Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! :)

jeg trenger virkelig hjelp fortiden ift kostholdet... Hadde lenge et kosthold jeg fungerte på og trivdes med, men etterhvert kuttet jeg ned endel og gikk ned fra 60kg til 44kg iløpet av en tre mnd periode..

Nå et år etter veier jeg rundt 54 kg, og trives med det :) (men kunne gjerne lagt på meg litt mer muskler eller litt fett).

Men jeg har utviklet et spisemønster der jeg spiser kun 2/3 måltider per dag, og resulterer i at jeg overspiser endel på kvelden pga jeg har nok gått i en realt underskudd.

Jeg trener ca 2-3intervall økter per uke, pluss tilsvarende styrkeøkter.

Omtrentlig slik ser dagene mine ut:

Frokost:

Havregryn(40-50g) + skummet melk(2-3dl) m/kanel, syltetøy og sukrin

2 egg + hvitte

Litt nøtter

Lunsj:

Ingenting eller litt Cottage Cheese

Middag:

Kylling/karbonadedeig 200-250g

Grønnsaker 300-400g

Evt. et par speltlomper/bønner/litt ris

Ut i fra ca beregninger havner jeg bare på 1200-1400 kcals i ukendagene, selv på treningsdager... Ikke akkurat veien å gå ift trivsel og muskelbygging.

Noen gode råd til endringer? Trenger det virkelig! Har låst meg litt fast :o

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25381-uheldig-spisem%C3%B8nster-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen gode råd til endringer? Trenger det virkelig! Har låst meg litt fast :o

Mer mat. Flere måltider (y)

Større lunsj. Spis knekkebrød/grove brødskiver med proteinrikt pålegg, lag salat med f.eks kylling, fullkornspasta og avokado, ta med middagsrester, bland müsli med kesam. Bare fantasien setter grenser!

Spis mellommåltider. Banan, skyr, nøtter o.s.v :)

Spis kveldsmat. Ikke noe galt i å "spare" opp litt kalorier til kvelds. Gjør det slik selv fordi matlysten og søtsuget er størst på kvelden. Havregrøt med skyr/cottage cheese, eple/banan, rosiner, nøtter/peanøttsmør og kanel :love: Demper alt sug og lar deg sove som en baby :lol:

Mer mat. Flere måltider (y)

Større lunsj. Spis knekkebrød/grove brødskiver med proteinrikt pålegg, lag salat med f.eks kylling, fullkornspasta og avokado, ta med middagsrester, bland müsli med kesam. Bare fantasien setter grenser!

Spis mellommåltider. Banan, skyr, nøtter o.s.v :)

Spis kveldsmat. Ikke noe galt i å "spare" opp litt kalorier til kvelds. Gjør det slik selv fordi matlysten og søtsuget er størst på kvelden. Havregrøt med skyr/cottage cheese, eple/banan, rosiner, nøtter/peanøttsmør og kanel :love: Demper alt sug og lar deg sove som en baby :lol:

:D Virkelig prøve på det. Men har dessverre låst meg i det faktum at jeg ikke går ned i vekt med dette spisemønsteret og mengden, så tenker jeg så banalt at dersom jeg suplementerer med noen små mellommåltider så vil jeg legge på meg uønsket fett...

Jeg rett og slett elsker havregrøten, og kunne tenke meg å spise dette på kvelden også. Men siden jeg spiser dette hver morgen tenker jeg det blir for "mye" karbo.

Merker at jeg ikke trives med det denne sammensetningen lenger - og i tillegg resulterer det ofte i at jeg spiser veldig mye på lørdager. Ikke ekstreme mengder, men mye ift hva jeg spiser ellers i uken :o

:D Virkelig prøve på det. Men har dessverre låst meg i det faktum at jeg ikke går ned i vekt med dette spisemønsteret og mengden, så tenker jeg så banalt at dersom jeg suplementerer med noen små mellommåltider så vil jeg legge på meg uønsket fett...

Jeg rett og slett elsker havregrøten, og kunne tenke meg å spise dette på kvelden også. Men siden jeg spiser dette hver morgen tenker jeg det blir for "mye" karbo.

Merker at jeg ikke trives med det denne sammensetningen lenger - og i tillegg resulterer det ofte i at jeg spiser veldig mye på lørdager. Ikke ekstreme mengder, men mye ift hva jeg spiser ellers i uken :o

Hvordan tenker du at denne tankegangen skal låses opp? Bør du kontakte helsepersonell?

Nå et år etter veier jeg rundt 54 kg, og trives med det :) (men kunne gjerne lagt på meg litt mer muskler eller litt fett).

Men har dessverre låst meg i det faktum at jeg ikke går ned i vekt med dette spisemønsteret og mengden, så tenker jeg så banalt at dersom jeg suplementerer med noen små mellommåltider så vil jeg legge på meg uønsket fett...

Jeg håper du ser at dette ikke går helt opp. Du ønsker hjelp til å komme deg ut av et spisemønster som du har låst deg fast i fordi du føler det fører til overspising. Samtidig sier du at du ikke ønsker å gå ned i vekt, men har reservasjoner mot å bytte fra dette spisemønsteret fordi du ikke går ned i vekt. Du vil gjerne legge på deg muskler og kanskje litt fett, men tenker to porsjoner med havregrøt om dagen blir for mye karbo. Jeg må si at jeg ikke henger helt med her.

Annonse

Jeg håper du ser at dette ikke går helt opp. Du ønsker hjelp til å komme deg ut av et spisemønster som du har låst deg fast i fordi du føler det fører til overspising. Samtidig sier du at du ikke ønsker å gå ned i vekt, men har reservasjoner mot å bytte fra dette spisemønsteret fordi du ikke går ned i vekt. Du vil gjerne legge på deg muskler og kanskje litt fett, men tenker to porsjoner med havregrøt om dagen blir for mye karbo. Jeg må si at jeg ikke henger helt med her.

Skjønner deg godt, meget dårlig sammenheng og forklaring.

Ærlig og enkelt, så vil jeg legge på meg litt muskelmasse, ha jevnere energinivå og forslag til måltider som gjerne inneholder karbohydrater, en god proteinkilde, samt fett :) Lei av å "sulte" meg på denne måten, og ønsker at mindre tid går med på å tenke på mat.

For jevnere energinivå så må du ganske enkelt spise mer. Når du ligger så lavt, vil all ekstra mat hjelpe på energien. :)

Enkle forslag til måltider:

Kesam m hakket mørk sjokolade og nøtter

Kylling, ris, grønnsaker, pesto

Karbonadedeig og ost på grov tacolumpe = pizza<3

Laks m poteter og grønnsaker

Torsk surret i et par baconskive(ahh bacon <3) med potetmos og grønnsaker

Kokosmelk blandet med caseinprotein, kakaopulver og litt sukrin

dersom jeg suplementerer med noen små mellommåltider så vil jeg legge på meg uønsket fett...

....?

Sorry for klønete formulering daa :p Siterer til det jeg skrev ovenfor:

Ærlig og enkelt, så vil jeg legge på meg litt muskelmasse, ha jevnere energinivå og forslag til måltider som gjerne inneholder karbohydrater, en god proteinkilde, samt fett
:)
Lei av å "sulte" meg på denne måten, og ønsker at mindre tid går med på å tenke på mat

Når du skriver som dette:

Lei av å "sulte" meg på denne måten, og ønsker at mindre tid går med på å tenke på mat

Så blinker det tusen varsellamper hos meg. Hvis du har et veldig anstrengt forhold til dette, bør du kanskje vurdere å snakke med noen om det?:)

Når du skriver som dette:

Så blinker det tusen varsellamper hos meg. Hvis du har et veldig anstrengt forhold til dette, bør du kanskje vurdere å snakke med noen om det?:)

Har hatt et sunt og fornufitg forhold til det hele veien, men hatt perioder i det siste der det har blinket noen varsellamper hos meg også. Derfor jeg søker litt svar og syn fra dere her først ... :) Vil nødig inn i noe spiseforstyrrelse

Du kan lett endre enkelte ting i disse måtlidene for å gjøre dem mer næringsrike og komme over basalforbrenningen.

lettmelk > skummet melk

hele egg > eggehvitter

litt cottage cheese < en boks cottage cheese

Ketchup,dressing,stekesmør til middagen :)

Annonse

Har hatt et sunt og fornufitg forhold til det hele veien, men hatt perioder i det siste der det har blinket noen varsellamper hos meg også. Derfor jeg søker litt svar og syn fra dere her først ... :) Vil nødig inn i noe spiseforstyrrelse

Om du føler det sånn selv, ta det alvorlig, snakk med noen i nær familie el som du har et godt forhold til:) Bedre å ta tak i det med en gang, enn å vente;)

Anbefaler, som de andre sier, å prate med noen. Fastlegen kan være et sted å begynne hvis du ikke føler familien helt forstår det.

Ellers kan jeg innrømme å ha vært i samme situasjon som deg. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser, og på veien ut har jeg slitt mye med dette, men etter at jeg begynte å trene styrke har jeg begynt å få i meg 4 måltider hver eneste dag.

Frokost før skolen, lunsj på skolen, middag etter, og kvelds en-to timer før leggetid. Pleier også av og til å legge inn et ekstra mellommåltid etter trening de dagene jeg trener styrketrening, vanligvis en banan, en bar eller en sjokolademelk for rask tilførsel av karbohydrater.

Kan ikke huske sist jeg la meg meg dårlig samvittighet for å ha overspist etter at jeg begynte med dette mønsteret. Det gjelder å finne noe som fungerer for deg og hverdagen din, noe to måltider om dagen åpenbart ikke gjør. Syns forresten du fint kan spise en porsjon havregryn til kveldsen selv om du spiste det til frokost - karbohydrater er ikke farlige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...