Gå til innhold

Trening stjeler overskuddet?


vulpes lagopus

Anbefalte innlegg

Man leser jo overalt om at trening skal gi overskudd. Javel. Jeg har trent styrke 3 x uka siden august, og har også begynt så smått med løping og i det hele tatt vært mer aktiv enn før.

Den siste tida har jeg hatt gode økter, med en god følelse og følelsen av at jeg greier mye mer underveis. Har likevel økt veldig forsiktig, siden jeg er nybegynner, og har fokusert mye på riktig teknikk. Men etter en knalløkt på onsdag, med ny pers i både mark og knebøy og en skikkelig halleluja-følelse, så har jeg hatt to drittdager etterpå. Null overskudd, lite matlyst, vondt i kroppen og i hodet, urolige bein om natta (=lite søvn) og veldig kort lunte. Dette skjer stadig oftere, og jeg hadde aldri slike "down-perioder" da jeg ikke trente/bare gikk tur med hunden eller småturer på ski

Jeg spiser jevnlig, men kunne vært flinkere til å spise jevnere på jobb (mye stress), men føler nå at treningen spiser overskudd istedenfor å gi meg det.. Selve øktene er som skrevet ofte gode, men umiddelbart etterpå blir jeg veldig, veldig sliten, og føler jeg kjører i kjempefart mot den berømte veggen :(

Noen gode tips? Noen som har følt det samme? Hva hjalp?

Jeg er frisk (som jeg vet), sover ca 7-8 timer hver natt (som jeg alltid har gjort), har vært forsiktig med treningsmengden i samråd med PT (spesielt i løpinga siden jeg ville unngå skader) og spiser helt ok (tror jeg). SUKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tunge økter = sliten og lite overskudd

Lett trening = overskudd

Jeg formulerte meg litt klumsete - jeg får dette selv om jeg bare tusler på mølla og gjør noen få lette styrkeøvelser. Uansett hvor opplagt jeg er underveis får jeg nesten en stein i hodet når jeg kommer hjem, føles det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser jevnlig, men kunne vært flinkere til å spise jevnere på jobb (mye stress),

Hvis du blir utslipp av rolig labbing på mølla, så har jeg mer tro på at stresset på jobb er grunnen til at du føler deg sliten og med lite overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du blir utslipp av rolig labbing på mølla, så har jeg mer tro på at stresset på jobb er grunnen til at du føler deg sliten og med lite overskudd.

Det kan absolutt være en mulighet! Min første tanke er jo at treningen er det som tapper energi, siden dette oppstod når jeg begynte med regelmessig trening (har hatt den stressende jobben lenge før det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg gjor da jeg startet i fjor sommer var å finne de sykeste programmene.. Følte ikke det var noe problem å komme seg gjennom de.. ble fort sterkere mentalt og energi etter trening var ikke et problem.

Så jeg fortsatte med å oppgradere til enda høyere volum, helt til jeg brått fikk samme symptomer som du har..

Var i den værste perioda i mitt liv hvor jeg rett og slett avhengi av preworkouts for å få energi til å trene..

Etter og lest osv fant jeg ut at det va overtrenings symptom jeg hadde og at nervesystemet mitt var ødlagd.

Tok det roligere, men havnet offte i samme periodene iløpet av første året mitt med trening..

Det du burde gjøre er å kjøre en deload.. hvor du kjører samme treningsprogram i en uke, men med lette vekter, men fortsatt samme reps.. og ikke vær i nærheten av failure! (søk etter deloads på youtube for bedre info)

Men overtrening var ikke en dum ting for meg å gjøre personlig.

Pågrunn av gangene jeg har overtrent og satt kroppen min i slike situasjoner, så kan jeg per dags dato kjøre 6 harde økter i uka hvor jeg treffer hele kroppen 2 ganger, med høyt volum og høyt energioverskudd!

Kroppen må bli vandt til å bli kjørt hardt og at du kjører en knallhard økt med både knebøy og markløft samme økta er hardt for nervesystemet å takkle når du er nybegynner.

MEN det som er overtrening for deg nå kommer ikke til å vær et problem for deg i fremtiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg gjør det, er god og mett. Hvordan vet jeg om jeg spiser nok når jeg blir mett?

Vanlig for småspiste folk å bli mett tidlig.

Eksempelvis så vil ofte anorektikere føle seg stappmette etter rundt 800kcal på en dag, selv om alle veit at det er horribelt lite.

Har du noen gang logget hvor mye du spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for alle råd! Jeg trener ikke veldig hardt, men begynte jo liksom på null siden jeg er nybegynner, så har kanskje gått litt for fort i svingene, men har hatt PT i ryggen hele veien, men er vel varierende kompetanse på de også, men virker flink. Jeg løfter ikke tungt, men tungt og utfordrende for meg som knapt klarte knebøy uten vekt i starten. Er jente i midten av tjueårene, frisk og tilfreds ellers, aldri vært borti denne typen "utslitthet" tidligere. Har alltid hatt en stressende hverdag (100% jobb + 100% studier, holdt det gående med det i snart fem år, men fra august altså med faste treninger i tillegg).

Angående mat, så ja, jeg har logget hva jeg spiser, det var imidlertid før jeg begynte med styrketreningen og var ledd i et prosjekt som en veninne hadde (hun var ernæringsstudent). Jeg husker ikke i farten akkurat antall kcal, men lå da på ca 2000 kcal. (Vet ikke om det er mye eller lite, men jeg er normalvektig og skal ikke slanke meg) Tipper det er noe under nå, siden jeg som sagt strever med å få i meg mat på jobb (må liksom sitte rolig nede i 10 min for å få spist, men pga. stor arbeidsmengde blir det liksom bare noen minutter av gangen i flere omganger, da sliter jeg med å få maten ned!)

Har dels fysisk jobb med mye trasking (butikkjobb i stor matvarebutikk). Spiser mye fisk, kylling, rent kjøtt, ris, pasta og grønnsaker. Frukt sliter jeg litt med av allergiske grunner, men spiser det jeg tåler. Så føler meg fort mett, men vet ikke om det er pga. at jeg faktisk er mett, eller om jeg er småspist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen utdannelse o.l. til å uttale meg, men jeg er nesten hundre prosent sikker på at "down-periodene" dine kommer av at kroppen din er sliten, enten fysisk, psykisk eller begge deler. Jeg har hatt en uke med knallgode økter, men etter torsdagsøkta ble jeg plutselig dødsliten, nesten "deprimert" og lei av alt. Jeg gjettet på at det var kroppen min som fortalte meg at den var sliten etter såpass mange gode økter og at den trengte påfyll. Tok en rolig dag hjemme, spiste godt og satser på å være i god form igjen snart :) Mer mat en dag eller to pleier som oftest å være løsningen for meg. Hvile kan også være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kostholdet ikke står til stil for å dekke behovet kroppen har,så er det jo klart man kan bli ganske sliten og "tom".

Prøv en periode(en uke f.eks) hvor du prøver å få i deg hakket mer enn hva du spiser nå,og loggfør hvor mye det faktisk blir.

Jeg er i lignende situasjon selv,med mye jobbing på restaurant og ett måltid i løpet av dagen, og jeg har ikke sjangs til å holde hjulene i gang uten skikkelig stort middagsmåltid og plenty av småspising i løpet av dagen, med kaffe med fløteogsukker etc og denslags.

Så, prøv å finne ut hvor mye du spiser/spise "mer" og se hva kroppen svarer, så kan vi evt gi mer presise råd deretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...