Gå til innhold

trenger profesjonellhjelp med kosthold


nicole96

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg er helt ny her og har en del spørsmål jeg håper noen av dere kan svare på :-)

Jeg blir 18 nå i april og sliter veldig med vekta. Jeg er 1.70 høy og veier 74kg noe som er alt for mye.

Har lagt på meg de 3 siste kiloene på kort tid (ca 1mnd) og er nå mer missfornøyd enn tidligere.

Har lenge tenkt til å prøve meg på en torsk/brokkoli og speltlompe diett til frokost, lunsj og middag og ta havregryn til kvelds, vil dette gi resultater over en uke? Tenker dette er godt bare for å komme igang

Jeg leter etter noen med profesjonellbakgrunn eller som har fått gode resultater tidligere som kunne settet opp en kostholdsplan for meg (har ikke rå til å betale profesjonelle på nett da dette er dyrt)

Trener styrke ca 3ganger i uka, noen ganger litt mindre noen ganger mer og har alltid 1økt med intervaller etter en av øktene evt trappeløp.

Håper på svar så raskt som mulig! Jeg er en bestemt frøken, og får jeg satt opp en ordentlig plan med hvor mye av hver matvare, så følger jeg den til punkt og prikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare begynn å spis sunt og kalorifattig mat, så spiser du automatisk mindre. Torsk, kylling, brokkoli, grønt, potet .. kutt ut flytende kalorier.

For å gå ned i vekt må du bare kutte kalorier. Spis sunn mat og mosjoner, så går det som regel av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare begynn å spis sunt og kalorifattig mat, så spiser du automatisk mindre. Torsk, kylling, brokkoli, grønt, potet .. kutt ut flytende kalorier.

For å gå ned i vekt må du bare kutte kalorier. Spis sunn mat og mosjoner, så går det som regel av seg selv.

Det er det jeg har prøvd på tidligere, gikk ned fra 78 til 71ca, men så stoppa det helt opp

spiste ca 1300kcal om dagen på det tidspunktet, men har hørt at det er alt for lite for en som trener

så i det siste har jeg spist opp mot 1800-2000kcal om dagen + at jeg har kost meg i helgene noe som har ført til en vektoppgang på 3kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg har prøvd på tidligere, gikk ned fra 78 til 71ca, men så stoppa det helt opp

spiste ca 1300kcal om dagen på det tidspunktet, men har hørt at det er alt for lite for en som trener

så i det siste har jeg spist opp mot 1800-2000kcal om dagen + at jeg har kost meg i helgene noe som har ført til en vektoppgang på 3kg

Det er sikkert bare glykogen/vann/tarminnhold-reguleringer. 3kg er ingenting. Jeg kan veksle med 5kg på én dag. Fortsett med 1800 kcal og tren tungt, så tror jeg ting blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg trenger fortsatt hjelp med å få satt opp et ordentlig kostholdsprogram som jeg kan følge, noen som kan hjelpe meg? setter så uendelig stor pris på det! :-D

Du skriver jo selv at du har kost deg i helgen? Foreslår at du begynner der!

Er ikke vits i å spise 1300kcal fra mandag til torsdag, for å så skeie ut hele helgen.

Men vi kan alltids hjelpe deg litt på veien, men du må forstå selv at du må slutte med kosespisingen.

Før du får hjelp vil jeg stille deg to spm.

Skriv opp nøyaktig hva du har spist de siste fire dagene, alt av mat,drikke,frukt,snop osv. ALT!!

Prøv og lag matoppsett for en hel dag selv, gjerne en dag med skole/jobb + trening. Hvordan og hva ville du spist hvis du prøvde å være flink?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville anbefalt å lese gjennom de utrolig mange gode og informative artiklene og trådene rundt kosthold som finner her på fitnessbloggen også. Tl syvende og sist handler dette om kunnskap, og jo mer du vet om kosthold jo lettere blir det å både spise sunt, finne gode og praktiske løsninger i hverdagen og etablere gode vaner.

Ikke tenk på dette som en diett, som noe andre skal sette opp til deg, vente på mirakelkuren. Invester heller litt tid i å opparbeide deg litt kunnskap selv slik at du kan etablere rutiner i hverdagen som d kan leve med, både på kort- og på lang sikt :)

Deretter kan du jo for eksempel sette opp en matplan med utgangspunkt i matvarer du liker/har lyst på/ ser for deg at du kan leve med og be om tips og råd til eventuelle endringer og flere forslag :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier ut vs kalorier inn.. samme hvor sundt du spiser, det som betyr noe er hvor mye. Det er ikke et problem å spise yolo måltid så lenge du har en regel om å få i deg litt frukt og grønsaker hver eneste dag (+ nok fiber og vann ). Men nummer 1 er å holde deg disiplinert på kalori intaket ditt over lang tid... dvs å spise det du har lyst på uten å plutselig vær på 3k kcal en dag...

www.myfitnesspal.com - et bra hjelpemiddel hvor du kan legge inn ditt daglig intak av mat og drikke. Da vet du hvor mye kalorier du får i deg. Går ikke ting som du ønsker så vet du hvorfor ;)

If you fail to prepare you prepare to fail ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost havregryn kokt på vann med frukt/bær

Lunsj kylling, egg, grønnsaker, avokado

Mellom nøtter

Middag fet fisk/kylling/kalkun/svin etc med masse grønnsaker og f.eks brun ris

Kvelds et par rugknekkebrød med egg og skinke

Logg alt på mylog så du får rett antall kalorier om hvor mye av dette du skal ha i deg i forhold til alder, vekt, høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...