for at du løfter dypt nok med god teknikk. Da er det ikke lenge til du løfter 100kg igjen og kan forsette progresjonen videre med god dybde og dertil større treningseffekt. Og kjøp deg gjerne noen skikkelige sko, da blir det enda lettere å løfte korrekt (y)

Jeg har også vært ganske redd for å ikke klare å komme opp når vektene har begynt å bli litt tyngre (er nybegynner og synes at kroppsvekt begynner å bli tungt, da...) Derfor har jeg nok jukset bittelitt med dybden med tyngre vekter. Jeg hadde min første "fail" i knebøy i dag (to ganger til og med). Jeg kan rapportere om at det IKKE var farlig. Jeg skulle bare være sikker på at jeg gikk dypt nok ned, og så sa det "klang" i metall når stanga traff sikringene. Det var ikke noe vanskelig å komme seg ut av situasjonen, og jeg er ikke redd for å ikke komme opp lenger, i alle fall :)

Nå er jeg laaangt ifra en ekspert, men det som hjelper meg med å utføre knebøy mest mulig riktig, er bl.a også å huske på spennet i mage/rygg. Trekk pusten godt, få inn masse luft, gå ned, så presser du eksplosivt opp og får ut lufta :) Ellers helt enig med tipsene ovenfor her :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...